خود شناسی مقدمه خدا شناسی است/ مراحل چهارگانه مهجوریت قرآن

کد خبر: 97231
وارث

حجت الاسلام «حمید محمدی» در نشست طلیعه حضور که  ویژه طلاب جدید الورود حوزه های علمیه خواهران در مجتمع نرجس خاتون(س) قم برگزار شد، اظهار داشت: همه ما در این دنیا آمده ایم که برویم و هویت ما در همین صیرورت شکل می‌ گیرد.

 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه با بیان این که باید بدانیم از کجا آمده ایم، به کجا می‌ رویم و در بین این دو چه رفتاری داشته باشیم، گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: رحمت خاص خدای متعال برای کسی است که مبدأ، مقصد و جایگاه فعلی خود را بداند.

 

وی افزود: انسان برای این که جواب این سؤال ها را بفهمند باید ابتدا خودش را بشناسد و قدر و اندازه خود را درک کند و بداند چه ظرفیتی دارد.

 

حجت الاسلام محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتباطات پنجگانه انسان عنوان کرد: ارتباط با خود، ارتباط با خدا، ارتباط با ولی الله، ارتباط با خلق الله و ارتباط با خلقة الله پنج ارتباط اصلی انسان است و هرکسی بتواند این پنج مرحله را اصلاح کند به توفیق می‌ رسد.

 

وی با اشاره به این که مطابق روایات اصلاح رابطه انسان با دیگران و اصلاح رابطه با خدا به اصلاح رابطه با نفس بستگی دارد، گفت: گاهی انسان جهان بیرون را اداره می‌ کند ولی درون خود را نمی تواند اداره کند چراکه درون انسان جهانی بسیار پیچیده است.

 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به آیه «قل اعوذ برب الفلق» تصریح کرد: در سوره فلق ما تنها به نور خدا پناه می‌ بریم برای نجات از چهار دشمن بیرونی، اما در سوره ناس به سه صفت ربوبیت، ملوکیت و الوهیت خدا پناه می‌ بریم از شر دشمن و شیطان درونی چراکه می‌ خوانیم: «قل اعوذ برب الناس، ملک الناس، اله الناس من شرالوسواس الخناس».

 

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: شما ببینید در منابع روایی خود شناسی مقدمه خدا شناسی معرفی شده است چون می‌ خوانیم «من عرف نفسا فقد عرف ربه» به این برهان إنّ می‌گویند که ما از معلول به علت پی می‌ بریم.

 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به آیه «فتبارک الله احسن الخالقین» و با بیان این که خدای متعال با آفرینش انسان به خود می‌ بالد، گفت: خدا در سوره تین به انجیر، زیتون، طور سینا و شهر مکه برای تأکید قسم می‌ خورد که بگوید: «ما انسان را در بهترین قوام بندی آفریده ایم».

 

حجت الاسلام محمدی اضافه کرد: تین و زیتون ریشه در خاک دارد و طور سینا و بلد امین ریشه در ملکوت و وحی دارد که نشان می‌ دهد انسان ترکیب یافته از این دو بعد است، پس انسان نه مثل حیوانات خاکی صرف است و نه همچون فرشتگان ملکوتی صرف بنابراین بهترین قوام بندی در مورد آفرینش انسان است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: همه ما عقل و اختیار داریم که برای ما قدرت انتخاب می‌ آورد، به همین جهت باید نسبت به منتخب پاسخگو باشد، از این رو انسان می‌ تواند با اختیار خود پایین تر از حیوانات به تین و زیتون سقوط کند و همین طور می‌ تواند با تمسک به بلد امین و طور سینا به اعلی علیین صعود کند.

 

وی  با اشاره به این که انسانی که در اسفل سافلین قرار می‌ گیرد از حیوانات هم گمراه تر است، گفت: مهمترین اتفاقی که در زندگی ما می‌ افتد این است که راهی را انتخاب کنیم که در نهایت به بهشت برسیم و درجات ما در بهشت به میزان قرائت، فهم، عمل و اخلاص بر پایه قرآن است.

 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: یکی از شکایت های قطعی پیامبر گرامی اسلام(ص) از ما در روز قیامت مهجوریت قرآن است که چهار مرحله مهجوریت نخواندن قرآن، خواندن و نفهمیدن، فهمیدن و عمل نکردن، عمل کردن ولی مخلصانه نبودن است.

 

وی در ادامه عنوان کرد: خیلی از ما هنوز کتاب های بزرگ خودمان مثل نهج البلاغه و صحفیه سجادیه را یک دور با معنا نخوانده ایم، درحالی که اصلاح دنیا و آخرت ما به همین سه کتاب بستگی دارد که رهبر معظم انقلاب نیز مرتب این سه کتاب را دوره می‌ کنند.

منبع : شبستان 


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.