وارث: بعضى عبادت را تنها در نماز و ذكر و دعا مى دانند و بعضى در شعر خود مى گویند: «عبادت به جر خدمت خلق نیست» در این دو تفكر افراط و تفریط است.
نمونه افراط و تفریط در همه جا و همیشه بوده است. یكى از بیستون نام مى برد و یكى از چهل ستون یكى در شناخت امام غلو مى كند و یكى امام را یك فرد عادى مى داند.
یكى از وظایف انبیا جلوگیرى از انواع افراط و تفریط است. در اسلام عبادت به هر كارى كه رنگ الهى داشته و براى خدا باشد، گفته مى شود، گرچه بنّایى و كارگرى باشد. چنانكه حضرت ابراهیم و اسماعیل پس از آنكه بنّایى كردند و پایه هاى كعبه را بالا بردند، از خدا خواستند كه كارگرى آنها را قبول كند. «و اذ یرفع ابراهیم القواعد من البیت و اسماعیل ربّنا تقبّل منّا» (بقره، 127)
آرى، در دید ما نماز و روزه عبادت است، امّا از دیدگاه قرآن، كارگرى ساختمانى هم كه براى خدا باشد، عبادت است...
Links:
[1] http://vareth.ir/
[2] https://vareth.ir/tag/keyword/6560/%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D8%AA
[3] https://vareth.ir/tag/keyword/9940/%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86
[4] https://vareth.ir/tag/keyword/50484/%D8%B0%DA%A9%D8%B1-%D9%88-%D8%AF%D8%B9%D8%A7