اعمال، رفتار و افکار «امام حسن عسکری (ع)» را الگوی خود قرار دهیم

کد خبر: 96975
وارث

میراحمدرضا حاجتی کارشناس علوم قرآنی پیرامون سیره سیاسی «امام حسن عسکری (ع)» گفت: با وجو خفقانی که حاکمان عباسی در زمان امامت «امام یازدهم (ع)» ایجاد کرده بودند نفوذ «امام حسن عسکری (ع)» باعث ترس خلفای خونریز عباسی شده بود لذا هیچ چاره‌ای جز زیر نظر گرفتن این امام بزرگوار برای خود ندیدند، با این همه تلاش برای عدم ارتباط ایشان با مردم در حکومت عباسی ادامه داشت، ولی نفوذ معنوی و علاقه مردم برای دیدن «امام حسن عسکری (ع)» در مدت زمان کوتاهی افزایش فراوانی پیدا کرده بود و همین امر سبب شد تا حکومت عباسی نقشه قتل این امام بزرگوار را تدوین کند.

وی «امام حسن عسکری (ع)» را یکی از جوانترین «ائمه معصومین (ع)» در زمان شهادت‌شان دانست و ابراز کرد: برخورد حاکمان عباسی با «امام حسن عسکری (ع)» نشان می‌دهد که آنان تا چه میزان از محبوبیت این امام بزرگوار در جامعه می‌ترسیدند و چرا ایشان را در یک منطقه نظامی حصر کرده بودند. ترس حاکم از «امام حسن عسکری (ع)» به حدی بود که این امام بزرگوار را به مرکز حکومت خود آورده و تحت الحفظ نگهداری می‌کردند این امام بزرگوار مجبور بودند هر دوشنبه و پنجشنبه خودشان را به دارالخلاف معرفی کنند.

حاجتی توصیه‌های «امام حسن عسکری (ع)» به نمایندگانشان در شهر قم را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: «امام حسن عسکری (ع)» در زمان امامت خود، احمد بن اسحاق قمی که عالمی جلیل القدر و فقیهی پرهیزگار بود را به عنوان نماینده ویژه خود در شهر قم قرار دادند و به وی در نامه‌ای توصیه‌های ارزشمندی ارائه کردند که با بررسی این نامه می‌توان به عمق و بلندای فکری «امام حسن عسکری (ع)» پی برد.

این کارشناس علوم قرآنی پیرامون توصیه‌هایی که «امام حسن عسکری (ع)» طی نامه‌ای به نماینده خود داشتند اشاره و تاکید کرد: چنانچه توصیه‌هایی که «امام حسن عسکری (ع)» در نامه‌ای به نماینده خود در شهر قم کردند را در جامعه به اجرا بگذاریم می‌توانیم در یک جامعه و زندگی آرمانی زندگی کنیم و نسلی ارزشمند را به جامعه آینده تحویل دهیم.

وی پیرامون نام «امام حسن عسکری (ع)» بیان کرد: این امام بزرگوار همانطور که در زندگی شخصی خود خوش خلق بودند از نظر به اجرا در آوردن احکام اسلامی و تلاش برای توسعه حرکت‌های اسلامی رویکرد ارزشمندی را در پیش گرفته بودند همین امر سبب شد تا به «حسن عسکری (ع)» نام بگیرند.

این کارشناس علوم قرآنی به یکی دیگر از دلایل زیر نظر بودن «امام حسن عسکری (ع)» توسط حکومت عباسی اشاره و اظهار کرد:حاکم وقت عباسی احادیث «پیامبر اکرم (ص)» را در مورد «امام دوازدهم (عج)» شنیده بودند لذا «امام حسن عسکری (ع)» را همواره زیر نظر داشتند تا اگر فرزند ایشان را یافتند وی را به فتل برسانند.

حاجتی در همین راستا تصریح کرد: «ائمه معصومین (ع)» و «امام حسن عسکری (ع)» در امتداد و تکرار رویه‌های فکری و اندیشه‌های «پیامبر اکرم (ص)» حرکت کردند، آنان تکرار کننده، تفسیرگر و همچنین احیا کننده سیره «رسول خاتم (ص)» بودند. «ائمه معصومین (ع)» مطالبات خداوند که زمانی بر «پیامبر اکرم (ص)» نازل شده بود را بار دیگر برای مردم تکرار کردند و خود را نیز مقید به بیان بی کم و کاست دستورات «پیامبر اکرم (ص)» و خداوند در جامعه می‌دانستند.

اعمال، رفتار و افکار «امام حسن عسکری (ع)» را الگوی خود قرار دهیم
وی تاکید کرد: زندگی «امام حسن عسکری (ع)» داستانی تاریخی نیست بلکه درسی است که از بطن تاریخ بیان شده و برای زندگی همیشگی بشریت ضروری است، به عبارت دیگر این امامان بزرگوار الگوی‌های ساری و جاری ما هستند.

حاجتی خاطرنشان کرد: بررسی سیره شخصیتی، رفتاری و سیاسی «امام حسن عسکری (ع)» به ما می‌آموزد تا از ایشان الگوبرداری کنیم و همه اعمال، رفتار و افکار خود را بر پایه آموز‌ه‌هایی که «امام یازدهم (ع)» بیان کرده‌اند قرار دهیم. امروز که بشر در بن بست فکری و اجتماعی قرار گرفته الگوبرداری از راهنمایانی همچون «ائمه معصومین (ع)» یکی از بهترین رویکرد‌ها محسوب می‌شود.

منبع: میزان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.