------- رزق روز سیزدهم -------

کد خبر: 35246

وارث:  ماه میهمانی حضرت حق تعالی فرا رسید و سفره ای از عالی ترین و بهترین رزق ها، پهن شده است.می توانیم به قدر خواندن یک دعا، زمزمه یک ذکر یا باز شده گره ای از گره های اخلاقی مان و... از این ماه نورانی و خدایی کسب رزق کنیم.نکند به یک نظر انداختن کفایت کنی!بسم الله...(به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، پایگاه اطلاع رسانی وارث به منظور بهره مندی مخاطبین محترم از برکات و فضیلت های این ماه عزیز، بسته خبری ویژه این ماه که شامل جزء خوانی قرآن، ادعیه روز، حدیث و ... می شود را به صورت روزانه منتشر می نماید. بانی هر روز این ویژه نامه یکی از شهدای 8 سال دفاع مقدس می باشد که ثواب آن اهدا شود به روح مطهر و منورشان.)" جزء خوانی قرآن کریم "ترتیل جزء سیزدهم قرآن کریم با صدای کریم منصوری     دریافت فایل" دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان "اللَّهُمَّ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ وَ صَبِّرْنِي فِيهِ عَلَى كَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِلتُّقَى وَ صُحْبَةِ الْأَبْرَارِ بِعَوْنِكَ يَا قُرَّةَ عَيْنِ الْمَسَاكِينِ خدايا مرا در اين ماه از آلودگي ها و ناپاكي ها پاك كن،و بر شدني هاى مورد تقديرت‏ شكيبايم گردان،و به پرهيزگارى و هم‏نشينى با نيكان توفيقم ده،به يارى‏ ات اى نور چشم درماندگان‏صوت دعای روزسیزدهم ماه مبارک رمضان     دریافت فایل"شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان در بیان آیت الله مجتهدی تهرانی " قسمت اول      دریافت فایلقسمت دوم     دریافت فایل" قرائت دعای مجیر "   حاج مهدی سماواتیدریافت فایلنماز شب چهاردهم ماه مبارک رمضان مرحوم «علاّمه مجلسى» در فصل آخر از اعمال ماه رمضان در كتاب «زادالمعاد»، نماز شب هاى ماه رمضان را چنين بيان مى كند: (و با توجّه به اين كه بهترين اعمال، در ماه مبارك، نماز و قرآن است و اين نمازها در بردارنده بسيارى از سوره هاى قرآن است، هركس هر چند شب را بخواند غنيمت است).شب چهاردهم: شش رکعت در هر رکعت حمد و سى مرتبه إِذَا زُلْزِلَتْنکته: اين نمازها هر دو ركعت به يك سلام است و همان گونه كه گفته شد اگر تمام آنها را نتواند بجا آورد، هر مقدار كه مى تواند بجا آورد، خوب است." حدیث روز "امام صادق عليه السلام می فرمایند:لِلمُنافِقِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: يُخالِفُ لِسانُهُ قَلبَهُ ، و قَلبُهُ فِعلَهُ ، و عَلانيَتُهُ سَريرَتَهُ؛منافق سه نشانه دارد: زبان او با دلش ناسازگار است و دلش با كردارش و ظاهرش با باطنش.الخصال: ص113/ح121•••" حکمت روز "(اخلاقى، معنوى) وَ قَالَ ( عليه السلام ): إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْرِ.و درود خدا بر او، فرمود: چون نشانه هاى نعمت پروردگار آشكار شد، با ناسپاسى نعمت ها را از خود دور نسازيد.نهج البلاغه حکمت 13•••" ذکر روز "یا ارحم الراحمین" در محضر استاد "حضرت آیت الله العظمی حاج سید رضا بهاءالدینی رحمه الله علیه  ذکر زبانی و قلبیروزی از محضر آقا درباره‌ی اذکار و اوراد پرسیدند؛ فرمود: «محصول و نتایج آن مادامی» است یعنی تا وقتی انسان مشغول است بهره‌مند است، ولی ذکر، ذکر قلبی است که نتایج آن همیشگی است. باید قلب و دل به ذکر، ربط داشته باشد. چه بسیار ذکرها که نتیجه مادامی هم ندارد و انسان را از مذکور حقیقی باز می‌دارد و به خود مشغول می‌کند. در جای دیگر فرمودند: « به تسبیح و ذکر و ورد گول نخورید، ممکن است چیزی عادت انسان شود، وقتی عادت شد، ترک آن وحشت‌آور است و منشأ اثر هم نیست. انسان گاهی مثل ضبط صوت می‌شود، می‌گوید و می‌خواند و هیچ متوجه نیست. لذا چیزی عاید او نمی‌شود.»1نفس اماره، مزاحم عقل نفوس غیرالهی و منقطع از خدای تعالی، تمام جرائم را کمال خود می‌دانند. می‌گویند: ما این‌چنین قدرتی دارمی که می‌توانیم جهان را آتش بزنیم. باید گفت: اگر دنیا را آباد کردید افتخار دارد. نفس از موجودات ناری است و دشمنی آن با انسان، از شرق و غرب هم بیشتر است. ولی ما نمی‌توانیم این مطلب را باور کنیم، چگونه می‌توانیم باور کنیم که خودمان دشمن خودمان هستیم. اگر خدا به تو عقل عطا کرد و مورد موهبت الهی واقع شدی و عاقل شدی آن وقت می‌فهمی که خودت از همه جاهل‌تر و از همه نادان‌تر هستی و آتش تو از همه بیش‌تر است.در آن وقت نمی‌گویی هر کاری دلم بخواهد می‌کنم. چون این مظاهر شیطانی است بلکه می‌گویی هر چه خدای تعالی بخواهد عظمت من در آن است. باید عقل را به کار انداخت و مزاحم آن را از میان برداشت. مزاحم عقل،‌ نفس اماره است. هر اندازه انسان این نفس را تزکیه و تهذیب کند و آن را از قدرت سبعی بیندازد و تضعیفش کند، حکومت و حاکمیت عقل تقویت می‌شود.21- سیری در آفاق، ص 1812- سیری در آفاق، ص 257 " از خدا بخواهیم"امام سجاد عليه‏ السلام  وَ الذُّنوبُ الَّتى تَرُدُّ الدُّعاءَ: سوءُ النِّيَّةِ وَ خُبْثُ السَّريرَةِ وَالنِّفاقُ مَعَالاِْخْوانِ وَ تَركُ التَّصديقِ بِالاِْجابَةِ وَ تَأخيرُ الصَّلَواتِ الْمَفروضاتِ حَتّى تَذْهَبَ اَوقاتُهاوَ تَرْكُ التَّقَرُّبِ اِلَى اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ بِالْبِرِّ وَالصَّدَقَةِ وَاسْتِعْمالُ الْبَذاءِ وَ الْفُحْشِ فِى الْقَولِ ؛گناهانى كه دعا را رد مى‏ كنند ، عبارت‏ اند از : بدى نيّت ، بد ذاتى ، دورويى با برادران ،باور نداشتن اجابت دعا  به تأخير انداختن نمازهاى واجب تا هنگامى كه وقتشان بگذرد وتقرّب نجستن به خداوند عزّوجلّ با نيكى كردن و صدقه دادن و بدزبانى و ناسزا گفتن. معانى الأخبار ، ص ۲۷۱، ح ۲"تحفه بهشتی "حضرت آیت الله شاه آبادی رحمه الله علیهسه دستور العملحضرت آیت‌الله شاه‌آبادی خطاب به اطرافیانش می‌فرمود: آخر مگر نمی‌خواهید آدم شوید؟! بعد از این امر و نهی، چند نفر خدمتشان رفته و از ایشان دستورالعمل خواستند. ایشان نیز سه دستورالعمل داد به این مضمون:1- هر کجا باشید و دیدید صدای اذان بلند شد دست از کارتان بکشید و نماز اول وقت را حتی‌المقدور به جماعت ادا کنید.2- در کاسبی (شاید تمام امور) انصاف به خرج دهید و در معاملات (شاید تمام امور) بین دوست و آشنا و غریبه و شهری و غیر شهری فرق نگذارید (یعنی با عدالت رفتار کنید).3- حقوق الهی را ادا کنید.برای دریافت سایز اصلی ، کلیک کنید"طب سنتی - اسلامی "امام صادق عليه السلام: اَلْبَصَلُ يَذْهَبُ بِالنَّصَبِ وَ يَشُدُّ الْعَصَبَ وَ يَزيدُ فِى الْخُطى وَ يَزيدُفِى الْماءِ وَ يَذْهَبُ بِالحُمَّى؛پياز، خستگى را مى برد، اعصاب را قوى مى كند، قدم ها را چاپك و نيروى جنسى رازياد مى كند و تب را مى برد. [كافى، ج ۶، ص ۳۷۴، ح ۲]"احکام شرعی "جهل در وجوب يا کيفيت غسل جنابتروزه جاهل به وجوب غسل يا كيفيت آن کسى که به سن تکليف رسيده ولى جاهل به وجوب غسل و کيفيت آن بوده و بعد از گذشت مدتى در حدود ده سال متوجه مسأله تقليد و وجوب غسل بر او شده است، چه حکمى‌ دارد؟ وظيفه او نسبت به قضاى نمازها و روزه‌‏هاى گذشته‌‏اش چيست؟ج) قضاى نمازهايى که در حال جنابت خوانده، بر او واجب است، و همچنين قضاى روزه هم در صورتى که مى‌‏دانسته جنب است، ولى جاهل به وجوب غسل بر جنب براى روزه گرفتن بوده، بر او واجب است. اگر شخصى در حال جنابت چند روز روزه بگيرد و نداند که طهارت از جنابت شرط صحّت‏ روزه است، آيا کفّاره روزه‌‏هايى که در حال جنابت گرفته بر او واجب است يا اين‌که قضاى آن‌ها کافى است؟ج) در فرض مرقوم قضا کفايت مى‌‏کند. جوانى بر اثر نادانى قبل از چهارده سالگى و بعد از آن، اقدام به استمنا مى‌‏کرده که بر اثر آن از او منى خارج مى‌‏شده، ولى نمى‌‏دانسته که خروج منى باعث جنابت مى‌‏شود و بايد براى نماز و روزه غسل کند، تکليف او چيست؟ آيا براى مدتى که استمنا مى‌‏کرده و منى از او خارج مى‌‏شده، غسل بر او واجب است؟ آيا نماز و روزه‌‏هاى او از گذشته تا حال که در حال جنابت انجام گرفته باطل بوده و قضاى آن‌ها واجب است؟ج) براى هرچند بار خروج منى اگر تا به حال غسل نکرده است يک غسل جنابت کافى است، و بايد همه نمازهايى را که يقين دارد در حال جنابت خوانده است، قضا نمايد. و اگر اين عمل در شب‌هاى ماه رمضان انجام گرفته و جاهل به موضوع جنابت بوده، روزه‌‏هاى او قضا ندارد و محکوم به صحّت‏ است. ولى اگر عالم به خروج منى و جنابت بوده و نمى‌‏دانسته که براى صحّت‏ روزه، غسل بر او واجب است، بايد روزه همه روزهايى را که در حال جنابت گرفته است قضا نمايد. آيا جماع از نشانه‌‏هاى بلوغ محسوب مى‌‏شود و با انجام آن، تکاليف شرعى واجب مى‌‏گردند؟ و اگر فردى از آن آگاهى نداشته باشد و چندين سال بگذرد، آيا غسل جنابت بر او واجب مى‌‏شود؟ و آيا اگر اعمال مشروط به طهارت مانند نماز و روزه را قبل از غسل جنابت انجام بدهد، آن اعمال باطل هستند و قضاى آن‌ها واجب است؟ج) مجرّد جماع بدون انزال و خروج منى از نشانه‌‏هاى بلوغ نيست، ولى باعث جنابت مى‌‏شود و واجب است هنگام رسيدن به سن بلوغ غسل کند و تا زمانى که يکى از نشانه‌‏هاى بلوغ در فردى تحقق پيدا نکرده، شرعاً حکم به بلوغ او نمى‌‏شود و مکلف به احکام شرعى نيست و کسى که در کودکى بر اثر جماع جنب شده و سپس بعد از رسيدن به سن بلوغ، بدون انجام غسل جنابت نماز خوانده و روزه گرفته، واجب است نمازهاى خود را اعاده کند، ولى در صورتى که جهل به جنابت داشته، قضاى روزه‌‏هايش واجب نيست.روزه انجام شده با غسل باطل من غسل جنابت را به اين ترتيب انجام مى‌‏داده‌‏ام که ابتدا سمت راست بدن بعد سر و سپس قسمت چپ بدن را مى‌‏شستم. در سؤال و تحقيق در اين زمينه هم کوتاهى کرده‌‏ام، نماز و روزه‌‏ام چه حکمى‌ دارند؟ج) غسل به کيفيت مذکور باطل است و موجب رفع حدث نمى‌‏شود. لذا نمازهايى که با چنين غسلى خوانده شده، باطل و قضاى آن‌ها واجب است. ولى روزه‌‏ها با فرض اين‌که معتقد به صحّت‏ غسل به‌صورت مذکور بوده‌‏ايد و بقاى شما بر جنابت، عمدى نبوده است، محکوم به صحّت‏ است.شخصى بر اثر جهل به حکم شرعى، مدتى ترتيب را در غسل رعايت نکرده است، نماز و روزه او چه حکمى‌ دارد؟ج) اگر غسل را به نحوى انجام داده که شرعاً باطل است، قضاى نمازهايى که در اين حالت با حدث اکبر خوانده، واجب است. ولى روزه‌‏اش، اگر در آن هنگام اعتقاد به صحّت‏ غسل خود داشته، محکوم به صحّت‏ است.در حدود 2 سال پيش در رساله چند مرجع، فتواى حضرت آقا در مورد رعايت ترتيب بين راست و چپ در غسل را اين‌گونه يافتم که اين رعايت بنا بر احتياط واجب است. آن احتياط را به مرجع ديگرى که رعايت ترتيب را احتياط مستحب مى‌‌دانست، عدول کردم. حالا فهميدم که فتواى آقا وجوب رعايت ترتيب است، تکليف من نسبت به نماز و روزه‌هايم در طول اين دو سال چگونه است؟ج) نماز و روزه‌هاى گذشته محکوم به صحّت است.روزه با يقين به بطلان يكى از غسل‌هاى جنابت اگر شخصى در ماه مبارک رمضان سه بار غسل جنابت کند، مثلاً در روزهاى بيستم، بيست و پنجم و بيست و هفتم غسل نمايد، و بعد يقين کند که يکى از آن غسل‌ها باطل بوده است، نماز و روزه او چه حکمى‌ دارد؟ج) روزه‌‏اش صحيح است، ولى بنا بر احتياط، قضاى نمازها به‌طورى که يقين به فراغت ذمّه پيدا کند، واجب است.روزه در صورت غسل با آب نجس اگر شخصى در ماه مبارک رمضان با آب نجس غسل کند و بعد از يک هفته متوجه شود که آن آب نجس بوده است، نماز و روزه او در اين مدت چه حکمى‌ دارد؟ج) نمازش باطل و قضاى آن واجب است، ولى روزه‌‏هاى او محکوم به صحّت‏ است.وظيفه جنب با احتمال خروج منى در حال روزه شخصى مبتلا به بيمارى بيرون آمدن مستمر قطرات بول به‌صورت موقت است، يعنى بعد از بول کردن، به مدت يک ساعت يا بيشتر قطرات آن از او خارج مى‌‏گردد. با توجه به اين‌که وى در بعضى از شب‌ها جنب شده و گاهى يک ساعت قبل از اذان بيدار مى‌‏شود و احتمال مى‌‏دهد که بعد از آن منى با قطرات بول خارج شود، نسبت به روزه‌‏اش چه تکليفى دارد؟ وظيفه او براى اين‌که با طهارت داخل وقت شود، چيست؟ج) اگر قبل از اذان صبح، غسل جنابت و يا تيمّم بدل از آن انجام داده، روزه او صحيح است، هرچند بعد از آن بدون اختيار از او منى خارج شود.  "بانی رزق امروز "بیسیم چی شهید علی ممتاز آریاییشبی مادر شهید خواب می بیند که مردی در خانه اش را میزند وقتی در را باز کرد گفت فرزندت مریض است بیا اورا به دکتر ببر.مادر گفت پدرش فردا می آید و باهم می روند. مرد گفت: بیا با من برویم . توی راه که داشتند می رفتند اول به جمعیت انبوهی رسیدند و بعد از آن به یک باغ بزرگی رسیدند.داخل باغ جوی آب و کنار جوی یک کوزه و یک لیوان بود. مرد گفت: آب می خوری؟ و یک لیوان آب به من داد و گفت نگاهی به آن طرف بکن و وقتی نگاه کردم دیدم ممتاز درازکش رو به قبله خوابیده و اسلحه اش کنارش است بعد دیدم یک خانم با لباس مشکی آمد و سر ممتاز را روی پای من گذاشت و من همینجور که با صدای بلند گریه می کردم  و خانم سر ممتاز را برداشت و دوباره رو به قبله گذاشت بعد وقتی از خواب پریدم فهمیدم که همان شب پسرم به شهادت رسیده است.