وارث: مرحوم عالم بزرگ شيخ انصارى مى فرمايد: هرگاه در غيبت كردن مسلمان هدف صحيح (مهمى ) باشد كه بدست آوردن آن هدف بدون غيبت، ميسر نيست غيبت كردن او روا است.
بنابراين موارد استثناء منحصر به عدد خاصى نيست ، سپس امورى كه در آن غيبت كردن در آن رواست برمى شمرد:
1- غيبت متجاهر به فسق يعنى آنكس كه آشكارا گناه مى كند و از انجام گناه آشكارا هيچگونه پروائى ندارد
2- غيبت ظالم ، و اظهار بديهاى او
3- غيبت مشاور در مورد نصيحت آن فردى كه با او در امور مهم مشورت مى كند.
4- در صورتى كه موجب ترك گناه غيبت شونده گردد.
5- در آنجا كه غيبت ، موجب نابودى فساد مهم شود.
6- اظهار بديهاى گواهان ، و همچنين اظهار بديهاى راويان ، در آنجا كه مفسده عمل به روايت شاهد و فاسق ، بيش از مفسده شهادت و روايت او باشد.
7- غيبت كردن براى دفع ضرر از غيبت شونده
8- غيبت و ذكر صفت بدى براى مؤمنى كه به غير آن صفت شناخته نمى شود مانند لوچ ، كچل ، لنگ و...
"کتاب مکاسب/شیخ مرتضی انصاری"
/ف104
Links:
[1] http://vareth.ir/
[2] https://vareth.ir/tag/keyword/6228/%D8%BA%DB%8C%D8%A8%D8%AA
[3] https://vareth.ir/tag/keyword/6117/%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87
[4] https://vareth.ir/tag/keyword/8277/%D9%85%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%AA
[5] https://vareth.ir/tag/keyword/6085/%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AB
[6] https://vareth.ir/tag/keyword/6162/vareth