------- رزق روز بیست و ششم -------

کد خبر: 35976

وارث: ماه میهمانی حضرت حق تعالی فرا رسید و سفره ای از عالی ترین و بهترین رزق ها، پهن شده است.می توانیم به قدر خواندن یک دعا، زمزمه یک ذکر یا باز شده گره ای از گره های اخلاقی مان و... از این ماه نورانی و خدایی کسب رزق کنیم.نکند به یک نظر انداختن کفایت کنی!بسم الله...(به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، پایگاه اطلاع رسانی وارث به منظور بهره مندی مخاطبین محترم از برکات و فضیلت های این ماه عزیز، بسته خبری ویژه این ماه که شامل جزء خوانی قرآن، ادعیه روز، حدیث و ... می شود را به صورت روزانه منتشر می نماید. بانی هر روز این ویژه نامه یکی از شهدای 8 سال دفاع مقدس می باشد که ثواب آن اهدا شود به روح مطهر و منورشان.)" جزء خوانی قرآن کریم "ترتیل جزء بیست و ششم قرآن کریم با صدای کریم منصوری          دریافت فایل" دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان "اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْيِي فِيهِ مَشْكُورا وَ ذَنْبِي فِيهِ مَغْفُورا وَ عَمَلِي فِيهِ مَقْبُولا وَ عَيْبِي فِيهِ مَسْتُورا يَا أَسْمَعَ السَّامِعِينَ خدايا كوششم را در اين ماه مورد سپاس،و گناهم را آمرزيده،و عملم را پذيرفته،و عيبم را پوشيده قرار ده،اى شنواترين شنوايان.صوت دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان      دریافت فایل"شرح دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان در بیان آیت الله مجتهدی تهرانی"قسمت اول   دریافت فایل•••قسمت دوم   دریافت فایل" قرائت مناجات حضرت امیرالمومنین علی(ع) "     حاج مهدی سماواتی(قسمت سوم)دریافت فایل(( نماز شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان ))مرحوم «علاّمه مجلسى» در فصل آخر از اعمال ماه رمضان در كتاب «زادالمعاد»، نماز شب هاى ماه رمضان را چنين بيان مى كند: (و با توجّه به اين كه بهترين اعمال، در ماه مبارك، نماز و قرآن است و اين نمازها در بردارنده بسيارى از سوره هاى قرآن است، هركس هر چند شب را بخواند غنيمت است).شب بیست و هفتم:  چهار ركعت; در هر ركعت سوره حمد، و سوره ملك را بخواند و اگر نتوانست، بيست و پنج مرتبه سوره توحيد را بخواند. مرحوم «علاّمه مجلسى» مى گويد: ظاهراً مراد آن است كه در هر ركعت يك مرتبه اين سوره را بخواند; زيرا در يك شب خواندن دوهزار و پانصد مرتبه سوره «اذا زلزلت» دشوار خواهد بود. نکته: اين نمازها هر دو ركعت به يك سلام است و همان گونه كه گفته شد اگر تمام آنها را نتواند بجا آورد، هر مقدار كه مى تواند بجا آورد، خوب است." حدیث روز "حضرت امیرالمؤمنین علی سلام الله عليه :إنّكم في مَهَلٍ، مِن ورائهِ أجَلٌ، ومَعَكُم أمَلٌ، يَعتَرِضُ دونَ العَمَلِ ؛ فاغتَنِموا المَهَلَ، وبادِروا الأجَلَ؛شما مهلتى داريد كه پشت سرش اجل است و آرزويى داريد كه از عمل جلو مى گيرد. پس مهلت را غنيمت شمريد و به سوى اجل بشتابيد. تحف العقول : ص ۲۰۲•••" حکمت روز "(اخلاقی - معنوی)وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْرِ.و درود خدا بر او، فرمود: چون نشانه هاى نعمت پروردگار آشكار شد، با ناسپاسى نعمت ها را از خود دور نسازيد.نهج البلاغه حکمت13•••" ذکر روز "یاقاضی الحاجات" در محضر استاد " حضرت آیت الله محمدحسین کاشف الغطاء رحمه الله      برخيز! برخيز!در اين ميان، كاشف الغطا علاقه وافرى به محدّث نورى داشت محدث نورى از كارشناسان سرشناس علم حديث بود كاشف الغطا هماره با استاد نشست و برخاست داشت از پندهاى استاد براى سير و سلوك و پيمودن راههاى سعادت بهره مى جست روزى به استاد گفت: رطوبت جوانى در جان من رسوخ كرده و مرا از برخاستن براى نماز شب سنگين نموده است از اين رو، در برخى از شبها، نماز شب از دستم مى رود استاد فرياد برآورد: چرا؟ چرا؟ برخيز! برخيز! كاشف الغطا سالها پس از رحلت استاد، از آن سرزنش استاد ياد مى كند و مى گويد: صداى استاد مرحومم، در هر شب، پيش از سحر مرا براى نماز شب بيدار مى كند." از خدا بخواهیم"امام محمد باقر عليه‏ السلام :  اِنَّ اللّه‏َ تَعالى لَيُنادى كُلَّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ مِنْ اَوَّلِ اللَّيلِ اِلى آخِرِهِ : اَلا عَبْدٌ مُؤمِنٌ يَدْعونى لاِخِرَتِهِ وَ دُنْياهُ قَبْلَ طُلوعِ الْفَجْرِ لاُِجيبَهُ ؟ اَلا عَبْدٌ مُؤمِنٌ يَتوبُ اِلَىَّ مِنْ ذُنوبِهِ قَبْلَ طُلوعِ الفَجرِ فَاَتوبَ عَلَيْهِ ؟ اَلا عَبدٌ مُؤمِنٌ قَد قَـتَّرتُ عَلَيهِ رِزقَهُ فَيَساَ لَنِى الزِّيادَةَ فى رِزقِهِ قَبلَ طُلوعِ الفَجرِ فَاَزيدَهُ وَ اُوَسِّعَ عَلَيهِ ؟ اَلا عَبدٌ مُؤمِنٌ سَقيمٌ يَساَ لُنى اَن اَشفيَهُ قَبلَ طُلوعِ الفَجرِ فاُعافيَهُ ؟ اَلا عَبدٌ مُؤمِنٌ مَحبوسٌ مَغمومٌ يَساَ لُنى اَن اُطلِقَهُ مِن حَبسِهِ وَ اُخَلِّىَ سَربَهُ ؟ اَلا عَبْدٌ مُؤمِنٌ مَظلومٌ يَساَ لُنى اَن آخُذَ لَهُ بِظُلامَتِهِ قَبلَ طُلوعِ الفَجرِ فَاَ نْتَصِرَ لَهُ وَ آخُذَ لَهُ بِظُلامَتِهِ ؟ قالَ عليه‏ السلام : فَلا يَزالُ يُنادى بِهذا حَتّى يَطلُعَ الفَجرُ ؛خداوند متعال ، هر شبِ جمعه ، از آغاز شب تا پايان آن ، از فراز عرش خويش ندامى ‏دهد : «آيا بنده مؤمنى نيست كه تا پيش از سپيده‏ دَم ، مرا براى آخرت و دنياي شب خواند و من ، پاسخش دهم؟ آيا بنده مؤمنى نيست كه تا پيش از سپيده‏ دَم از گناهانش به درگاه من ، توبه كند و من هم به سوى او بازگردم و توبه‏ اش را بپذيرم آيا بنده مؤمنین است كه من روزى‏ اش را بر او تنگ كرده باشم و او تا پيش از سپيده ‏دَم ، افزايش در روزى ‏اش را از من بخواهد و من بر روزى او بيفزايم و به آن گشايش دهم؟ آيا بنده مؤمنِ زندانى و غم‏زده ‏اى نيست كه از من بخواهد از زندان آزاد و رهايش كنم؟ آيا بنده مؤمنِ ستم ديده‏ اى نيست كه تا پيش از سپيده‏ دَم از من بخواهد كه دادش را بستانم و من انتقام او را بگيرم و داد وى بستانم؟» و تا سپيده ‏دَم ، به اين ندا ادامه مى‏ دهد.  تهذيب الأحكام ، ج ۳، ص ۵ ، ح ۱۱"تحفه بهشتی "   حضرت آیت الله سيد على نجف آبادی رحمه الله علیه   شجاعت و صراحت آية الله سيّدمرتضى موحّد ابطحى اصفهانى كه حدود يازده سال از اين استاد فرزانه بهره برده است، درباره استاد خود مى گويد: «مرد شجاع و صريحى بود. يك وقتى سيّد سرابى، از مشهد به اصفهان آمده بود و در سراى گلشن منبر مى رفت. حرف هايى زده بودمخالف حكومت، از اين روى وى را دستگير كرده بودند. آقا سيّد على، اقدام كرد. دستگاه ناگزير سيّد سرابى را آزاد كرده بعد از اين واقعه، آقا سيّد سرابى به مدرسه صدر آمد و در جمع گفت: ان عُدتم عُدنا."طب سنتی - اسلامی "پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله وسلم: يا عَلىُّ اِفْتَتِحْ طَعامَكَ بِالْمِلْحِ، فَاِنَّ فيهِ شِفاءً مِنْ سَبْعينَ داءً مِنهَا:الجُنونُ وَ الْجُذامُ وَ الْبَرَصُ وَ وَجَعُ الْحَلْقِ وَ الاَْضراسِ وَ وَجَعُ الْبَطْنِ ؛اى على! غذاى خود را با نمك آغاز كن، چرا كه در نمك درمان هفتاد درد است؛ديوانگى، خوره، پيسى، گلودرد، دندان درد و دل درد، از جمله اين دردهاست.  [وسائل الشيعة، ج ۲۴، ص ۴۰۶، ح ۱۲]"احکام شرعی "رفتن به سفر و بازگشت از سفررسيدن به محل اقامت بعد از ظهر  اگر به جايى سفر کنم که قصد دارم ده روز در آن‌جا بمانم ولى بعد از اذان ظهر به آن‌جا برسم آيا روزه آن روز صحيح است؟ج) روزه آن روز صحيح نيست و بايد قبل از اذان ظهر در محل اقامت ده روز باشيد.اگر شخصى بخواهد قبل از زوال به محل اقامتش برسد، ولى در راه به‌خاطر پيشامد حادثه‌‏اى نتواند در زمان معيّن به مقصد برسد، آيا روزه او اشکال دارد و آيا کفّاره بر او واجب است يا فقط قضاى روزه آن روز را بايد به جا آورد؟ج. روزه‌‏اش در سفر صحيح نيست و بر او فقط قضاى روزه آن روزى که پيش از ظهر به محل اقامتش نرسيده، واجب است و کفّاره‌‏اى هم ندارد.شک در رسيدن به وطن وقت اذان ظهر روزه‌ى مسافرى که صبح به مقدار بيشتر از حدّ شرعى (سى کيلومتر) از وطن خود دور مى‌‌شود، اگر قبل از ظهر برگشت ولى شک دارد که به اذان ظهر رسيده يا نه، حکمش چيست؟ج) در صورت شک، روزه صحيح است.افطار در وطن و رسيدن به مقصد قبل از غروب  اگر روزه‏ دارى هنگام غروب در سرزمينى افطار کرده باشد و سپس با هواپيما به جايى مسافرت کند که خورشيد در آن هنوز غروب نکرده است، روزه آن روز او چه حکمى‌ دارد؟ آيا تناول مُفطرات براى او در آن‌جا قبل از غروب خورشيد جايز است؟ج) روزه او صحيح است و تناول مُفطرات در آن مکان قبل از غروب خورشيد با فرض اين‌که در وقت غروب در سرزمين خود افطار کرده، براى او جايز است.اختلاف مبدأ و مقصد سفر در رؤيت هلال عيد  من در خارج از کشورم زندگى مى‌‌کنم و در ماه رمضان روزه مى‌‌گيرم ولى دو روز مانده به عيد در حالى که 28 روز روزه گرفته‌ام، با پروازى که دو ساعت طول مى‌‌کشد به کشورم برمى‌‌گردم و در آنجا هلال عيد فطر را مى‌‌بينم وظيفه‌ام چيست؟ج) اگر در بدو ورود به وطن مشخص باشد که فردای آن روز شرعاً روز عيد است بايد يک روز، روزه ماه مبارک رمضان را در فرض سؤال قضا کنيد.در صورت اختلاف افق‌، اگر شخصى در منطقه‌اى كه حلول ماه رمضان ثابت شده روزه گرفته و قبل از تمام شدن ماه به منطقه‌اى سفر كند كه بر اساس افقش ماه رمضان يك روز ديرتر حلول كرده و بقيه ماه را در منطقه جديد سپرى كند، و در اين سال ماه رمضان سى روزه باشد، در اين صورت روز آخر ماه رمضان براى او روز سى و يكم مى‌‌شود. آيا بايد روزه بگيرد و يا افطار نمايد؟ج) اگر به منطقه‌اى برسد كه از ماه رمضان يك روز مانده باشد، واجب است كه آن را روزه بگيرد، هرچند ماه رمضان نسبت به تعداد روزهايى كه روزه گرفته سى و يك روز شود.شخصى از اول ماه رمضان تا بيست و هفتم ماه را در وطن خود (بندر ديّر) روزه گرفته و در صبح روز بيست و هشتم به دبى مسافرت کرده و در روز بيست و نهم به آن‌جا رسيده و متوجه شده که در آن‌جا عيد اعلام شده است، او اکنون به وطن خود برگشته، آيا قضاى روزه‌هايى که از وى فوت شده، واجب است؟ اگر يک روز قضا نمايد، ماه رمضان نسبت به او بيست و هشت روز مى‌‏شود و اگر بخواهد دو روز قضا کند، روز بيست و نهم در جايى بوده که در آن‌جا عيد اعلام شده بود، اين شخص چه حکمى‌ دارد؟ج) در فرض سؤال قضاى دو روز بر او واجب است.  "بانی رزق امروز "شهیدعلی‌اصغر فتاحیدر قسمتی از وصیتنامه شهید آمده است :انسان در مقابل خانواده‌ شهداء شرمنده است چرا که فرزندانشان روزی همرزم ما بودند و اینک آنها به شهادت رسیده‌اند ولی ما ...اکنون که این وصیتنامه را می‌نویسم چند ساعتی بیشتر به عملیات بزرگ والفجر باقی نمانده است . آری ، این صدای پاسداران انقلاب اسلامی است . ما صادقانه برآنیم تا آن چه را که با خدای خویش عهد بسته‌ایم وفا نماییم و هر لحظه در انتظار شهادت و دیدار پروردگارمان هستیم . این پیام تمامی شهیدان است که می‌گویند : امام را تنها نگذارید و رزمندگان را یاری کنید . چرا که شما نجات‌دهنده همه مستضعفین عالم هستید و تمام مردم مستضعف دنیا چشم بر شما ملت شهیدپرور دوخته‌اند . آری ما عاشقان می‌رویم تا راه کربلای حسین (ع) را بگشاییم شاید خدا گناهان ما را بخشیده و ما را به مهمانی نور دعوت کند که در این صورت به آرزوی دیرینه خود رسیده‌ایم . ما پاسداران با خدای خویش عهد بسته‌ایم که تا جان در بدن داریم از یاری کردن اسلام و امام عزیز کوتاهی نکنیم . آری این لباس که در بدن ماست کفن ماست . بعد از شهید شدنم از خدا می‌خواهم که همچون همرزمانم در عملیات رمضان بدون جسم باشم . احیاناً اگر جنازه‌ام به دستتان رسید در کنار 72 شهید جاوید الاثر عملیات رمضان دفن کنید .و در وصیت آخرین :با درود بر آخرین منجی عالم بشریت حضرت حجت بن ‌الحسن‌ العسکری (عج) مهدی موعود و با درود و سلام به رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ، سلام بر او که اسلام را به ما آموخت ، او که تنها بر دین پاک رسول خدا (ص) تکیه کرد و جز اسلام به چیزی دیگر نیندیشد . خدایا تو شاهدی که من برای رضای تو گام برداشتم و جز این چیز دیگری نبود و اما شما ‌ای کوردلان بدانید که نقاب از چهره‌تان برداشته خواهد شد و امت قهرمانمان به حیله‌ها و نیرنگ‌های شما پی خواهد برد . بیایید تا فرصتی باقی است به صف اسلام که همانا خط امام (ره) است بپیوندید و از خداوند منان بخواهید تا همه ما را به راه حقیقی اسلام هدایت کند تا با درک صحیح اسلام به مسائل موجود بنگریم نه با دید شخصی و گروهی . به امید روزی که همه مسلمین در صفی واحد در قدس نماز گزارند . 13/02/1362 علی‌اصغر فتاحی