خطرهایی که جوامع را تهدید میکند، در نتیجۀ بیحرمتی به اموال مردم و به ناحق خوردن اموال و تمایل شدید برای استثمار ضعیف و غصب کردن حقِ ضعیف به دست قوی، همه و همه جامعه را در معرض خطر یا نابودی از درون و جنگ میان افراد آن جامعه قرار میدهد. این اسلوب قرآنی در آیات صدقات نیز آمده است؛ در آیۀ «وَ أَنفِقُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ وَ لا تُلقُوا بِأَیدِیکُم إِلَی التَّهلُکَـۀ» تأکید شده است که انفاق انسان را از هلاک نجات میدهد و انفاق نکردن جامعه را در معرض نابودی قرار میدهد. این چیزی است که در جوامعی که عدالت در آنها وجود ندارد، مشاهده میکنیم. این جوامع دچار تجزیهها و انقلابها و جنگهای داخلی میشوند و در نتیجه آنگونه که قرآن کریم مینامد، دچار هلاکت میشوند.
همچنین، هنگامی که جامعه به نظام صحیح، که نتیجۀ رضایت طرفین و قائم به عدالت در مبادلۀ اموال میان شهروندان است، بیاعتنایی کند، چنین جامعهای بیشک دچار جنگ داخلی یا به تعبیر قرآن کریم قتل نفسی میشود که در نتیجۀ این شرایط و مخالفتها حاصل میآید. بنابراین، طبیعی است که در پایان آیه بگوید: «إِنَّ اللّهَ کانَ بِکُم رَحِیماً»[1] اینجا نکتهای وجود دارد که آیۀ بعدی را روشن میکند: «مَن یَفعَل ذلِکَ عُدواناً وَ ظَلماً فَسَوفَ نُصلِیهِ ناراً»، یعنی خود را بکشد یا اموال یکدیگر را به ناحق خورد، آتش در دنیا و آتش در آخرت که نتیجۀ طبیعی انحرافی است که حاصل اعمال است. «... وَ کانَ ذلِکَ عَلَی اللهِ یَسِیراً»
برگرفته از مقالۀ «مالکیت» صفحه 104-101 ، کتاب حدیث سحرگاهان
سایت موسسه ی فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر www.imamsadr.ir
/1102001307
Links:
[1] http://vareth.ir
[2] http://qudsonline.ir/detail/News/346233#_ftn1
[3] http://www.imamsadr.ir/
[4] https://vareth.ir/tag/keyword/6089/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86
[5] https://vareth.ir/tag/keyword/44286/%D9%85%D8%A7%D9%84%DA%A9%DB%8C%D8%AA
[6] https://vareth.ir/tag/keyword/11327/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D8%B5%D8%AF%D8%B1