آخرین وصیت آیت‌الله مرعشی هنگام فوت

کد خبر: 97037
وارث

حجت‌الاسلام عباس صراف کارشناس مسائل دینی به مناسبت سالروز وفات حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها گفت: امام کاظم (ع) چهار دختر داشت که معروف به «فواطم اربعه» بودند که نخستین آن فاطمه کبری حضرت معصومه (س) بوده است. دیگر دختران موسی‌بن‌جعفر (ع) که به این نام بودند در نقاط مختلفی از کشورمان به خاک سپرده شدند.

وی افزود: اهل‌بیت (ع) درباره هیچ امامزاده‌ای به اندازه حضرت معصومه (س) تأکید بر ثواب زیارتشان نشده است. همین که ائمه (ع) درباره زیارت یک امامزاده به بیان احادیثی می‌پردازند و ثمره ثواب زیارت ایشان را بهشت دانسته‌اند، نشان از جایگاه و مقام و منزلت والای این بانوی بزرگوار است. امام رضا (ع) زیارت خواهرشان حضرت معصومه (س) را معادل زیارت خود و امام جواد (ع) نیز ثواب زیارت با معرفت عمه‌شان حضرت معصومه (س) را بهشت معرفی کرده است.

این کارشناس مسائل دینی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های برجسته حضرت معصومه (س) مقام شفاعت ایشان است. در بخشی از زیارتنامه حضرت می‌خوانیم: «یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی‏ لِی‏ فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْن» اى فاطمه درباره بهشت برایم شفاعت کن، به درستى که براى تو نزد خدا مقامى از مقامات بلند است. همچنان که فاطمه معصومه (س) مایه خیرات و برکات بسیاری برای شیعیان بودند، در بهشت نیز شفیع آنها خواهند بود.

به گفته وی، آیت‌الله مرعشی نجفی در وصیت خود گفته بود که پس از مرگم، جنازه‌ام را روبروی مرقد مطهر حضرت معصومه (س) قرار دهید، یک سر عمامه‌ام را به ضریح مطهر و سر دیگر آن را به تابوت بسته و در این هنگام مصیبت مولایم حسین مظلوم و اهل‌بیتش را بخوانید.

حجت‌الاسلام صراف با اشاره به مقام علمی حضرت معصومه (س) گفت: روزی جمعی از شیعیان به قصد دیدار حضرت موسی بن جعفر(ع) و پرسیدن سؤلاتی از ایشان، به مدینه منوره مشرّف شدند. چون امام کاظم (ع) در مسافرت بود، پرسش‌های خود را به حضرت معصومه(س) که در آن هنگام کودکی خردسال بیش نبود، تحویل دادند. فردای آن روز برای بار دوم به منزل امام رفتند، ولی هنوز ایشان از سفر برنگشته بود. پس به ناچار پرسش‌های خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند، غافل از اینکه حضرت معصومه (س) پاسخ پرسش‌ها را نوشته بودند.

وی افزود: وقتی آنها پاسخ‌ها را دیدند بسیار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاری فراوان، شهر مدینه را ترک کردند. در بین راه با امام کاظم (ع) برخورد کردند و ماجرای خود را تعریف کردند، وقتی امام(ع) پاسخ پرسش‌ها را مطالعه کردند، سه بار فرمود: «فَداها أبوها» پدرش فدایش. بنابراین می‏‌توان گفت حضرت فاطمه معصومه (س) تحت تعلیم و تربیت دو امام معصوم (ع) مورد تربیت‌های الهی قرار گرفتند و منبع نور و معرفت قرار داده شدند

منبع : تسنیم 


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.