نیروهای تازه‌نفس برای گسترش فرهنگ اقامه نماز دست به کار شوند

کد خبر: 97229
وارث

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز در بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز در گرگان اظهار کرد: درباره  تأثیرات نماز این سؤال مطرح می‌شود که اگر نماز طبق گفته قرآن کریم، ما را از زشتی‌ها و بدی‌ها بازمی‌دارد؛ چرا می‌بینیم شخصی با اینکه نماز می‌خواند ولی باز هم گناه می‌کند؟ جواب این است که نماز انسان را از زشتی‌ها نهی می‌کند نه اینکه در او اجبار کند، یعنی گرایشی در او ایجاد می‌کند که به نمازگزار در لحظه انجام گناه هشدار می‌دهد. مثل پلیس و چراغ قرمزی که موقع خلاف هشدار می‌دهد تا راننده هوشیار شود اما باز هم شخص ممکن است به هشدارها توجه نکند و تخلف کند.

نویسنده تفسیر نور  گفت: متأسفانه هروقت بحث نماز می‌شود می‌گویند بودجه نداریم و این در حالی است که برای همه کارهای دیگر بودجه است جز برای نماز. غافل از اینکه اگر برای نماز هزینه نکنیم، دو برابر آن را باید برای آسیب‌های اجتماعی هزینه کنیم.

سند تحولی که به سرانجام نمی‌رسد

وی ادامه داد: هرچند آموزش و پرورش کارهای خوبی در زمینه اقامه نماز انجام داده است، ولی طرح تحول این وزارت به نتیجه نخواهد رسید زیرا برای عملیاتی شدن آن نیاز به مرد تحول داریم نه طرح تحول. همانطور که مقام معظم رهبری در بحث تحویل شهدای ایرانی حادثه منا عربستان را تهدید کردند و همانطور که امام خمینی در ۱۲ فروردین به دولت بختیار اولتیماتوم داد، این‌چنین نیاز به افرادی داریم که باصلابت وارد میدان شوند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: متأسفانه برنامه‌های ما مثل جلسات تفسیر، دورهمی‌ها، جلسات دعا و جلسات افطاری فقط برای گروه‌های خودمان برنامه‌ریزی می‌شود و از ظرفیت بسیار زیاد اقشار مردم غافل هستیم. مثلاً هیچ برنامه‌ای برای جذب اصناف کامیون‌دارها، رانندگان تاکسی‌های شهری و بین شهری و ... نداشته‌ایم. در تهران ۵۰ هزار راننده تاکسی فعالیت می‌کنند که اگر در زمینه نماز برای آنها برنامه‌های ویژه برگزار می‌شد، همه آنها در لحظه اذان، صدای تلاوت آن را از ماشین خود پخش می‌کردند و این بزرگ‌ترین امر به معروف می‌شد.

تفکیک قرآن و عترت در جلسات عزاداری‌ها

حجت‌الاسلام قرائتی بیان کرد: طبق فرموده پیامبر اکرم(ص) قرآن و عترت از هم جدایی ندارند. در حال حاضر در تهران ۶ هزار جلسه عزاداری وجود دارد، در حالی که حتی به اندازه یک‌دهم آن نیز جلسه تفسیر قرآن در تهران نیست. این رفتار ما یعنی در عمل قرآن و عترت را از هم تفکیک کرده‌ایم و اعتقادی به وحدت آن دو نداریم.

وی گفت: اجلاس‌های نماز مانند یک کبریت است که فقط چند لحظه روشن می‌ماند و باید به منبع گاز وصل شود و آن منبع گاز باید برای انسان غذا تهیه کند تا در نهایت خوراک فکری و روحی برای انسان آماده شود. من در برپایی مجدد این اجلاس تردید دارم اما دیدارهایی که به بهانه برگزاری این اجلاس در استان ها انجام می‌شود، نتایج خوبی به همراه دارد که امیدوارکننده است.

طرحی جدید برای حضور روحانیون در مدارس

این مفسر قرآن ادامه داد: متأسفانه به خاطر نبود بودجه، بسیاری از جلسات برپایی اقامه نماز از سوی روحانیون تعطیل شده است. برای حل این مشکل من از مسئولان دستگاه‌هایی مانند عقیدتی - سیاسی سپاه پاسداران اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی و ... خواستم که حداقل یک یا دو بار در هفته به روحانیونی که برای اقامه نماز به مراکز آنها می‌آیند بخشنامه کنند تا به مدارس اطراف هم بروند و در آنجا نماز اقامه کنند که خوشبختانه مسئولان این دستگاه‌ها موافقت کردند.

گفت‌وگوی ۱۱ ساعته برای رفع شبهه فکری

حجت‌الاسلام قرائتی توضیح داد: ما برای کشف نیروهای جدید باید وقت بگذاریم و از بی‌حالی و بی‌برنامگی در این زمینه فاصله بگیریم. بحث جذب مخاطب به حدی مهم است که یاد دارم روزی شهید آیت‌الله قدوسی برای رفع شبهه فکری یک جوان یازده ساعت وقت گذاشت و با او گفت‌وگو کرد تا سرانجام جوان قانع شد و به راه مستقیم برگشت.

وی در پایان یادآور شد: بحث اقامه نماز در انحصار یا مسئولیت شخصی نیست بلکه باید همه افراد جامعه در گسترش آن کمک کنند. برای این امر باید از نیروهای تازه‌نفس و به تعبیر من میادین حفاری نشده استفاده کنیم و به سراغ اقشار جامعه برویم. مسئولان و افرادی که بخواهند در این زمینه کاری انجام دهند با تمام محدودیت‌ها بالاخره موفق می‌شوند و مسئولانی هم که نخواهند در این زمینه گامی بردارند، بالاخره بهانه‌ای برای فرار از مسئولیت پیدا می‌کنند.

یادآوری می‌شود؛ بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز با شعار «نماز و مدرسه» امروز، ۲۱ آذرماه با قرائت پیام مقام معظم رهبری به این اجلاس آغاز و با سخنرانی رئیس قوه قضاییه،‌ رئیس ستاد اقامه نماز و .. در محل دانشگاه آزاد اسلامی گرگان ادامه یافت.

منیع : ایکنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.