شاعران و مداحان باید نسبت به مسایل جامعه بهروز باشند
محمود کریمی با بیان اینکه حماسهخوانی این نیست که در شعر اسامی خاص بیاوریم گفت: شاعران باید حرف به روز بگویند و مداحان باید شعر به روز بخوانند.وارث: محمود کریمی مداح اهلبیت (ع) در اولین همایش «هیأت و حماسه» گفت: اصل اساسی در رسانه، به نام غرض داریم. ورزش سیاسی است؛ اما از رسانه استفاده نمیکنیم، خیلیها با تلویزیون قهر کردند و ماهواره میبینند اما فینال جامجهانی را از تلویزیون میبینیم اما ما استفادهای از این فرصت نمیکنیم. ورزش و هنر سیاسی است که ورزشکار و بازیگر موضع سیاسی میگیرد. در قرارداد این افراد مینویسند که اگر موضع بگیری، جریمه میشوی. باید ورزشکار و هنرمند را توجیه کرد تا بداند اوضاع مملکت چگونه است، آنگاه خواهیم دید که او هم پای نظام میایستد.
وی با اشاره به اینکه با کوچکترین اتفاقی دنبال طرف حساب میگردیم گفت: ما دشمن داریم. کشور ما را به سخره گرفتند و از کارهای هستهای بازدید میکنند اما فردایش قطعنامه صادر میکنند. اینها باید تشریح شود. رسانه باید کار کند که متاسفانه امیدی نداریم زیرا فرمانده یک مجموعه رسانهای را در اوج جنگ تغییر دادند.
این مداح اهل بیت تصریح کرد: بهانه کار نکردن را حضرت زهرا با هر شرایطی گرفته است. هیچکس نمیتواند بگوید من شرایطش را ندارم. بهانهای برای ما وجود ندارد که کار نکنیم. معمار گچکاری، لولهکشی و برقکاری را میشناسد. بیش از ۹۰ درصد برترین مربیان فوتبال هافبک بودند زیرا مدافع و مهاجم را میشناسد. در سیاست هم بهترین رهبر کسی است که با تمام جامعه ارتباط نزدیک داشته باشد.
کریمی تصریح کرد: در حوزه کشاورزی، ۲۵ سال پیش رهبر انقلاب فرمودند آبخیزداری را احیا کنید. ایشان تحقیق میکند و نظر میدهد. در حوزه ستایشگری، یک مداح باید نسبت به تمام اجزای جلسه، ارتباط داشته باشد.
این مداح اهل بیت گفت: اگر فردی سه ساعت در فضای مجازی وقت بگذارد، سالی ۱۰۸۰ ساعت میشود. به او گفتم در حوزه شعر، معنای ردیف چیست و او نمیدانست. در حدود ۸ ثانیه به او معنای آن را گفتم. چرا مطالعه نمیکنید؟
وی افزود: در حوزه شعر تحقیق کنید. مقامات و دستگاهها را بشناسید. دست و پا گیر است اما بشناسید. چرا برقکار و آشپز هیأت باید متخصص باشد اما مداح و شاعر نباید متخصص باشد؟
کریمی با بیان اینکه حماسهخوانی این نیست که در شعر اسامی خاص بیاوریم گفت: بعضی حرفها روز است اما برخی حرفها به روز است. شاعران باید حرف به روز بگویند و مداحان باید شعر به روز بخوانند.
این مداح اهل بیت با بیان اینکه برخی مداحان با غضب شعر میخوانند نیاز نیست میتوان غضب را با حرکت انگشت استفاده کرد. موقع روضهخوانی نباید از انگشت استفاده کرد. ایجاد هیجان در مستمع، به مرور حاصل میشود که بعد از مدتی در جواب پای میکوبد. در موقع حماسیخوانی و حرف با دشمن نباید سینه زد بلکه باید دست به شیوه رجز حرکت کند.
کریمی گفت: مداح باید رنگ و تصویر را بشناسد. گاهی تب کار کردن در حوزه کودک بالا میگیرد اما امروز زمان کار در این حوزه است. صهیونیستها میگویند یک نوزاد به ما دهید و بعد سه سال تحویل میدهیم و او تا ۶۰ سال یک صهیونیست دو آتشه است. ما باید اینگونه رفتار کنیم که کودکان ما مشغول محبت امیرالمومنین و عناد با دشمان او باشد.
این مداح اهل بیت گفت: رهبر انقلاب چند سالی است که درخصوص دوقطبی حق و باطل در جهان میگویند. در این زمان نباید ما در جمع خودمان دو قطبی ایجاد کنیم و باید به همدیگر کمک کنیم.
حماسهخوانی تنها در نبرد سخت نیست
مهدی رسولی مداح اهل بیت اظهارداشت: شهید آوینی میگوید راوی باید فاتحانه ببیند و نسبت به موضوعی که میخواهد روایت کند مأنوس باشد. حماسهخوانی را نباید تنها در دفاع و نبرد سخت دید و این یک خطای راهبردی است.
تماشا کن هنرهای عصای دست موسی را
فاطمه نانیزاده در این برنامه شعرخوانی کرد؛ بخشی از شعر او به شرح زیر است:
بر این آیات روشن باز کن چشم تماشا را
بخوان والیل را، والفجر را، انا فتحنا را
به «والعصر»ی که گل کرده است در آیینه آفاق
نخواهد دید ظالم روشنای صبح فردا را
هراسی نیست افعیها اگر جمعند در میدان
تماشا کن هنرهای عصای دست موسی را
عیار شیرمردان خدا امروز روشن کرد
فریب سامریها، فتتهٔ گاو مطلا را
شکوه ذوالفقار و بارش سجیلها دیگر
شکست آن شوکت پوشالی بتهای دنیا را
تبسم کرد تهرانی مقدم بر سلیمانی
شکوفاتر ببین لبخندهای مغنیه ها را
بهم پیوستهاند «اللهاکبر» های پیروزی
ببین در اتصال رودها امواج دریا را
پس از «حیعلیخیرالعمل»، تکبیرةالاحرام
و حیران میکند بیتالمقدس عرش اعلی را
امام مسلمین همراه خود سجاده آورده
مصفا میکند در مسجدالاقصی مصلی را
نوحهسرایان به ابعاد حماسی کربلا بیشتر توجه کنند.
محمدرضا سنگری پژوهشگر حوزه تاریخ در این مراسم اظهارداشت: بعد حماسی کمتر مورد توجه بوده و افرادی مانند اهلی شیرازی و وحشی بافقی به آن پرداختند و دیگر شاعران کمتر بخش حماسی کربلا را گفتند.
وی با اشاره به رویکردهای حماسی واقعه کودال قتلگاه گفت: توصیه میکنم شاعران و نوحهسرایان زیارت ناحیه مقدسه و زیارت رجبیه را بخوانند. امام زمان وجه حماسی گودال قتلگاه را توصیف میکند. ایشان درخصوص زمان شیب گودال بودن امام میفرماید قد رشه للموت جبینه یعنی پیشانیات رستاخیز جوششگاه عرق بود، تو رو میزدند و در این زمان تو به سمت چپ و راست میچرخیدی و با گوشه چشم به خیمهها نگاه انداختی و اما سریع نگاهت را گرفتی که همه این توصیفها حماسه است.
سنگری با اشاره به اینکه در کربلا سه خبرنگار داشتیم گفت: یکی از آنها به نام عقبه بن ثمعان در سپاه سیدالشهدا بود که حضرت در لحظات پایانی به او گفتند تا خارج شود و کربلا را روایت کند. حمید بن مسلم هم خبرنگار دیگری بود که در سپاه یزیدیان بود. او به گودال قتلگاه نزدیک میشود و گزارش دقیقی دارد. گزارش او هم حماسی است.
وی ادامه داد: این خبرنگار میگوید من قتلهای زیادی دیدم اما کسی را ندیدم که این چنین زخم برتن او نشسته باشد، همه یاران او شهید شده باشند اما چهرهاش پرشکوه باشد، لبخند و آرامش در چهرهاش باشد.
سنگری گفت: از شاعران درخواست میکنم برای ۱۴۵ شهید کربلا، میشود یک منظومه سرود. تنها منظومه موجود درخصوص عمر بن جناده توسط قیصر امینپور است.
این پژوهشگر حوزه تاریخ افزود: هلال بن نافع از گزارشگران کربلا میگوید که امام حسین تمام چهرهاش پر از خون بود اما نورانیتر از چهره او تاکنون ندیده بودم. چهره او آرام بود و من را پشیمان میکرد تا اپ را به قتل برسانم.
در ادامه این برنامه احمد بابایی برای شهادت حضرت زهرا شعرخوانی کرد.
قامت خمیده بود ولی سرفراز بود
سیدمجید بنیفاطمه در بخش بعدی این مراسم روضهخوانی کرد؛ او در این مراسم این شعر را از محمد رسولی خواند:
قامت خمیده بود ولی سرفراز بود
زهرا میان آتش و خون در نماز بود
در را شکست آن که نفهمیده بود که
حتی به روی او در این خانه باز بود
از فضهُ خذینیِ او اینقدر بدان
وضعی درست شد که به یک زن نیاز بود
بازوش سرّ قوت بازوی مرتضاست
اما غلاف در پی افشای راز بود
حبل المتین شده است گرفتار ریسمان
مضطر شده همان که خودش چاره ساز بود
گفتند زخم پهلوی او بسته شد؟ نشد
حتی زمان غسل هم این روضه باز بود
آری مزار گمشده بی نشان او
بی انتهاترین غزل اعتراض بود
آخر جهاز فاطمه بر دخترش رسید
وقتی سوار بر شتر بی جهاز بود
منبع: فارس
افزودن دیدگاه جدید