حمایت از یک هزار مسجد ویژه ایام فاطمیه

کد خبر: 97141
وارث

مساجد در طول سال با برگزاری برنامه های فرهنگی، مناسبتی و ملی سعی در رونق حضور مردم در خانه های خدا دارند، مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران از جمله نهادهایی است که از فعالیت های مذهبی و مناسبتی مساجد حمایت گسترده ای دارد، به همین منظور با حجت الاسلام«جواد صادق زاده»، رئیس مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران گفت وگویی ترتیب دادیم و جلوه های حمایت های این مرکز از مساجد را جویا شدیم:

 

رویکرد مرکز فعالیت های دینی برای تقویت برنامه های فرهنگی و نیز مناسبتی در مساجد چیست؟

 

یکی از رویکردها و برنامه های مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران، حمایت از مساجد در مناسبت های فرهنگی، مذهبی و ملی همچون دهه شعبانیه، دهه ولایت و امامت، هفته وحدت، ماه محرم و صفر و ایام فاطمیه و نیز سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) است. این مرکز در دهه ولایت و امامت برای نیمی از مساجد استان تهران (یک هزار مسجد) اعتباری قریب به 850 میلیون تومان به منظور توزیع بسته های فرهنگی و تهیه اینفوگرافی اختصاص داد و در سالروز رحلت پیامبر(ص) هم از مساجد همنام با آن حضرت(ص) در اجرای برنامه های تبلیغی و ترویجی حمایت های لازم انجام شد.

 

همچنین بنا داریم، یک هزار مسجد دیگر را که در ایام دهه ولایت و امامت مورد حمایت فرهنگی قرار نگرفتند، در ایام فاطمیه با توزیع جزوات و بسته های فرهنگی در میان ائمه جماعات به منظور بهره داری تبیینی در میان نمازگزاران مورد حمایت قرار داده و ازآنها مساعدت به عمل آوریم. که در همین راستا در آستانه ایام فاطمیه با ارسال پیامک به ائمه جماعات و متولیان این مساجد از آنها برای دریافت بسته های فرهنگی از مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران دعوت به عمل می آوریم.

 

مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران در مساجد برای تعمیق و ترویج سیره و شخصیت حضرت فاطمه(س) به عنوان الگو و اسوه زنان جهان اسلام چه برنامه هایی دارد؟

 

همه ساله مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران به مناسبت ایام فاطمیه و به منظور ترویج و تعمیق معارف حضرت فاطمه(س) در مساجد اقدام به برگزاری برنامه سخنرانی به منظور تبیین سیره و شخصیت آن حضرت(س) به عنوان اسوه کامل می کند. تبیین زندگی آن حضرت(س) به عنوان الگوی عملی و رفتاری با حضور خطبا و سخنرانان در مساجد می تواند در الگوبرداری بانوان ما نقش مهمی داشته باشد، زیرا که یکی از بحران هایی که  امروز ما در جامعه با آن روبرو هستیم، افزایش آمار طلاق و آسیب های اجتماعی است. معرفی ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه(س) در میان بانوان می تواند در کاهش اختلافات زناشویی و بحران طلاق در جامعه علوی تاثیرگذار باشد.

 

بودجه مصوب از سوی شورای شهر تهران برای حمایت مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران از مساجد که نیازمند نوسازی و تجهیز هستند، در سال 98 چه میزان اعتبار بوده است؟

 

اعتباری که از سوی شورای شهر تهران برای تجهیز مساجد مصوب شد، 14 میلیارد تومان بوده است، اما هنوز بخشی از این اعتبار به دلیل مشکلات مالی که شهرداری تهران با آن روبرو است، تخیصص داده نشده است. اعتبار تصویب شده در این زمینه در برخی از مناطق شهرداری برای تجهیز و نوسازی مساجد هزینه شده است. به عنوان مثال برخی از مناطق بیش از 40 درصد این اعتبارات را برای تجهیز و مرمت مساجد صرف کرده اند و برخی دیگر از مناطق بنا دارند در آینده این اعتبار را صرف توسعه و پشتیبانی از مساجد کنند.

 

در توسعه و تجهیز مساجد اولویت شما اختصاص اعتبار به کدام مساجد است؟

 

در توسعه و نوسازی مساجد اولویت ما مرمت و تجهیز مساجدی است که در بافت فرسوده قرار دارند و با مشکلات سخت افزاری روبرو هستند، در این راستا شهرداران مناطق، مساجدی را که نیازمند حمایت جدی هستند، شناسایی می کنند و آنها را در اولویت برای تجهیز و پشتیبانی قرار می دهند. ضمن اینکه در مناطق 22 گانه شهرداری تهران با امضای تفاهمنامه با شهرداران مناطق تاکید بر حمایت از این مساجد شده است.

 

یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری در سال های اخیر مبنی بر باز بودن در مساجد (مسجد برقرار) در ساعات طولانی به روی مردم است، برنامه مرکز فعالیت های دینی شهرداری در این زمینه چیست؟

 

اهتمام و برنامه ریزی در این زمینه باید از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد صورت گیرد، ما تنها حامی مساجد هستیم. ضمن اینکه در مناطق 22 گانه شهرداری تهران با امضای تفاهم نامه با شهرداران مناطق تاکید بر حمایت از این مساجد تاکید شده است. در حال حاضر برخی از مساجد در این زمینه فعال هستند. به عنوان مثال در مسجد جامع نارمک سالیان سال است که به صورت شبانه به روی مردم باز است و مسجد دارای سه خادم برای ارایه خدمت به مردم مراجعه کننده است. این راهکاره ها در دیگر مساجد هم باید محقق شود.

 

نقش مساجد را در کاهش آسیب های فرهنگی و اجتماعی محلات چگونه ارزیابی می کنید؟

هر قدر مساجد در یک محله فعال تر و پویاتر باشند، حضور مردم در آن مساجد بیشتر می شود. معتقدم برنامه مسجد نباید تنها اقامه نماز جماعت باشد. بلکه باید برای کاهش آسیب های فرهنگی، اجتماعی اهالی محله برنامه ریزی داشته باشد و برای رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردمی برنامه ارایه دهد.

منبع : شبستان 


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.