مقاومت اسلامی مهمترین راهبرد نظام جمهوری اسلامی است
مقاومت اسلامی مهمترین راهبرد نظام جمهوری اسلامی است اما چنان که شایسته است، درباره ساحتهای مختلف آن پژوهش و تبیین نشده است تا جایی که مقام معظم رهبری در دیدار ۲۱ آذرماه خود با اقشار مختلف مردم خود در این زمینه وارد شدند و تعریفی از مقاومت ارائه کردند.وارث: مرور تاریخ اسلام، نشان میدهد که دین اسلام یک همزاد تاریخی به نام مقاومت، با خود دارد. از اولین روزهای بعثت تا ایام زندگی ائمه اطهار، همیشه مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان وجود داشته است. مقام معظم رهبری درخصوص اهمیت مقاومت فرمودند: ««جبهه مقاومت» یک سختافزار نیست که بشکند یا از هم فرو بریزد یا نابود بشود. «مقاومت» یک ایمان است، یک تفکّر است، یک تصمیم قلبی و قطعی است؛ مقاومت یک مکتب است، یک مکتب اعتقادی است. چیزی که ایمان یک عدّه مردم است، چیز قراردادیای نیست. این، با فشار آوردن نهفقط ضعیف نمیشود بلکه قویتر میشود.
دستور تبلیغ اندیشه مقاومت
حجت الاسلام سعید صلح میرزایی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری به سخنان رهبر معظم انقلاب در آبان ماه ۹۷ درباره جهاد تبیین به بیان «نظریه مقاومت» میپردازد و میگوید: «سه نکته در کلام رهبری وجود دارد نکته اول این است که وظیفه ماست تا نظریه مقاومت را تبلیغ کنیم اما متأسفانه این سخن رهبری نه توسط حوزویان نه دانشگاهیان جدی گرفته نشد؛ در ۱۴ خرداد ۹۸ رهبر انقلاب در مرقد امام خمینی که درباره جاذبههای امام خمینی صحبت میکردند، این نکته را اشاره کردند که از جاذبههای امام برای جوانان داخل و خارج از کشور اندیشه مقاومت ایشان بود. در این سخنرانی ایشان از کلمه «نظریه مقاومت» سال ۹۷ عدول کردند و از تعبیر «اندیشه مقاومت» استفاده کردند. پس ایشان دستور تبلیغ اندیشه مقاومت را دادهاند.»
این ضعف در تبیین، کار را تاجایی پیش برد که مقام معظم رهبری فرمان جهادتبیین صادر کردند و از صاحبان قلم و تریبون خواستند تا نه تنها مقاومت بلکه موضوعات مختلف و حیاتی جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران را تبیین کنند.
مقاومت؛ همزاد تاریخی دین اسلام
مرور تاریخ اسلام، نشان میدهد که دین مبین اسلام یک همزاد تاریخی با خود دارد به نام مقاومت. از اولین روزهای بعثت، نبی گرامی اسلام، بر اساس دستورات وحیانی، مقاومت و ایستادگی در برابر مشرکان را سرلوحه رسالت خود قرار داد و در برابر پیشنهاد قدرتمندان و ثروتمندان عصر خویش، فرمودند که اگر خورشید را در دست راست و ماه را در دست چپ من قرار دهند، دست از رسالت و آیین خود بر نمیدارم. در ادامه تمامی مسلمین با اقتدا به پیامبر اعظم (ص) خود، در سختترین شرایط و با تحمل شدیدترین شکنجهها و در نهایت فشار اقتصادی در شعب ابیطالب دست از مقاومت برنداشتند و سرانجام این مقاومت، ثمره شیرین فتح و نصرت مسلمانان بر تمامی کفار و مشترکان بود که تاریخ به روشنی گواه این حقیقت است.
«شعب ابی طالب» نماد مقاومت هوشمندانه
یکی از دشمنی های کم نظیر سربازان شیطان با مسلمانان، تحریمی همه جانبه بود که در شعب ابی طالب روی داد. پیامبر صلی الله علیه و آله با توکّل بر خدا و بهره گیری از توان یاران صمیمی اش، به ویژه جناب ابوطالب علیه السلام، توانست شعب را به یکی از نمادهای پایداری در برابر ستم و استضعاف و شوریدن در برابر زورگویی و لجاجت تبدیل کند.
حجت الاسلام محمدمهدی احسانیفر پژوهشگر تاریخ اسلام در این باره میگوید: « شعب ابی طالب نماد مقاومت هوشمندانه است، چرا که مقاومت ناامیدانه یا بدون برنامه محکوم به شکست است؛ اما مقاومت هوشمندانه و همراه شجاعت از روی اندیشه با امید و اعتماد به هدف است که به نتیجه مطلوب منجر میشود. پیامبر با همراهی و استقامت یارانی همچون حضرت ابوطالب(ع) و حضرت خدیجه(س) ابتکار عمل را از دشمن گرفتند و با تدبیر و استقامت، تقویت وحدت مسلمانان، به هم زدن اتحاد دشمنان و با فتح سنگر به سنگر به تدریج توانستند تهدیدها را به فرصت و تحریمها را به پیروزی تبدیل کنند. با مقاومت مسلمانان، در نهایت ایستادگی مسلمانان نتیجه داد و نصرت الهی را شامل حال ایشان کرد.»
ترجمان هیهات منا الذله امام حسین علیه السلام در کربلا
مقاومت و ایستادگی ائمه معصومین علیهالسلام در برابر زور و ستم حاکمان زمان خویش در تمام طول حیات آن بزرگواران جریان داشته است و ما اوج ایثار و مقاومت را در طول تاریخ بشری در واقعه عاشورا میتوانیم به وضوح مشاهده کنیم، که نه تنها درس آزادگی و مقاومت برای پیروان اهل بیت بلکه یک درس انسانی برای تمامی انسانهایی است که زندگی با ذلت سازگار با کرامت انسانهای آزاده نیست و این آزادگی و حریت است که انسان را به درجه بالای انسانیت میرساند و در واقع وقتی که رهبر معظم انقلاب بیان میکند که «مانه ظلم میکنیم و نه زیر بار ظلم میرویم. با ظلم هم کنار نمیآییم و از مظلوم حمایت میکنیم»، ترجمان هیهات منا الذله امام حسین علیه السلام در کربلا است.
امام جواد(ع) نمودار و نشانه مقاومت است
مقام معظم رهبری در ۲۰ اردیبهشتماه سال ۶۰ در خصوص زندگی امام جواد(ع) میفرمایند: « امام جواد مانند دیگر ائمه معصومین برای ما اسوه و مقتدا و نمونه است. همان طوری که ائمه دیگر ما علیهمالسلام با جهاد خودشان هر کدام برگی بر تاریخ پر افتخار اسلام افزودند، این امام بزرگوار هم گوشه مهمی از جهاد همه جانبه اسلام را در عمل خود پیاده کرد و درس بزرگی را به ما آموخت. آن درس بزرگ این است که در هنگامی که در مقابل قدرتهای منافق و ریاکار قرار میگیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله با این قدرتها برانگیزیم. اگر دشمن، صریح و آشکار دشمنی بکند و اگر ادعا و ریاکاری نداشته باشد، کار او آسانتر است. اما وقتی دشمنی مانند مأمون عباسی چهرهای از قداست و طرفداری از اسلام برای خود میآراید، شناختن او برای مردم مشکل است. در دوران ما و در همه دورانهای تاریخ، قدرتمندان همیشه سعی کردهاند وقتی از مقابله رویاروی با مردم عاجز شدند دست به حیله ریاکاری و نفاق بزنند.
امام جواد میخواست به مردم بگوید که من طرفدار اسلام و طرفدار خاندان پیغمبرم. امام علیبنموسیالرضا صلواةاللهعلیه و امام جواد صلواةاللهعلیه همت بر این گماشتند که این ماسک تزویر و ریا را از چهره مأمون کنار بزنند و موفق شدند.این بزرگوار نمودار و نشانه مقاومت است. انسان بزرگی است که هرگز قدمی عقبنشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همه شیوههای مبارزهی ممکن، مبارزه کرد.»
اگر امنیت و رشد و رفاه میخواهیم راه آن استقامت و مقاوم بودن است
در ایران اسلامی مقاومت جزو فرهنگ و هویت تاریخی ملت ایران است. ایرانیان در درازنای تاریخی خود پیوسته از هویت ملی و دینی خود دفاع کردهاند و نتیجه آن، حیات عزتمند یک ملت بزرگ در فراز و فرودهای تاریخ جهان بوده است.حجتالاسلام علی سرلک در این باره میگوید: «ما برای اینکه به عزت برسیم باید فداکاری کنیم. اگر امنیت و رشد و رفاه میخواهیم راه آن استقامت و مقاوم بودن است.اگر استقامت نکنیم یا باید همانند آمریکا و رژیم صهیونیستی درنده شویم یا باید زیردست استکبار جهانی باشیم؛ صلح پایدار از میدان مبارزه میگذرد.»
حجتالاسلام صلح میرزایی میگوید: «مقاومت و صبر قرآنی به این معناست که وقتی هدف مهمی را مشخص کردید و بهسمت آن حرکت میکنید، هر مانعی سر راه شما قرار گرفت شما برنگردید اگرچه لازم باشد مسیر طولانیتری را انتخاب کنید. طبق این تعریف عرصههای مختلفی را میتوانیم برای مقاومت تعریف کنیم؛ از مقاومت نظامی گرفته مثل دفاع مقدس، مقاومت اقتصادی، مقاومت فرهنگی و مقاومت در جنگ شناختی. پس مقاومت صرفاً در مبحث نظامی خلاصه نمیشود.تعبیر دیگری که رهبر ما از مقاومت دارند این است که «مقاومت رفتار طبیعی هر موجود زنده است»، اگر گیاهی در مسیر رشدش مانعی باشد به طریقی از آن مانع عبور میکند پس هر موجودی زندهای تلاش میکند برای بقای خودش.»
منبع: فارس
افزودن دیدگاه جدید