پیوند ناگسستنی روزه با کمک به فقرا/ آزادی تصاعدی گناهکاران از آتش

کد خبر: 107438
حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی گفت: پیوندی میان روزه‌داری و اینکه ما از فقرا و گرسنگان یاد کنیم و به سمت رفع مشکل آن‌ها برویم، وجود دارد. در دعای بعد از هر نماز در این ماه برای همه خیر می‌خواهیم و این همان اصل دیگرخواهی در اسلام است.
وارث

حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی، اظهار داشت: ماه مبارک رمضان غیر از ظاهر و آداب، دارای فلسفه‌های باطنی هم است. یکی از مهم‌ترین شئون باطنی این ماه بر اثر گرسنگی و تشنگی آن است که باید به دو جایگاه خاص نظر داشته باشیم.

وی افزود: در روایت داریم با گرسنگی در این ماه باید یاد آن روز ابدی و با عظمت یعنی قیامت بیفتید. باید پلی بزنیم به آن عرصه‌ای که همه از هم فراری هستند به تعبیر قرآن، فرزند از پدر و مادر، رفیقان از یکدیگر، برادر از برادر دوری می‌کنند که در قرآن داریم: «لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَأْنٌ یُغْنِیهِ؛‌ در آن روز هرکس چنان گرفتار شأن و کار خود است که به هیچ‌کس نتواند پرداخت.»

بی‌آزار تهرانی تصریح کرد: باید عطش و گرسنگی آن روز را یادآور شویم تا برای آن روزهای سخت در این دنیا کاری انجام دهیم. در خصوص قیامت یک نگاه وجود دارد که خیلی ملموس نیست و اعتقاد می‌خواهد؛ زیرا از آن روز کسی خبر ندارد، اما نگاه دقیق و روشنی هم وجود دارد که عینی است. به ما گفتند حال که گرسنگی و تشنگی را حس می‌کنید یاد فقرا و گرسنگان بیفتید که ۱۱ ماه سال را هم مشابه رمضان طی می‌کنند.

تولیت آستان مقدس امامزاده صالح (ع) گفت: ماه رمضان دارای برکات بسیاری است که در روایت داریم روز اول ماه خداوند عده‌ای را از آتش جهنم آزاد می‌کند. روز دوم دو برابر روز اول و روز سوم هم دو برابر روز دوم یعنی تصاعدی در آزادسازی گناهکاران در این ماه وجود دارد.

وی ادامه داد: در ادامه این روایت داریم که خداوند شب عید فطر به اندازه تمام بخشیدگی‌های روزهای قبل ماه رمضان، یک جا افراد را می‌بخشد و جالب آن است که برای مشمول این بخشش شدن باید یک ذکات و گذشتن از پول را داشت. ذکات فطره به فقرا تعلق می‌گیرد. فردی که روزه نمی‌تواند بگیرد باید کفاره دهد، کفاره چیست؟ همان خرج فقراست.

بی‌آزار تهرانی گفت: پیوندی میان روزه‌داری و اینکه ما از فقرا و گرسنگان یاد کنیم و به سمت رفع مشکل آن‌ها برویم، وجود دارد. در دعای بعد از هر نماز در این ماه اینگونه می‌خواهیم که پوشیدن لباس برای همه، رفع گرفتاری و گرسنگی برای همه که نشان از یک نیت فراگیر است. در این دعا برای همه خیر می‌خواهیم و به دنبال این هستیم که گرسنه‌ای در عالم نباشد و این اندیشه سالمی است که در اسلام به اصل دیگرخواهی توصیف شده است.

این سخنران مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: مسلمانی که خودبین باشد، رهی در کوی دوست ندارد که خواجه شیراز می‌گوید: «فکر خود و رای خود در عالم رندی نیست/ کفر است در این مذهب خودبینی و خودرایی»

منبع: فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.