------- رزق روز دوازدهم -------
وارث: ماه میهمانی حضرت حق تعالی فرا رسید و سفره ای از عالی ترین و بهترین رزق ها، پهن شده است.می توانیم به قدر خواندن یک دعا، زمزمه یک ذکر یا باز شده گره ای از گره های اخلاقی مان و... از این ماه نورانی و خدایی کسب رزق کنیم.نکند به یک نظر انداختن کفایت کنی!بسم الله...(به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، پایگاه اطلاع رسانی وارث به منظور بهره مندی مخاطبین محترم از برکات و فضیلت های این ماه عزیز، بسته خبری ویژه این ماه که شامل جزء خوانی قرآن، ادعیه روز، حدیث و ... می شود را به صورت روزانه منتشر می نماید. بانی هر روز این ویژه نامه یکی از شهدای 8 سال دفاع مقدس می باشد که ثواب آن اهدا شود به روح مطهر و منورشان.)" جزء خوانی قرآن کریم "ترتیل جزء دوازدهم قرآن کریم با صدای کریم منصوری دریافت فایل" دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان "اللَّهُمَّ زَيِّنِّي فِيهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ وَ اسْتُرْنِي فِيهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْكَفَافِ احْمِلْنِي فِيهِ عَلَى الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ وَ آمِنِّي فِيهِ مِنْ كُلِّ مَا أَخَافُ بِعِصْمَتِكَ يَا عِصْمَةَ الْخَائِفِينَ خدايا مرا در اين ماه به پوشش و پاكدامنى بياراى،و به لباس قناعت و اكتفا به اندازه حاجت بپوشان و بر عدالت و انصاف وادارم نماو مرا در اين ماه از هرچه مى ترسم ايمنى ده،به نگهدارى ات اى نگهدارنده هراسندگان.صوت دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان دریافت فایل"شرح دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان در بیان آیت الله مجتهدی تهرانی " قسمت اول دریافت فایلقسمت دوم دریافت فایل" قرائت دعای ابوحمزه ثمالی " حجت الاسلام سیدحسن نصراللهدریافت فایلنماز شب سیزدهم ماه مبارک رمضان مرحوم «علاّمه مجلسى» در فصل آخر از اعمال ماه رمضان در كتاب «زادالمعاد»، نماز شب هاى ماه رمضان را چنين بيان مى كند: (و با توجّه به اين كه بهترين اعمال، در ماه مبارك، نماز و قرآن است و اين نمازها در بردارنده بسيارى از سوره هاى قرآن است، هركس هر چند شب را بخواند غنيمت است).شب سیزدهم: چهار ركعت; در هر ركعت سوره حمد، و بيست و پنج مرتبه سوره توحيد.نکته: اين نمازها هر دو ركعت به يك سلام است و همان گونه كه گفته شد اگر تمام آنها را نتواند بجا آورد، هر مقدار كه مى تواند بجا آورد، خوب است." حدیث روز "امام رضا سلام الله عليه :إنَّ شَهرَ رَمَضانَ هُوَ الشَّهرُ الَّذي أنزَلَ اللّهُ تَعالى فيهِ القُرآنَ، وفيهِ فَرَّقَ بَينَ الحَقِّ وَالباطِلِ؛همانا ماه رمضان، ماهى است كه خداوند متعال، قرآن را در آن نازل كرد و حق و باطل را در آن از هم جدا ساخت.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۱۱۶؛ مراقبات ماه رمضان ص 34 •••" حکمت روز "شناخت ضدّ ارزش هاوَ قَالَ ( عليه السلام ): الْبُخْلُ عَارٌ وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ وَ الْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَ الْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ و درود خدا بر او، فرمود: بخل ننگ و ترس نقصان است و تهيدستى مرد زيرك را در برهان كند مى سازد و انسان تهيدست در شهر خويش نيز بيگانه است.•••" ذکر روز "یا قاضی الحاجات" در محضر استاد "«حضرت آیت الله حاج شیخ محمد رضا مهدوی کنی رحمه الله تعالی»بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ «هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ»قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ»اخلاق جمع خُلق است ما یک کلمه خَلق داریم و یک کلمه خُلق، کلمه خَلق مربوط است به شکلی ظاهری و مادی انسان و خُلق مربوط است به شکل روانی و روحی انسان. جمع خَلق، خلایق است و جمع خُلق اخلاق است. آن غرایز و ملکات و صفات روحی و باطنی انسان خلق و خوی انسان است که در فارسی تعبیر به خوی میشود و در عربی به خُلق. آنچه که مربوط به صفات نفسانی و روحی است و این صفات نفسانی و روحی دو نوع است. یک نوع صفات طبیعی و فطری و یک نوع صفات اکتسابی، انسان غرایزی دارد که این غرایز در عالم خلقت به او داده شده مثل غریزه عدالتخواهی، غریزه تحقیق و علت جوئی، غریزه خداپرستی، غریزه فداکاری و ایثار. " از خدا بخواهیم"امیرالمومنین على عليه السلام : بُكاءُ الْعُيونِ وَ خَشْيَةُ الْقُلوبِ مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ تَعالى ذِكْرُهُ فَاِذا وَجَدْتُموها فَاغْتَنِمُوا الدُّعاءَ وَ لَو اَنَّ عَبْدا بَكى فى اُمَّةٍ لَرَحِمَ اللّهُ تَعالى تِلْكَ الاُْمَّةَ لِبُكاءِذالِكَ الْعَبْدِ گريه چشم ها و ترس دلها ، از رحمت خداوند بلند نام است. بنابراين، هر گاه اين ها رادر خود يافتيد ، دعا كردن را غنيمت شماريد. اگر در ميان يك امّت ، يك بنده هم گريه كند ، خداوند متعال به خاطر گريه آن بنده ، بر آن امّت رحم مى كند.مكارم الأخلاق ، ص ۳۱۷"تحفه بهشتی "علامه ذوالفنون حضرت آیت الله حسن حسن زاده آملی حفظه الله تعالینیت گناهآن که نیت گناه کرده است، هر چند که به فعل آن دست نیافته است.ولی دل را از دست داده است و اگر به فعلش هم دست یافت، فقه برای آن حکمی دارد. سارق که به نیت سرقت از خانهاش بیرون شد و به هدف پلیدش نرسید، احکام سارق بر او جاری نیست و لکن عذابی و نکالی شدیدتر از قطع ید بر جان خود وارد نموده است (( وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ)) (1)اگر آنچه را که در نفس شما است آشکار کنید و یا پنهان دارید، خداوند شما را بدان محاسبه میکند. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: نگاه به گناه نکنید که کوچک است، ببینید گناه چه کسی را میکنید.(2) 1- سورهی بقره، آیهی 2842- مجموعه مقالات آیتالله حسنزاده آملی، ص 28برای دریافت سایز اصلی ، کلیک کنید"طب سنتی - اسلامی "امیرالمومنین على عليه السلام: نِعْمَ الاِْدامُ اَلْخَلُّ يَكْسِرُ الْمِرَّةَ وَ يَطْفِئُ الصَّفْراءَ وَ يُحْيِى الْقَلْبَ؛سركه، خوب خورشتى است، زرداب را مى شكند، صفرا را فرو مى نشاند و قلب رازنده مى كند.[كافى، ج ۶، ص ۳۲۹، ح ۷]"احکام شرعی "باقى ماندن بر جنابت تا اذان صبح کسى که در شب ماه رمضان دچار جنابت است بايد تا پيش از اذان صبح غسل کند. اگر جنب عمداً تا آن هنگام غسل نکند روزهاش باطل است. اين حکم در مورد روزهى قضاى ماه رمضان ـ حتی در حالت غير عمد ـ نيز جارى است.اگر در شب ماه رمضان جنب شود و بدون تعمد تا اذان صبح غسل نکند، مثل اينکه در خواب جنب شود و خواب او تا بعد از اذان صبح ادامه يابد، روزهاش صحيح است.کسى که در بيدارى جنب شده يا پس از جنب شدن در حال خواب، بيدار شده، و مىداند که اگر به خواب رود،تا پيش از اذان صبح براى غسل بيدار نخواهد شد، جايز نيست قبل از غسل کردن بخوابد، و اگر خوابيد و پيش از اذان غسل نکرد، روزهاش باطل است ولى اگر احتمال مىدهد که پيش از اذان صبح براى غسل بيدار خواهد شد و تصميم بر غسل داشته باشد ولى بيدار نشود، روزهاش صحيح است ولى اگر دوباره خوابيد و تا صبح بيدار نشد، بايد قضاى آن روز را بهجا آورد. کسى که در شب ماه رمضان وظيفه دارد غسل کند، اگر به دليل تنگى وقت يا مضرّ بودن آب و امثال آن نتواند غسل کند، بايد تيمم بدل از غسل بهجا آورد. اگر در حال روزه در خواب جنب شود، روزهاش باطل نمىشود. اگر روزهدار در روز ماه رمضان و ساير ايام که روزه است در حال خواب جنب شد، پس از بيدار شدن واجب نيست فوراً غسل کند. زنى که از عادت ماهانه پاک شده و بايد غسل کند و همچنين زنى که از نفاس (خونريزى زايمان) پاک شده و غسل بر او واجب است، اگر غسل را تا اذان صبح روز ماه رمضان تأخير اندازد روزهاش باطل است. زن اگر در حال روزه دچار عادت ماهيانه و يا زايمان شد، روزهى او باطل مىشود.جنابت عمدى در شب ماه رمضان با عدم امكان غسل کسى که آب در اختيار ندارد و يا به دليل عذرهاى ديگر غير از تنگى وقت نمىتواند غسل جنابت بکند، آيا جايز است عمداً خود را در شبهاى ماه مبارک رمضان از طريق حلال جنب کند؟ج) اگر وظيفه او تيمّم باشد و بعد از اينکه خود را جنب کرده، وقت کافى براى تيمّم داشته باشد، اين کار براى وى جايز است.تيمّم در تنگى وقت با ترك عمدى غسل كسى كه پيش از اذان صبح، با حالت احتلام از خواب بيدار مىشود، آيا مىتواند تا نزديك اذان، غسل نكند و تيمّم كند؟ج) اگر غسل را به تأخير اندازد تا جايى كه وقت تنگ شود، گناه كرده است. در اين صورت بايد پيش از اذان صبح، تيمّم كند و روزه او صحيح است. اگر فرد جنب در ماه رمضان عمداً غسل نكند تا وقت تنگ شود و با تيمم وارد صبح شود حكم روزهاش چيست؟ج) روزهاش صحيح است گرچه در فرض سؤال مرتكب معصيت شده است.غفلت روزهدار از غسل جنابت قبل از اذان صبح اگر غسل جنابت براى روزه ماه رمضان يا روزههاى ديگر فراموش شود و در اثناء روز به ياد انسان بيفتد، چه حکمى دارد؟ج) اگر در روزه ماه رمضان غسل جنابت را در شب تا طلوع فجر فراموش کند و با حالت جنابت صبح نمايد روزهاش باطل است و احوط اين است که قضاى روزه ماه رمضان هم در اين حکم به آن ملحق شود. ولى در ساير روزهها، روزه بر اثر آن باطل نمىشود.غفلت از احتلام قبل از اذان صبح شخصى در ماه مبارک رمضان قبل از اذان صبح بيدار شده و متوجه محتلم شدن خود نشده و دوباره خوابيده و در اثناى اذان صبح بيدار شده و علم به جنابت خود پيدا مىکند و يقين دارد که احتلامش قبل از اذان صبح بوده است، روزه او چه حکمى دارد؟ج) اگر پيش از اذان صبح متوجه احتلام خود نشده است، روزهاش صحيح است.شك در احتلام در شب ماه رمضان اگر مکلّف در شب ماه رمضان قبل از فجر شک کند که محتلم شده يا نه، ولى به شک خود اعتنا نکند و دوباره بخوابد و بعد از اذان صبح بيدار شود و متوجه گردد که قبل از طلوع فجر محتلم شده است، چه حکمى دارد؟ج) اگر بعد از بيدارى اول اثرى از احتلام در خود مشاهده نکند، بلکه فقط احتمال آن را بدهد و چيزى بر او کشف نشود و تا بعد از اذان بخوابد، روزهاش صحيح است، هرچند بعد از آن معلوم شود که احتلام او مربوط به قبل از اذان صبح است.روزه در صورت بقا بر جنابت تا اذان صبح اگر فردى به سبب برخى از مشکلات تا اذان صبح بر جنابت باقى بماند، آيا روزه گرفتن در آن روز براى او جايز است؟ج) در غير ماه رمضان و قضاى آن اشکال ندارد، ولى نسبت به روزه ماه رمضان تفصيل دارد اگر معذور از غسل استتيمّم کردن بر او واجب است و اگر تيمّم هم نکند، روزهاش صحيح نيست. آيا جايز است شخص جنب بعد از طلوع آفتاب غسل جنابت نمايد و روزه قضا يا مستحبّ بگيرد؟ج) اگر عمداً تا طلوع فجر بر جنابت باقى بماند، روزه ماه رمضان و قضاى آن از او صحيح نيست، ولى اقوى صحّت روزههاى ديگر بهخصوص روزه مستحبّى است.خوابيدن شخص جنب تا اذان صبح اگر مکلّف در شب ماه رمضان قبل از اذان صبح بيدار شود و ببيند که محتلم شده است و دوباره پيش از اذان صبح به اميد اينکه براى غسل کردن بيدار مىشود بخوابد و تا بعد از طلوع آفتاب در خواب بماند و غسل خود را تا اذان ظهر به تأخير بيندازد و بعد از اذان ظهر غسل کرده و نماز ظهر و عصر بخواند، روزه آن روز او چه حکمى دارد؟ج) در فرض سؤال که خوابِ اول است روزهاش صحيح است ولى اگر دوباره خوابيد و تا صبح بيدار نشد بايد قضاى آن روز را بهجا آورد. سال قبل در سحر ماه رمضان غسل جنابت بر من واجب شد و وقتى بيدار شدم با خود گفتم صبر مىکنم تا وقت تنگ شود آنگاه تيمّم به نيابت از غسل مىکنم ولى خوابم برد و بيدار نشدم تکليف من چيست؟ج) اگرچه بنا داشتيد به وظيفه خود در تنگى وقت عمل کنيد، لكن قضاى آن روز بر شما واجب است بلى اگر وظيفه شما تيمَم بوده باشد و تصميم بر تيمّم هم قبل از فجر داشته باشيد لكن خوابتان برده باشد، در خواب اول روزه صحيح است.فرا رسيدن وقت اذان در حين غسل واجب اگر فرد جنب نزديک اذان صبح از خواب بيدار شده و اقدام به غسل نمايد اما قبل از اتمام غسل اذان گفته شود، روزه او چه حکمى پيدا مىنمايد؟ج) اگر با علم يا گمان به اينكه وقت براى غسل دارد، شروع به غسل كرده، كفايت مىكند و روزهاش صحيح است. اگر قبل از اذان صبح شروع به غسل كنم ولى در اثناى غسل، وقت اذان صبح فرا برسد(مثلاً در حال شستن سر و گردن يا نيمه راست هستم كه اذان شروع شود) آيا روزهام صحيح است؟ج) اگر اعتقاد داشتهايد كه وقت براى غسل داريد، روزهتان صحيح است.ترك غسل و باقىماندن بر جنابت از روى خجالت ما در منطقه سردسيرى زندگى مىکنيم که نه حمام دارد و نه مکانى براى استحمام، وقتى در ماه مبارک رمضان به حالت جنابت از خواب بيدار مىشويم، با توجه به اينکه غسل کردن جوانان در نيمه شب در برابر مردم با آب مشک يا حوض عيب شمرده مىشود و آب هم در آن وقت سرد است، تکليف ما براى روزه فردا چيست؟ آيا تيمّم جايز است؟ در صورتى که غسل نکند، افطار کردن روزه آن روز چه حکمى دارد؟ج) مجرد مشقّت يا عيب شمرده شدن اغتسال جوانان در نيمه شب، عذر شرعى محسوب نمىشود بلکه مادامى که غسل، حرجى و موجب ضرر براى مکلّف نشود، غسل کردن به هر صورتى که امکان دارد واجب است، و در صورت حرج يا ضرر بايد قبل از طلوع فجر تيمّم کند و با تيمّم بدل از غسل جنابت پيش از طلوع فجر روزهاش صحيح است، و اگر تيمّم نکند روزهاش باطل است، ولى امساک در طول روز بر او واجب مىباشد. شخصى در ماه رمضان در جايى مهمان شد و شب را در آن منزل خوابيد و در نيمههاى شب محتلم گرديد و چون مهمان بود و با خود لباسى نداشت، براى فرار از روزه، تصميم گرفت بعد از طلوع فجر مسافرت نمايد، لذا بعد از طلوع فجر بدون اينکه چيزى بخورد به قصد مسافرت، حرکت نمود. سوال اين است که آيا قصد سفر توسط او موجب سقوط کفّاره هست يا خير؟ج) اگر با حالت جنابت از خواب بيدار شود و علم به جنب بودن خود داشته باشد و قبل از فجر اقدام به غسل يا تيمّم نکند مجرد قصد سفر در شب و يا مسافرت در روز براى سقوط کفّاره از او کافى نيست. در بعضى از روزهاى ماه مبارک رمضان در منزل يکى از اقوام بودم که بر اثر زکام و خجالت و حيا مجبور شدم با خاک تيمّم بدل از غسل واجب بکنم و تا نزديک ظهر غسل نکردم. اين کار براى چند روز تکرار شد، آيا روزهام در آن روزها صحيح است يا خير؟ج) ترک غسل جنابت قبل از طلوع فجرِ روزى که مىخواهيد روزه بگيريد و انجام تيمّم بدل از غسل به جاى آن اگر بهخاطر عذر شرعى باشد و يا تيمّم در آخر وقت و بهخاطر تنگى آن باشد، موجب بطلان روزه نيست و روزه شما با تيمّم صحيح است. در غير اين صورت، روزه شما در آن روزها باطل است. "بانی رزق امروز "مداح اهل بیت علیهم السلام شهيد بزرگوار محسن گلستانى هنوز صداش تو گوش رزمنده هاى لشگر ٢٧ محمد رسول الله هست چه الهى قلبى محجوب بعد نماز جماعتش ، چه اللهم الجعل صباحنا صباح الابرار تو زمين صبحگاه دوكوههانقدر عاشق وارسته ى پروردگار بود كه اگر يه مقدار دير مي ديديش احساس كمبود معنوى ميكردى يادمه يه روز از تهران تا خط پدافندى مهران فقط به عشق ديدن محسن با پاى شكسته رفتم . دم غروب كه مي شد بچه ها رو بالا پشت بام ساختمون حمزه جمع ميكرد و دسته جمعى سوره ى الرحمن رو ميخوندن و هديه به امام زمان عج ميكردن بعد وقتى خورشيد داشت غروب مي كرد ميگفت بچه ها با آقا حرف بزنيد الان اقا جوابتونو ميدهآخرين حرفى كه ازش تو قلبم موند، شب عمليات والفجر ٨ بود من از گردان مالك رفتم تو گردان حمزه محسن و پيدا كردم گفتم يه چيزى بهم بگو يادگارى بمونه گفت محمد اين همه حسين حسين گفتى يادت باشه امام حسين امشب اونور تانک ها منتظره اشاره به اينكه كسى كه دم از امام حسين عليه السلام ميزنه موقع خطر وقتى رسيد به تانک هاى دشمن پشت به امام حسين ع نميكنه و فرار نميكنه . از محسن هر چى بگم زبونم قاصره هر كى ميخواد بهتر بشناسش كتاب دسته ى يك نوشته ى اصغر كاظمى رو بخونه نثار شهداء و حضرت امام صلوات و فاتحه اى هديه كنين(منبع: صفحه اینستاگرام حاج محمدرضا طاهری)