آخرین اقدامات برای بهبود کیفیت اردوی‌های راهیان نور دانش‌آموزی

کد خبر: 96500
وارث

هر ساله با آغاز ماه‌های آبان و آذر و همچنین فروردین و اردبیهشت، دانش‌آموزان مقاطع مختلف کشور برای آشنایی با سبک زندگی، حماسه و مقاومت رزمندگان اسلام که در هشت سال دفاع مقدس برگ نورانی‌ای را در تاریخ کشورمان به وجود آوردند، به مناطق عملیاتی شمال غرب، غرب و جنوب کشور اعزام می‌شوند.

اردوی راهیان نور بسیج دانش‌آموزی از سال 1389 کار خود را آغاز کرد و تا به امروز دانش‌آموزان را در قالب زائران و خادمان شهداء به این اردوی نورانی اعزام می‌کنند، امروزه این اردو مورد استقبال دانش‌آموزان و حتی خانواده‌هایشان قرار گرفته است.

مجتبی ندافیان، معاون اردویی راهیان نور سازمان بسیج دانش‌آموزی در گفت‌و‌گو با تسنیم به سؤالات مربوط به ساز و کار این اردوی دانش‌آموزی پاسخ داد.

* راهیان نور دانش‌آموزی امسال(1398) از چه تاریخی افتتاح شد؟

سیاستگذاری و همفکری راهیان نور دانش‌آموزی بین آموزش و پرورش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و بسیج در قرارگاه امام‌حسن عسکری(ع) صورت می‌گیرد، و با ابلاغ تاریخ شروع راهیان نور دانش‌آموزی توسط این قرارگاه، هر ساله مراسم افتتاحیه برگزار می‌شود.

راهیان نور دانش‌‌آموزی سال تحصیلی 99-98 کشور از تاریخ 11 آبان‌ماه امسال(1398) به صورت رسمی در جوار ملکوتی حضرت امام‌خمینی(ره) و شهدای بهشت‌ زهرا(س)، با حضور سردار فدوی و دکتر کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و 2 هزار و 500 دانش‌آموز که از استان تهران، مازندران، البرز و قزوین حضور یافته بودند به صورت پررنگ و پرقدرت آغاز شد.

* از 11 آبان‌ماه تا امروز چه تعدادی از دانش آموزان به مناطق اعزام شده‌اند؟

تاکنون تقریباً 50 هزار نفر و هم اکنون تقریباً 2 هزارو 700 نفر در مناطق عملیاتی حضور دارند و در حال بازدید از مناطق عملیاتی‌اند که با کمک راویان و رزمندگان مستقر در مناطق عملیاتی با حماسه‌های دفاع مقدس و همچنین سبک و سیره شهداء آشنا می‌شوند.

* کدام استان‌ها میزبانی زائران شهداء را برعهده دارند؟

امسال هفت استان میزبان راهیان نور دانش‌آموزی‌اند که عبارتند از: استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان، ایلام، خوزستان، هرمزگان و بوشهر و دو استان آخر عهده‌دار راهیان نور دریایی‌اند که مجاهدت‌های رزمندگان اسلام را در دریا برای زائران دانش‌‌آموز به نمایش می‌گذارند.

* امسال دانش‌آموزان از کدام مناطق بازدید می‌کنند؟

یادمان‌ فتح‌المبین، هویزه، شلمچه، علقمه، اروند، یادمان شهید محمودوند و دهلاویه آماده شده‌اند و به مدارس اعلام کرده‌ایم که از هفت یادمان در چهار یادمان حضور پیدا کنند.

* بعضی خانواده‌ها به دلیل طولانی بودن مسیر و مدت زمان این اردو، نگرانند، برای رفع این نگرانی چه برنامه‌ای دارید؟

در این قرارگاه چند مصوبه مهم برای بهبود این اردو و آرامش خاطر خانواده‌ها تصویب شده است که لازم می‌دانم برای شما ذکر کنم:

1. به جهت ایمنی کار با با شرکت‌های معتبر اتوبوسرانی قرار داد بسته شده است و رانندگان موظفند آموزش‌های لازم را ببینند.
2. اتوبوس‌ها قبل از حرکت چندبار بازبینی می‌شوخند و مورد تائید راهبر قرار می‌گیرند.
3. به خاطر آرامش خاطر خانواده‌های دانش‌آموزان حرکت در شب ممنون شده است.
4. به جهت کار تربیتی‌ که در این مدت باید برای دانش آموزان شود، از آموزش و پرورش خواسته‌ایم حتماً در هر اتوبوس مدیر و یا معاون پرورشی مدرسه حضور داشته باشد.
5. هر اتوبوس موظف است یک روحانی و یک راوی جنگ همراه خودش داشته باشد.
6. حرکت در بعضی از ساعت‌ها به دلیل مشکلات آب و هوایی و... ممنوع شده است و هر اتوبوس در هر شهری که بود باید در اردوگاه‌هایی که آماده شده است مستقر شود.
7. شهرستان‌هایی که خط ریلی دارند برای انتقال دانش‌آموزان باید از قطار استفاده کنند.

این‌ چند موردی که ذکر شد بخشی از نکات به تصویب رسیده است.

برای اینکه در اعزام دانش‌آموزان دختر و پسر تداخلی ایجاد نشود و اسکان در اردوگاه‌ها به راحتی صورت بگیرد، توسط قرارگاه تقسیم‌بندی و زمان‌‌بندی و به استان‌ها اعلام شد که از 11 آبان‌ماه تا 20 آذرماه سال جاری، دانش‌آموزان دختر و از اول بهمن‌ماه تا دهم اسفندماه، دانش‌آموزان پسر و نیز سال آینده از 20 فرودین‌ماه تا  20 اردیبهشت‌ماه، دانش‌آموزان دختر در مناطق غرب حضور پیدا کنند، و در تابستان هم به اختیار قرارگاه، پسران و دختران اعزام می‌شوند.

* برنامه‌ی محتوایی شما برای دانش‌آموزان در راهیان نور چیست؟

ما 36 هزار نفر شهید دانش‌آموز و 5 هزار نفر شهید معلم داریم، این باعث شده است سیره و زندگی شهدای دانش‌آموز آسان‌تر به نسل جدید منتقل شود و این موضوع در انتخاب محتوا بسیار به ما کمک می‌کند.

برنامه‌های فرهنگی هر منطقه عملیاتی به ابتکار استانی که منطقه در آن قرار دارد برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود، مثلاً یکی از این برنامه‌ها طرح "خادم‌یار" و "هر دانش‌آموز یک شهید" است که به منظور آشنایی با سیره شهداء  توسط استان‌ها در حال اجرا است.

به دلیل اینکه دانش آموزان بتوانند با حماسه و ایثار سربازان اسلام آشنا شوند و بهتر بتوانند درک کنند که رزمندگان در چه شرایطی وارد عملیات می‌شدند و فضای عملیات را از نزدیک احساس کنند، برنامه رزم شبانه را برگزار می‌کنیم، که هر یک متناسب با عملیات‌های دفاع مقدس طراحی شده است و این رزم‌های شبانه یکی از برنامه‌های جذاب است که مورد استقبال دانش‌آموزان قرار می‌گیرند.

* ممنون می‌شوم اگر طرح "خادم‌یار" و "هر دانش آموز یک شهید" را برایمان توضیح دهید؟

طرح "خادم‌یار" به این صورت است که دانش‌آموزان نخبه کشور گزینش می‌شوند و سپس با گذراندن دوره‌های آموزشی به عنوان خادمین شهداء در مناطق حضور می‌یابند و طی 2 الی 3 روز در مناطق به زائران خدمت می‌کنند و بعد از پایان طرح، از بین خادمین یک نفر با قرعه‌کشی به سفر زیارتی مولایمان امام‌حسین(ع) در کربلا مشرف می‌شود.

طرح "هر دانش آموز یک شهید" به منظور آشنایی دانش‌آموزان با سبک و سیره زندگی شهداء است، دانش‌آموز از کاغذهایی که نام شهیدان در آن نوشته شده است یکی را انتخاب می‌کند و بعد از راهیان نور با تحقیق‌هایی که دانش‌آموز می‌کند با زندگی شهید و خاطرات آن شهید آشنا می‌شود.

سال تحصیلی 97-96 حدود 350 هزار نفر از دانش‌آموزان به مناطق اعزام شدند و برنامه‌ریزی امسال ما برای حضور 600 هزار نفر است و جامعه هدف هم برای دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه دوم و پایه دهم است که با توجه به سهمیه‌ای که به استان‌ها داده می‌شود با رأی‌گیری بین دانش‌آموزان مشتاق، افراد انتخاب و اعزام می‌شوند.

قسمت اعظم هزینه‌های این اردو توسط خانواده‌ها پرداخت می‌شود، یکی از چالش‌های مهم ما مباحث‌ مالی و اعتباری است که ان‌شاءالله درصدد رفع و رجوع است، اگر مباحث مالی که مورد تأکید دولت و برنامه پنج ساله ششم توسعه ملی است حل شود، امکان حضور دانش‌آموزان بیشتری در راهیان نور ایجاد می‌شود.

* برنامه شما برای باقی ماندن و تداوم دانش‌آموزان در حال و هوای خوب ایجاد شده در مناطق عملیاتی، بعد از این اردو چیست؟

مطلب اول: دانش‌آموزان بعد از اینکه از اردو به مدرسه خود برمی‌گردند سبک و سیره شهداء و همچنین مفاهیم و خاطراتی را که از این اردو آموخته‌اند به همکلاسی‌های خود انتقال می‌دهند و خود این موضوع روی هم‌سن و سال‌هایشان تأثیر می‌گذارد.

مطلب دوم: با تدابیری که توسط مدارس می‌شود، راوی و روحانی‌ که همراه دانش‌آموزان است بعد از اردو به مدرسه می‌آید و ارتباط خود را با دانش‌آموزان ادامه می‌دهد.

و مطلب آخر اینکه، مدارس در طی سال به اختیار برای زیارت شهداء به گلزار شهدای محله‌ی خود می‌روند تا یاد و خاطره آن اردو دوباره زنده شود.

* این اردو چقدر می‌تواند روی تربیت دانش‌آموزان تاثیر بگذارد؟

من پاسخ شما را با خاطره بیان می‌کنم: سال گذشته ما در مناطق عملیاتی راهیان نور که در اسفند و فروردین‌ماه  به صورت عمومی برگزار می‌شود با دانش‌آموزی روبرو شدیم که همراه پدر و مادرش مشرف شده بود، مادر این دانش‌آموز برای ما تعریف می‌کرد که این پسر ما امسال پایَش را در یک کفش کرد و گفت امسال عید حتماً باید به سفر راهیان نور برویم.

این اشتیاق دانش‌آموزان برای حضور در مناطق یعنی بازخورد ما از این سفر نورانی مثبت است و در تربیت آنان تأثیر دارد.

منبع : تسنیم


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.