حضرت زهرا(س) به‌دنبال رشد عقول مردم بودند

کد خبر: 10770
مفسر قرآن کریم با اشاره به ویژگی‌های والای حضرت زهرا(س) گفت: حضرت زهرا(س) به‌دنبال پرورش و رشد عقول مردم بودند و سخنان ایشان نیز در همین مسیر و جریان بود.
وارث: ابوالفضل بهرام‌پور، مفسر قرآن کریم شب گذشته، 30 فروردین در جلسه تفسیر خود در مسجد زینبیه با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) اسوه رفتاری جامعه بشریت است، گفت: رفتارهای پیامبر(ص) برای مردم قابل فهم بود و سخن کسانی که اصرار دارند ایشان تفاوت‎های آشکاری از حیث فردی و جسمی با بقیه مردم داشتند درست نیست.

وی افزود: این گفته‎ها رد می‎شود زیرا قرار نیست کسی که با مردم از نظر جسمی تفاوت دارد برای مردم الگو شود؛ باید کسی باشد که مردم ایشان را در کنار خود لمس کنند و بدانند که می‎توانند به این الگو تأسی ورزند.

خطبه حضرت زهرا(س) گویای عمق وجودی ایشان است

این استاد قرآن تصریح کرد: حضرت زهرا(س) انسانی بی‎نظیر در تاریخ خلقت است؛ تنها با خواندن خطبه معروفشان است که می‎توان به عمق وجودی ایشان پی برد؛ ایشان در ابتدای این خطبه می‌فرمایند که تأویل «لا اله الا الله» اخلاص است.

وی گفت: تنها بزرگواری مثل امام علی(ع) که در کنار ایشان بود دریافت که عمق این سخن کجاست؛ مفهوم این سخن آن است که کسی که می‎گوید من خدایی جز خدای یگانه را قبول ندارم، این گفته تنها با اخلاص داشتن معنی و اثبات می‌شود.

امام خمینی(ره)؛ مصداق بارز مخلصان

بهرام‌پور یادآور شد: یکی از مصادیق امروزی این امر، امام خمینی(ره) بودند که ایشان به معنی کامل کلمه نشان دادند که چگونه می‎شود انسان هر حرفی که می‎زند برای خدا باشد؛ ایشان همیشه به مردم می‎گفتند که شما انقلاب کردید و در بیان و عمل هیچ نقشی برای خود در پیروزی انقلاب قائل نبودند زیرا کاری که برای رضای خدا انجام شده است منم زدن ندارد.

وی گفت: حضرت زهرا(س) به‌دنبال پرورش و رشد عقول مردم بودند و سخنان ایشان نیز در همین مسیر و جریان بود؛ ایشان مردم را به آن چیزی که پیامبر(ص) به‌سوی آنان فرو فرستاد دعوت کردند و بر لزوم حرکت در مسیر سنن الهی تأکید کردند.

معنای فاطمه

این استاد قرآن یادآور شد: اسامی حضرت زهرا(س) نیز همگی نشانگر بزرگی و عظمت ایشان است؛ فاطمه یکی از این اسامی شگرف است که معنی آن خاموش کردن آتش جهنم برای مردم است. صدیقه یکی دیگر از این اسامی است که معنی آن این است که ایشان گفتار و عملشان در یک سطح است و هرچه از زبان صادر می‎شود در رفتار نیز منعکس است و هیچ تفاوتی بین عمل و گفتار ایشان نیست.

بهرام‌پور عنوان کرد: معصومه، از دیگر القاب حضرت زهرا(س) است که بیانگر عصمت ایشان است؛ بشر می‏‌تواند به عصمت نسبی دست بیابد تا خدا را از خود راضی کند؛ راضیه و مرضیه از دیگر اسامی حضرت است که در همین حوزه است؛ البته انسان می‏‌تواند راضیه باشد ولی نمی‎تواند مرضیه باشد زیرا مرضیه بودن را خداوند تأیید می‎کند و دست ما نیست.

وی گفت: زکیه نیز از اسامی حضرت است که به معنی رشد و نمو است و هر کسی که اتصال خود به ایشان را قطع کند، قطعاً از رشد و نمو باز خواهد ماند؛ ایشان را مبارکه گویند زیرا منبع برکت و نجات و خیر و کمال بودند؛ یکی از این برکات و نعمات، فرزندان و نوادگان حضرت تا امام زمان(عج) است.

معنای محدثه

این استاد دانشگاه بیان کرد: محدثه از دیگر اسامی حضرت زهرا(س) است، زیرا ایشان پس از رحلت پیامبر(ص) با جبرییل ملاقات می‎کردند و جبرییل به خدمت ایشان می‎آمد و از اسرار عالم تا قیامت با حضرت سخن می‎گفت و این سخنان توسط امام علی(ع) در مصحف فاطمی گرد آمد و از امامی به امام دیگر منتقل شد.


/م118