-------ررزق روز دهم -------

کد خبر: 35096

وارث:  ماه میهمانی حضرت حق تعالی فرا رسید و سفره ای از عالی ترین و بهترین رزق ها، پهن شده است.می توانیم به قدر خواندن یک دعا، زمزمه یک ذکر یا باز شده گره ای از گره های اخلاقی مان و... از این ماه نورانی و خدایی کسب رزق کنیم.نکند به یک نظر انداختن کفایت کنی!بسم الله...(به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، پایگاه اطلاع رسانی وارث به منظور بهره مندی مخاطبین محترم از برکات و فضیلت های این ماه عزیز، بسته خبری ویژه این ماه که شامل جزء خوانی قرآن، ادعیه روز، حدیث و ... می شود را به صورت روزانه منتشر می نماید. بانی هر روز این ویژه نامه یکی از شهدای 8 سال دفاع مقدس می باشد که ثواب آن اهداء شود به روح مطهر و منورشان.)" جزء خوانی قرآن کریم "ترتیل جزء دهم قرآن کریم با صدای کریم منصوری   دریافت فایل" دعای روز دهم ماه مبارک رمضان "اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْفَائِزِينَ لَدَيْكَ وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ إِلَيْكَ بِإِحْسَانِكَ يَا غَايَةَ الطَّالِبِينَ خدايا مرا در اين ماه از توكل‏ كنندگان،و از رستگاران نزد خود،و از مقرّبان درگاهت قرار بده،به احسانت اى هدف جويندگان.صوت دعای روز دهم ماه مبارک رمضان  دریافت فایل"شرح دعای روز دهم ماه مبارک رمضان در بیان آیت الله مجتهدی تهرانی " قسمت اول    دریافت فایلقسمت دوم     دریافت فایل " قرائت دعای افتتاح "    دعای افتتاح (حاج محمدرضا طاهری _ قسمت اول)دریافت فایلنماز شب یازدهم ماه مبارک رمضان مرحوم «علاّمه مجلسى» در فصل آخر از اعمال ماه رمضان در كتاب «زادالمعاد»، نماز شب هاى ماه رمضان را چنين بيان مى كند: (و با توجّه به اين كه بهترين اعمال، در ماه مبارك، نماز و قرآن است و اين نمازها در بردارنده بسيارى از سوره هاى قرآن است، هركس هر چند شب را بخواند غنيمت است).شب یازدهم : دو ركعت; در هر ركعت سوره حمد، و بيست مرتبه سوره كوثر.نکته: اين نمازها هر دو ركعت به يك سلام است و همان گونه كه گفته شد اگر تمام آنها را نتواند بجا آورد، هر مقدار كه مى تواند بجا آورد، خوب است." حدیث روز "امام باقر سلام الله عليه می فرمایند :وَالصّائِمونَ فيهِ أضيافُ اللّهِ وأهلُ كَرامَتِهِ،؛روزه داران در آن (ماه رمضان)، ميهمانان خدا و اهل كرامت الهى اند.فضائل الأشهر الثلاثة : ص ۱۲۳ ح ۱۳۰ ؛ مراقبات ماه رمضان ص 28•••" حکمت روز "فلسفه خانه بزرگلعلاء بن زياد، لما راءى سعة داره: ما كنت تصنع بسعة هذه الدار فى الدنيا، و اءنت اليها فى الاخرة كنت اءحوج؟ و بلى ان شئت بلغت بها الاخرة. تقرى فيها الضيف، و تصل فيها الرحم، و تطلع منها الحقوق مطالعها، فاذا اءنت قد بلغت بها الاخرةامام على عليه السلام وقتى خانه وسيع علاء بن زياد را ديد به او فرمود: چه كارى به بزرگى و فراخى اين خانه در دنيا دارى، در حالى كه تو در آخرت به آن نيازمندتر خواهى بود.آرى! اگر بخواهى با اين خانه بزرگ توشه براى آخرت ذخيره كنى در اين خانه مهمان را بنوازى و پيوند با خويشان را محكم تر كنى. و حقوق آن را به مصارف خود ادا كنى، با اين شرايط است كه براى آخرت خود زاد و توشه تحصيل نموده اى.  نهج البلاغه خطبه 209•••" ذکر روز " یا رب العالمین " در محضر استاد "رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رحمه الله علیهتوجه ویژه به قرآنامام خمینی(ره) توجه خاصی به قرآن داشت به طوری که روزی هفت بار قرآن را می خواندند . (15)هر فرصتی که به دست می آوردند - ولو اندک - قرآن می خواندند بارها دیده شد که امام(ره) حتی در دقایقی قبل از آماده شدن سفره که معمولا به بطالت می گذرد قرآن تلاوت می نمود . (16)امام(ره) بعد از نماز شب اش تا وقت نماز صبح قرآن می خواند . (17) یکی از اطرافیان امام(ره) می گوید:امام(ره) در نجف چشمشان درد می کرد به دکتر مراجعه کردند، دکتر بعد از معاینه چشم امام(ره) گفت: شما باید چند روزی قرآن نخوانید و به چشمتان استراحت بدهید!امام(ره) خندید و فرمود: دکتر من چشمم را برای قرآن خواندن می خواهم چه فایده ای دارد که چشم داشته باشم و قرآن نخوانم شما یک کاری کنید من بتوانم قرآن بخوانم . (18)یکی از همراهان امام در نجف اظهار می کرد که امام خمینی (ره) در ماه رمضان هر روز ده جزء قرآن می خواندند; یعنی در هر سه روز یک دوره قرآن می خواندند . برادران خوشحال بودند که توانسته اند دو دوره قرآن را در ماه رمضان بخوانند ولی بعد فهمیدند که امام(ره) ده دوره قرآن را ختم کرده اند . (19)علاوه بر آن هر سال چند روز قبل از ماه رمضان دستور می دادند که چند ختم قرآن برای افرادی که مد نظر مبارکشان بود خوانده شود . (20)15) برداشتهایی از سیره امام، ج 3، ص 8 .16) همان .17) همان، ص 7 .18) پابه پای آفتاب، ج 1، ص 181 .19) سیمای فرزانگان، ص 159و 161 و برداشتهایی از سیره امام، ج 3، ص 8 .20) محمد حسن رحیمیان، در سایه آفتاب، ص 115 . " از خدا بخواهیم"قال رسول الله صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله وسلم: اِذا اَرَدْتَ اَنْ تَدعُوَ اللّه‏َ فَقَدِّم صَلاةً اَو صَدَقَةً اَو خَيْرا اَوْ ذِكْرا ؛هر گاه خواستى دعا كنى ، پيش از آن ، نمازى بخوان يا صدقه‏ اى بده يا كار خيرى بكن يا ذكرى بگو.عوالى اللآلى ، ج ۱، ص ۱۱۰، ح ۱۶" تحفه بهشتی "حضرت آیت الله سیدعلی قاضی طباطبایی رحمه الله علیهبر شما باد اینکه: به انجام دادن اوراد و أذکاری که هر یک از شما بعنوان دستور در دست داریدملتزم و متعهد باشید! و بر شما باد به مداومت سجدۀ یونسیّه و گفتن ذکر یونسیّه: «لا إلهَ إلا أنتَ سُبحانکَ إنی کُنْتُ مِن الظالمین» در سجده از پانصد تا هزار مرتبه.برای دریافت سایز اصلی ، کلیک کنید"طب سنتی - اسلامی "قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم عَلَيْكُمْ بِالزَّبيبِ فَإِنَّهُ يَكْشِفُ الْمِرَّةَ وَيَذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ وَيَشُدُّ الْعَصَبَوَيَذْهَبَ بِالإِْعْياءِ وَيُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَيُطَيِّبُ النَّفْسَ وَيَذْهَبُ بِالْغَمِّ؛مويز بخوريد، زيرا صفرا را برطرف مى كند، بلغم را از بين مى برد، اعصاب را قوى،خستگى را برطرف و اخلاق را خوب مى كند به روح آرامش مى بخشد و غم را مى برد.[خصال، ص ۳۴۴]"احکام شرعی "خوردن و آشاميدنملاک خوردن وآشاميدن اگر روزه‌دار عمداً و آگاهانه چيزى بخورد يا بياشامد روزه‌ى او باطل مى‌‌شود خواه آن چيز از خوراکى‌ها و آشاميدنى‌هاى معمول باشد و خواه از چيزهاى غيرخوراکى مانند کاغذ يا پارچه و امثال آن باشد و خواه زياد يا کم باشد مانند قطره‌ى بسيار کوچک آب يا خرده‌ى کوچکى از نان.خوردن روزه به‌خاطر مسابقه آيا مى‌‌توان به دليل داشتن مسابقه فوتبال و گرسنگى و تشنگى زياد در آن روزه خود را خورد؟ج) مورد سؤال مجوّز براى افطار محسوب نمى‌‌شود.افطار روزه بر اثر تشنگى و گرسنگى  اگر شخصى که در ماه رمضان روزه‌دار است، در يکى از روزها براى خوردن سحرى بيدار نشود و لذا نتواند روزه را تا غروب ادامه دهد و در وسط روز حادثه‌‏اى براى او اتفاق بيفتد و روزه را افطار کند، آيا کفّاره بر او واجب است؟ج) اگر روزه را تا حدى ادامه دهد که روزه بر اثر تشنگى و گرسنگى براى او حرجى شود و در نتيجه آن را افطار نمايد، فقط قضا بر او واجب است و کفّاره‌‏اى ندارد.خوردن سحرى بعد از اذان صبحاگر در ماه رمضان براى سحرى بيدار شويم وسحرى بخوريم وبعد بفهميم اذان گفته‌اند روزه قبول است يا بايد روزه آن روز قضا شود؟ج) اگر تحقيق نموده و با علم به اينكه هنوز صبح نشده خورده است و بعد فهميده كه صبح شده، روزه صحيح است و قضا ندارد. با توجّه به اين‌که امروزه براى تنظيم کارهاى روزانه از ساعت استفاده مى‌‌شود و در شهرها معمولاً به دليل ساختمان‌هاى بلند، ديدن طلوع فجر امکان ندارد، در صورتى که فردى با اعتماد به ساعتش که ساعت چهار را نشان مي‌داده است مشغول خوردن سحرى شود و بعد معلوم شود که باطرى ساعت تمام شده و در واقع ساعت چهار و ربع بوده است. آيا روزه‌ى چنين فردى صحيح است؟ همچنين اگر فردى در اثر خطاى چشم ساعت پنج را تصوّر کرده که ساعت چهار صبح است و مشغول خوردن سحرى مى‌‌شود و بعد متوجّه اشتباهش مى‌‌شود و مى‌‌فهمد بعد از طلوع فجر خورده است؟ج) در هر دو صورت، اگر با اعتماد بر ساعت، اطمينان به بقاء شب داشته است و بعداً کشف خلاف شده است، روزه‌اش در ماه مبارک رمضان صحيح است. اگر موقعى که مشغول خوردن غذا است بفهمد صبح شده چه بايد بكند؟ج) بايد لقمه را از دهان بيرون بياورد، و اگر عمداً آن را فرو ببرد روزه‌اش باطل است.حكم موادى كه از معده وارد دهان شده در حال روزه گاهى اوقات انسان ترش مى‌‌کند، يعنى موادى ترش مزه از معده او به فضاى دهان او مى‌‌آيد.حال اگر روزه‌دارى ترش کند و اين مواد را سهواً يا عمداً قورت دهد، روزه‌اش چه حكمى‌ دارد؟ج) اگر پس از آنکه به فضاى دهان آمد عمداً و اختياراً فرو برد، روزه‌اش باطل مى‌‌شود ولى سهواً مبطل روزه نيست.فرو بردن اخلاط سر و سينه در حال روزه هنگامى‌ که مبتلا به بيمارى زکام بودم، مقدارى از اخلاط سر و سينه در دهانم جمع شده بود که به جاى بيرون انداختن، آن را فرو بردم، آيا روزه‌‏ام صحيح است يا خير؟ در بعضى از روزهاى ماه مبارک رمضان در منزل يکى از اقوام بودم که بر اثر زکام و خجالت و حيا مجبور شدم با خاک، تيمّم بدل از غسل واجب بکنم و تا نزديک ظهر غسل نکردم. اين کار براى چند روز تکرار شد، آيا روزه‌‏ام در آن روزها صحيح است يا خير؟ج) فرو بردن اخلاط سر و سينه ضررى به روزه نمى‌‏رساند، ولى اگر به فضاى دهان رسيده باشد بنا بر احتياط واجب بايد از فرو بردن آن خوددارى نمايد، و اما ترک غسل جنابت قبل از طلوع فجرِ روزى که مى‌‏خواهيد روزه بگيريد و انجام تيمّم بدل از غسل به جاى آن، اگر به‌خاطر عذر شرعى باشد و يا تيمّم در آخر وقت و به‌خاطر تنگى آن باشد، موجب بطلان روزه نيست و روزه شما با تيمّم صحيح است. در غير اين صورت، روزه شما در آن روزها باطل است.فرو رفتن غذاى باقى مانده بين دندان‌ها  در يکى از روزهاى ماه رمضان روزه گرفتم ولى دندان‌هايم را مسواک نزدم، و بدون اين‌که باقى‌مانده غذاهاى لابلاى دندان‌ها را عمداً ببلعم، خودبه‌خود بلعيده شده است. آيا قضاى روزه آن روز بر من واجب است؟ج) اگر علم به وجود باقى‌مانده غذا در بين دندان‌هايتان و يا علم به رسيدن آن به حلق نداشته‏ايد و فرو رفتن آن هم عمدى و با التفات نبوده، قضاى روزه بر شما واجب نيست.خلال کردن دندان  خلال کردن دندان بعد از خوردن غذا براى کسى که فردايش قصد گرفتن روزه را دارد، چه حکمى‌ دارد؟ج) خلال کردن بعد از غذا براى کسى که قصد روزه دارد واجب نيست حتى اگر احتمال دهد که خلال نکردن موجب داخل شدن غذاى لابلاى دندان‌ها به حلق مى‌‌شود؛ و اگر بعد از آن سهواً هم غذا داخل حلق شد، روزه‌اش باطل نمى‌‌شود؛ بله اگر يقين داشته باشد که ترک آن باعث داخل شدن غذا به حلق مى‌‌شود واجب است خلال کند و اگر نکرد، با فرض داخل شدن غذا به حلق بلکه مطلقاً (بنا بر احتياط واجب) روزه‌اش باطل مى‌‌شود.مسواك با خمير دندان آيا مسواك كردن با خمير دندان، در حال روزه اشكال دارد؟ ج) اشكال ندارد؛ ولى بايد از فرو رفتن آب دهان كه آغشته با خمير دندان و آب است جلوگيرى شود.استفاده از نخ دندان حكم استفاده از نخ دندان ـ كه فلورايد و طعم نعنا دارد ـ در حال روزه چيست؟ج) اگر آب دهان را فرو نبرد، اشكال ندارد.جويدن آدامس و مكيدن كندر جويدن آدامس و مكيدن كندر براى روزه‏‌دار چه حكمى‌ دارد؟ج) اگر چيزى وارد حلق نمى‌‌شود مانعى ندارد، ولى مكيدن كُندر روزه را باطل مى‌‌كند.باطل كردن روزه با اصرار ديگرى اگر روزه‏‌دار باشم و مادرم مرا وادار به خوردن غذا يا نوشيدن کند، آيا روزه‌‏ام باطل مى‌‏شود؟ج) خوردن و آشاميدن روزه را باطل مى‌‏کند، هرچند بر اثر درخواست و اصرار شخص ديگرى باشد.انجام مبطلات روزه با اجبار ديگرى اگر چيزى به زور وارد دهان روزه‌دار شود و يا سر او به همان صورت داخل آب گردد، آيا روزه‌‏اش باطل مى‌‏شود؟ اگر وادار به باطل کردن روزه‌‏اش شود، مثلاً به او بگويند که اگر روزه‏‌ات را نخورى، ضررى به خودت يا مالت وارد مى‌‏سازيم، او هم براى دفع اين ضرر غذا بخورد، آيا روزه‌‏اش صحيح است؟ج) روزه شخص روزه‌دار با داخل شدن چيزى در حلقش بدون اختيار و يا با فرو بردن سرش به همان صورت به زير آب باطل نمى‌‏شود، ولى اگر خودش بر اثر اکراه ديگرى مرتکب مفطرى شود، روزه‌‏اش باطل خواهد شد.حکم افطار سهوى90. اگر شخص روزه ‏دار در اثر فراموشى چيزى بخورد، آيا تذكر دادن به او واجب است؟ج) خير، تذكر دادن به او واجب نيست.ضرورت نوشيدن آب براى خلبان و مهمان‌دار روزه‌داراگر هواپيما در ارتفاع بالا و مسير طولانى در حال پرواز باشد و پرواز حدود دو ساعت و نيم تا سه ساعت طول بکشد، مهمان‌دار و خلبان هواپيما براى حفظ تعادل خود هر بيست دقيقه احتياج به نوشيدن آب دارند، در اين صورت آيا در ماه مبارک رمضان، کفّاره و قضاى روزه بر آن‌ها واجب مى‌‏شود؟ج) اگر روزه براى آن‌ها ضرر داشته باشد، جايز است که با نوشيدن آب افطار نمايند و قضاى آن را به‌جا آورند و در اين حالت کفّاره بر آن‌ها واجب نيست.مضمضه و غرغره آب در حال روزهاگر روزه‌دار آب را به قصد رفع عطش در دهان گردانده و بيرون بريزد به‌طورى که هيچ مقدارى از آب پايين نرود چه حکمى‌ دارد؟ج) در فرض سؤال اشكال ندارد. آيا بعد از مضمضه کردن ـ چه براى وضو و چه غير آن ـ در حال روزه ماه رمضان واجب است روزه‌دار سه مرتبه آب دهانش را بيرون بريزد؟ج) چنين کارى واجب نيست. آنچه واجب است خارج کردن آب از دهان است و اگر يقين پيدا کرده که آب خارج شده چيز ديگرى بر او واجب نيست.حكم غرغره كردن براى روزه‌‏دار چيست؟ج) اگر هنگام غرغره كردن، آب از حلق به پايين برود، روزه باطل مى‌‏شود.خارج کردن زبان از دهان در حال روزه  خارج کردن آب دهان و دوباره آن را وارد دهان کردن باطل کننده روزه است. آيا بيرون آوردن زبان هم همان حکم را دارد که اگر کسى زبانش به هر دليلى بيرون بياورد موجب باطل شدن روزه مى‌‌شود؟ج) صِرف اين ضررى به صحّت روزه نمى‌‌زند.احساس داخل شدن شکر در دهان در حال روزه  وقتى در ماه رمضان به کارگاه قند و شکر مى‌‌رويم، احساس مى‌‌کنيم که شکر داخل دهان شده، آيا روزه‌مان باطل مى‌‌شود؟ج) صرف احساس داخل شدن آن در دهان و حتى داخل شدن در دهان بدون اينکه فرو برده شود، ضررى به صحت روزه نمى‌‌زند.  "بانی رزق امروز "شهید بزرگوار حسن طهرانی مقدم  دشمنی سرسختانه با اسرائیلبالاترین و مقدس ترین هدف شهید طهرانی مقدم در کنار اهداف دیگری چون سربلندی سپاه و نیروهای مسلح ایران و خاورمیانه قدرتمند، تبدیل شدن اسلام به یک "ابر قدرت" بود.او به دنبال نابودی دشمنان قسم خورده اسلام و آزادی سرزمینهای اشغالی بود. او اسرائیل را مغرورترین و پلیدترین دشمن اسلام می دانست و معتقد بود "باید کاری کنیم اسرائیل با شنیدن نام شیعه به خودش بلرزد". وی چند ماه قبل از شهادت در جلسه ای در جمع یارانش گفته بود: «من اگر مردم هم روی قبرم بنویسید: اینجا مدفن کسی است که می خواست اسرائیل را نابود کند.» اهتمام ویژه به نماز اول وقتشهید طهرانی مقدم اهمیت ویژه ای برای نماز اول وقت قائل بود و به قدری بر روی این موضوع تأکید داشت که تحت هر شرایطی به اقامه نماز اول وقت مبادرت می ورزید.در تمام مسافرت ها زمان و ساعت حرکت را طوری تنظیم میکرد که جهت اقامه نماز اول وقت در طول مسیر با مشکلی مواجه نشود. اعتقاد راخص به نصرت الهیشهید طهرانی مقدم به درستی سننن الهی اعتقاد راسخ داشت. زمانی که از پیشرفت کشوری در یک زمینه که دغدغه فکری او نیز بود مطلع می شد با اعتماد به نفس کامل از انجام همان کار توسط نیروهای ایرانی سخن می گفت چرا که معتقد بود: «به دو دلیل این کار برای ما راحت تر است. یکی اینکه خیالمان راحت است این کار شدنی است. دوم اینکه ما شیعه و از نصرت الهی بهره مندیم».