با بیان این مقدمه در ضمن دو نکته به پاسخ پرسش فوق می پردازیم:
1. صحیح یا باطل بودن یک عبادت، ارتباطی با سایر عبادات ندارد، مگر عملی باشد که مقدمه عبادتی دیگر باشد (مانند وضو برای نماز)؛ یعنی ممکن است کسی نمازش صحیح باشد، امّا به دلیل ندانستن و رعایت نکردن مسائل روزه، روزه او باطل باشد. و چه بسا عکس این امر اتفاق می افتد که فردی روزه اش صحیح است، اما نمازش صحیح نیست یا اصلا نماز نمی خواند.
2. صحت یک عمل و عبادت، امری جدا از قبولی آن عبادت می باشد؛ یعنی چه بسا اعمالی صحیح باشد و نیازی به قضای آن نباشد، اما به عللی مورد پذیرش حق تعالی قرار نگیرد و ما موظفیم عبادات را، به شکل صحیح و با نیتی خالصانه و با حفظ تمام شرایط ظاهری و باطنی انجام دهیم بعد هم حال قبولی یا عدم قبولی آن را به خداوند کریم محوّل کنیم.
Links:
[1] http://vareth.ir
[2] https://vareth.ir/tag/keyword/7424/%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87
[3] https://vareth.ir/tag/keyword/36210/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2
[4] https://vareth.ir/tag/keyword/6099/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2
[5] https://vareth.ir/tag/keyword/33192/%D9%82%D8%A8%D9%88%D9%84
[6] https://vareth.ir/tag/keyword/51668/%D8%B1%D9%88%D9%87-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D8%A7%D8%B3%D8%AA