قتل بی‌گناهان در حکومت نبوی!

کد خبر: 98621
وارث

پس از اعلام شجاعانه نیروهای مسلح ایران، در اعلام خطای فردی نسبت به هدف گیری هواپیما، موج عظیمی از ترور رسانه ای علیه تمام مقامات ایران به راه افتاده است.

 

خباثت دشمن که چیز پیچیده ای نیست؛ اما این یادداشت در صدد بیان سیره نبوی نسبت به خطاهای فردی در ایام حکومت شریفشان است؛ مسئله ای که در حکومت معصوم هم رخ می دهد چه رسد به غیر معصوم و اساسا اگر نبود سیره و رفتار آن حضرت، امروز گرفتار سردرگمی می شدیم:

از معروف ترین خطاهای فردی در زمان رسول الله جریان کشتاری است که خالدبن ولید در روستای بنی جذیمه مرتکب شد که از مشهورترین جریانات تاریخی است خلاصه قضیه از این قرار است که:

«رسول خدا پس از فتح مکه برای فراخوانی قبایل بیابان نشین اطراف مکه دسته‌هایی را برای دعوت گسیل داشت. یکی از این قبایل بنو جذیمه بود که خالد بن ولید مامور فراخوانی آنان شد. هنگامی که خالد نزد آنان رسید، آنان که با سلاح بیرون آمده بودند، اعلام کردند اسلام را پیش از این پذیرفته، مساجد بنا کرده و اذان می‌گویند.

 بنی جذیمه پس از اطمینان از آنکه خالد با آنان به خشونت رفتار نخواهد کرد، سلاح‌ها را بر زمین نهاده، تسلیم شدند؛ اما خالد به رغم اعتراض برخی از لشکریان به سبب کینه‌های دوران جاهلی حدود ۳۰ نفر از آنان را کشتند!! »

 

چون این خبر به رسول خدا صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ وسلّم رسید از اقدام خالد تبری جست و فرمود: «اللهم انی ابرا الیک مما صنع خالد بن الولید! »

 

و امیرمؤمنان، علی علیه‌السّلام را براساس خوابی که پیش از این دیده بود.

برای جبران کار ناپسند خالد به سوی بنی جذیمه فرستاد.   امام علی (علیه‌السّلام) با پرداخت دیه و خسارت تمام اموال حتی هزینه کاسه سگان!! و دلجویی از بازماندگان ماموریت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) را به خوبی انجام داد و ایشان را خرسند کرد. و افراد قبیله نیز از قصاص خالد گذشتند.

 

این جریان، شباهت ها و تفاوت هایی با جریانات اخیر دارد که به روشن شدن قضیه کمک می کند:

 

شباهت ها:

۱- در هر دو این جریانات، مسئول جامعه صریحا از واقعه اعلام برائت کرده و دستور پیگیری سریع صادر می کند و مسلمانان نیز با اعتماد به مسئولان دچار هرج و مرج و گیجی نمی‌شوند.

 

۲- در هر دو این جریانات خونهای به ناحق ریخته شده و مسئول جامعه ملزم به پیگیری می شود و برای عدم تکرار وقایع مشابه، مراقبت های لازم صورت می گیرد.

 

تفاوت ها:

به طور کلی واقعه خالد از نظر قابلیت اتهام زنی به مسئولان جامعه بسیار پیچیده تر از حادثه اخیر است از چند جهت:

۱- خالد نماینده رسمی پیامبر بود، اما در حادثه اخیر نهایتا یک مسئول پادگان یا پدافند خطا کرده اند.

 

۲- اقدام خالد فقط خطا نبود، بلکه تعمد بود و هیچ احتمال دیگری ندارد، اما در حادثه اخیر حرکت هواپیما به شکل تخاصمی به سمت مرکز حساس سپاه، شاید باعث فاجعه بزرگتری می‌شد.

 

۳- در حادثه اخیر احتمال حمله به مسلمین نبوده و خالد فقط بخاطر شهوات این جنایت را کرده، ولی در اقدام اخیر بخاطر شرایط حساس احتمال خطای انسانی بسیار تقویت می شود.

 

نکته پایانی:

حکومت اسلامی بخاطر دشمنان بی‌شمار همواره تاریخ در معرض حملات رسانه‌ای و ترورهای ذهنی است، لکن مردم در اینگونه فضاها باید با حفظ آرامش از دروغگوهایی که دروغگویی‌شان بدیهی است دور شوند! و به نص آیه قرآن:

اگر فاسقی خبر آورد، حتما جستجو کنید و به آن اعتماد نکنید!

منبع: حوزه نیوز


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.