علل رویگردانی مردم از حضرت علی (ع) با توجه به آیات قرآن
وی افزود: همه می دانیم که جایگاه پسر پیامبر(ص) نسبت به دیگران بالاتر است و در قرآن کریم به داستان حضرت یوسف اشاره شده که در مقام فرزند رسل الهی بود اما برادرانش به او پشت کردند. در واقعه غدیر خم حضرت علی(ع) پسر پیامبر(ص) نبود پس عجیب نیست که مردم از ایشان روی برگردانند. همچنین حضرت یوسف (ع) نسبت برادری با کسانی داشت که او را در چاه انداختند اما حضرت علی (ع) هیچ نسبت خویشاوندی با مردم آن زمان نداشت. از طرفی حضرت یوسف (ع) هیچ بدی به برادران خود نکرده بود اما با او چنین کردند در مقابل حضرت علی (ع) پدران کافر برخی از آن مردم را کشته بود پس جای تعجب ندارد که کینه در دل داشته باشند و ولایت حضرت علی (ع) را قبول نکنند.
حجت الاسلام قرائتی عنوان کرد: برادران یوسف(ع) چشم دیدن محبت های پدر نسبت به یک نفر را نداشتند چطور می شود مردم حکومت حضرت علی (ع) را برای مدت های متمادی در طول تاریخ تحمل کنند. از طرفی حضرت یوسف (ع) مدیریت و رسالت یک روستای کوچک را که می خواست بر عهده بگیرد برادرانش چشم دیدن آن را نداشتند چه برسد به حضرت علی (ع) که مدیریت کل جهان بر دوش او نهاده شده بود.
وی تصریح کرد: برادران حضرت یوسف صحبت های پدر را یک شبه فراموش کردند حال اگر دو ماه از واقعه غدیرخم می گذرد جای تعجب ندارد که مردم سخنان پیامبر(ص) را در مورد ولایت حضرت علی (ع) به باد فراموشی بسپارند.
حجت الاسلام قرائتی با بیان این مطلب که گمراه کردن مردم گاهی از یک نفر و یا جمعیتی امکان پذیر است، گفت: گمراه شدن مردم امری عجیب نیست گاهی این اتفاق توسط یک نفر و گاهی توسط جمعی انجام می شود به عنوان مثال سامری یک نفر بود که توانست مردم موحد آن زمان را تبدیل به گوساله پرست کند.
وی اظهار کرد: تغییر در افکار انسان انکارناپذیر است همچون که یاران حضرت موسی (ع) هنگامی که به دریا رسیدند و ایشان به اذن الهی عصای خود را بر آب زد و یاران حضرت موسی جان سالم به در بردند بلافاصله پس از آسودگی خیال تغییر رأی دادند.
وی عنوان کرد: انسان موجود عجیبی است همچون که یاران حضرت موسی (ع) به این سرعت تغییر کردند و پس از دیدن این معجزه به پیامبر خدا گفتند یک بت مانند بت مشرکان برای ما بیاور.
حجت الاسلام قرائتی تصریح کرد: مردم طبق نص آیات قرآن کریم از خدا برگشته اند چه برسد به حضرت علی (ع) که بنده خداست مردم پیامبر(ص) و رسل الهی را به قتل رساندند پس تعجب ندارد که حضرت علی (ع) را نیز به شهادت برسانند.
وی با اشاره به عاقبت به خیر شدن انسان ها گفت: عاقبت به خیری چیز بسیار مهمی است و با توجه به این تغییرات افکار آدمی باید همواره از خدا عاقبت به خیری بخواهد. یاران یزید در واقعه عاشورا نماز جماعت برپا کردند ولی از عاقبت به خیری هیچ نصیبی نداشتند.
حجت الاسلام قرائتی تصریح کرد: آدم در لحظه آخر نمی داند موحد از دنیا می رود یا مشرک. نمونه های بسیاری در تاریخ هستند که در لحظه آخر عاقبت به خیر نشدند همچون افکار واقفیه. فرقه واقفیه کسانی هستند که امامان معصوم را تا حضرت موسی کاظم (ع) قبول دارند.
وی عنوان کرد: یکی از درس های مهمی که از آیات قرآن کریم باید بیاموزیم افزایش معنویت و تقوا در کنار تعلیم و تعلم است. قرآن به تعلیم و عبادت در کنار هم تاکید می کند و ما نیز باید از این پند قرآنی درس بگیریم.
حجت الاسلام قرائتی با اشاره به آیات قرآن کریم و لزوم تبعیت از رهبران دینی تصریح کرد: بنی اسراییل قومی بودند که از پیامبرانشان درخواست کردند تا رهبر نظامی برایشان تعیین کنند و وقتی حضرت موسی (ع) طالوت را معرفی کرد آنها زیر قولشان زدند. از همین واقعه درس می گیریم که تعجب ندارد مردم با حضرت علی چنین کاری کنند.
وی افزود: قول دادن و پای آن ایستادن یک امر مهم است گاهی مادر و پدر وقتی فرزند در شکم مادر قرار دارد از خدا می خواهند فرزندی صالح گیرشان بیاید تا شکرگزار باشند اما بعد از تولد فرزند تمام این افکار تغییر می کند. انسان گاهی خودش را هم نمی شناسد گاهی مقام، ثروت، عزل و نصب آدم را از این رو به آن رو می کند.