اصل؛ تبلیغ و ترویج و تدوین فرهنگ عاشورایی است
لطفا برای شروع گفتگو از شاخصههای انتخاب پیرغلامان اهل بیت بفرمائید؟
بسم الله الرحمن الرحیم، خوشحالیم الحمدالله امسال در دوازدهمین اجلاس پیرغلامان توفیق پیدا کردیم در استان خوزستان پیرغلامانی را میزبانی کنیم که منسوب به امام حسین (ع) هستند منسوب به سیدالشهداء که قطعاً برای استان و مردم ما برکت خواهد داشت.
از نام پیر غلام مشخص است یعنی کسی که عمری را در راه ستایشگری اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به خصوص حضرت امام حسین (ع) صرف کرده است. برای انتخاب این پیرغلامان شاخصه های دوازده گانه ای در نظر گرفته شده است از جمله شرایط سنی که باید حداقل بالای ۷۰ سال باشند یعنی از ۷۰ سال بیشتر باشند و۲۰۰۰بیت شعر حفظ کرده باشند، شاعر باشند، نویسنده یا شاعر باشند البته شاعر عاشورایی، چون محور در همایش عاشورا است.
در مورد وظایف پیرغلامان حسینی هم اگر میشود صحبت کنید چون شما در این فضا کار کردید و زحمت کشیدید مزدش را هم حتما از اهل بیت گرفتید، وظایف پیرغلامان در برگزاری جلسات چیست؟
اصل؛ تبلیغ و ترویج و تدوین فرهنگ عاشورایی است و انتقال این فرهنگ به نسل جوان است که معرفی واقعه عاشورا آن طوری که در شأن امام حسین (ع) است و طبق فرمایشات حضرت آقا، مقام معظم رهبری باشد، البته پیرغلامان تجربیات خود را به نسل جوان منتقل میکنند، محفوظات شعری و نکات مثبت ویژگیهای یک مداح را تجربه کردند و میتوانند آن را به نسل جوان انتقال دهند. آنها پیرغلامانی هستند که ما در راستای انقلاب انجام وظیفه کردهاند؛ در راستای فرهنگ عاشورایی و آن نکاتی که مراجع ما و علمای بزرگ ما دغدغه دارند.
فعالیت کردهاند، چون مداحی اهل بیت در طول سالهایی که بعد از شهادت امام حسین (ع) گذشته است خیلی خیلی در روند فرهنگ شیعی و عاشورایی مؤثر بوده است. لذا دشمن وقتی این استقبال را از مداحی دیده است به خصوص در هشت سال دفاع مقدس که مداحیها چه نقشی در پیروزی انقلاب، جنگ و چه نقشی الان دارند ایفا میکنند خیلی تلاش میکنند این راه را منحرف میکنند و آن را در صوفیگری ببرند و در مسائلی که محتوایی نداشته باشد که به نسل جوان ما انتقال بدهد بیخاصیت باشد، لذا ما باید گوش به فرمان حضرت آقا و مراجع تقلید باشیم که آنها حدود و صغور را مشخص میکنند و ما افتخار میکنیم که رهبر ما خود یک روضه خوان و میداندار و پیرغلام مجالس سیدالشهداست.
لذا یکی از وظایف پیرغلامان ترویج و تبیین فرهنگ عاشورایی است که خدمت شما گفتم آن گونه که در شأن امام حسین(ع) باشد که در فرمایشات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری الحمدلله زیاد گفته شده است. مرحوم امام تأکید میکردند که ما ملت گریه سیاسی هستیم یعنی این گریهها باید در راستای تقویت نظام اسلامی، و جریان شیعه و اسلام باشد.
وظیفه جوانان نسبت به پیرغلامان اهل بیت(ع) چیست؟
به حساب در همه عرصهها و مسائل حتی در خانواده جوان باید احترام پیشکسوتش را داشته باشد سالیان سال خودشان را در این راه مهم و ترویج فرهنگ عاشورایی صرف و محاسنشان را سفید کردند. قطعاً اینهایی که سالها در خانه امام حسین (ع) بودند، در چارچوب شأن اهل بیت (ع) زحمت کشیدهاند، نزد اهل بیت طبق روایاتی که آمده است خیلی قرب دارند کسانی که از مردم اشک بگیرند قطره اشکی، نم اشکی وجبت له الجنة، حالا چند هزار نفری را بگریاند در یک روضه خانگی بیست، سی نفر، این خیلی نزد اهل بیت (ع) باید قرب داشته باشد. از این نوع روایات بسیار ذکر شده است.
جوان باید احترام کند از تجربیات این پیشکسوتها و پیرغلامان استفاده کند که بتواند این راه را سالم پیش برود. الان جوانهای ما، بعضی از آنها نه همه، یک مقدار بیراهه میروند آنطوری باید جلوی پیشکسوت زانو نمیزنند، آنطوری که باید حرف را نمیگیرند.
الان دغدغه پیشکسوت این است که فرهنگ و سبک غربی دارد وارد میشود شعرهای محتوا ندارد معرفتی نسبت به اهل بیت (ع) نمیرساند و دارد وارد میشود خود این خطری است و لذابه نظرم اگر نسل جوان ما بخواهد با همین سطح، که آدم نوآوری را رد نمیکند نوآوری که از فرهنگ اسلامی و کشور خودمان باشد،و متکی به مبانی ناب فرهنگ عاشورایی باشد، الحمدلله همایشهایی مانند اجلاس پیرغلامان، هیئتهای رزمندگان که الان درحال فعالیت هستنددرصددآموزش هستند.
البته ما یادمان نمیرود که شما در زمان جنگ وحتی بعد از آن، خیلی ارادت و احترام خاصی به پیشکسوت و پیرغلام اهل بیت حاج حبیبالله معلمی داشتید؟
به نظرم یکی از لطفهایی که خدا به من کرده است البته این را هم باز مدیون خود حاج حبیبالله معلمی هستم و البته ایشان هم به من یاد دادند که احترام پیشکسوت را داشته باشم و احترامشان را داشتم و از نصایح ارزشمندشان استفاده کردم و این تربیت خود بزرگواران بود. مثلاً این بزرگواران همیشه تأکید میکردند آدم باید جلوی مراجع باید زانو بزند، یعنی یک خط قرمزی داشته باشد.
اگر مراجع چیزی را رد کردند دیگر آن طرف نرود وگرنه ازمسیرحق خارج میشود و این حرفهای خیلی مهمی است که من خودم اعتقاد دارم که آنها باید پیش پیشکسوتها زانو بزنند، مخصوصاکه الان جریان انحرافی شیرازی هاقصدداردوارد بدنه هیئات شودمثلاً من شنیدم اقای شیرازی به هیئتهایی کمک میکند که نام شهدا را نبرند نام شهدای هشت سال دفاع مقدس را! ما اینها را رد میکنیم و قبول نداریم و از موقعی که این حرفها را زدند میفهمیم که خودشان نیستند و از جای دیگری دارند تغذیه میشوند. این حرف ایشان دشمن را خوشحال میکند قطعاً مورد تأیید دشمن و به نفع دشمن است و لذا از وقتی ما این را فهمیدیم بیشتر در این کارها فعالیت میکنیم میفهمیم شهدا نامشان چون رهروان راه عاشورای امام حسینی هستند، اصلاً کربلای ما و جبهههای ما بوی کربلا میداد. حضرت قاسمها و حضرت علیاکبرها داشتند لذا بیشتر داریم کار میکنیم یامثلاتاکیدمی کنند که در مجالس حتماً از ولایت فقیه و مقام معظم رهبری اسمی برده نشود و برای ایشان دعا نشود، این یعنی واضح است ازکجا تامین میشوند.
بویش میآید که از طرف سلطهگران دارند تغذیه میشوند که حرفی از رهبری نزنند شهدای هشت سال دفاع مقدس را زیر سؤال ببرندو نامی از شهید برده نشود! سردار باقرزاده به بنده گفت بیش از هزار و صد دانشگاه در نوبتاند که شهید گمنام را در دانشگاه خود بیاورند اینهابدانند هر کاری بکنند امام حسین (ع) انها را زمین میاندازد ولی بنده تأسف میخورم چرا اینها باید در دامن سلطهگران بیافتند حالا یا مستقیم یا غیرمستقیم اینها را تغذیه میکنند
در اردبیل به ما محبت کردند ما را به عنوان مداح دفاع مقدس تشویق کردند. از آقای دکتر سنگری به عنوان نویسنده عاشورایی هم تجلیل کردند. همه میدانند که خود اردبیلیها نسبت به امام حسین (ع) خیلی خیلی ارادت ویژهای دارند که زبانزد است. من آنجا آمدم برنامهای اجرا کنم یک یا حسین گفتم که همه دستها را بالا میبرند گاهی در اهواز هم من این کار را انجام میدهم وازجمعیت میخواهم بامن تکرار کنند «لبیک یا حسین» ...
منتهی در اردبیل خیلی عجیب بود یعنی گویا دیوارها تکان میخورد وبامالبیک یاحسین میگفت خاطرهاش برای من فراموش نشدنی است. در جاهای زیادی من این را میگویم که یک روح حماسی هم در آنجا دمیده شودان شاالله خدا به حق آقا امام زمان (عج) درجات سید حسن نصرالله را عالی کند و وجودش را حفظ کند ایشان یک «لبیک یا حسینی» گفتند که در همه جا ماندگار شده است و همه جا دارند استفاده میکنند.
دراردبیل شروع کردم سربندهای چند تا از نوحههای جنگ را خواندم، از جمله با «نوای کاروان»، «ای لشکر صاحبالزمان آمده باش»، «سوی دیار عاشقان»، «کربلاای حرم و تربت خونبار حسین»، «هیهات من الذله»، برخی از این سربندها و بندها را خواندم که بعد مورد استقبال قرار گرفت و دیدم کلیپی درست کردند. ولی تقریباً ما در ۱۱ جلسه اجلاس پیرغلامان که داشتیم نمره اول را تا به حال اردبیل گرفته از نظر استقبال مردم، از نظرحمایت مسئولین؛ حالا دوازدهمین اجلاس که در خوزستان است ما از خدا و شهدای هشت سال دفاع مقدس خواستیم که بتوانیم آبرومند آن را برگزار کنیم و بهتر از همه اجلاسها انشاالله در بین مردم برگزار کنیم.
خوزستان با همه جا فرق میکند یک ویژگیهای خاصی دارد. خوزستان به حوزه خلیج وصل است به عراق و امارات، وارادت خوزستانی هاهم زبانزد است آخرین باری که ما آن را دیدیم در قضیه ضریح سیدالشهداء بود.
دشمن هم دست روی خوزستان گذاشته است نمونه آن هم همین ضریحی که آوردند که همه کشور ما یک طرف،استقبال اهواز و خوزستان ما یک طرف،
بهخصوص خوزستان جایگاهی بود که امام رضا (ع) ورود داشته است جایگاهی بوده که هشت سال دفاع مقدس شهدای زیادی را از کل کشور آنجا به خودش دیده است لذا داریم خیلی تلاش میکنیم که اجلاس خوبی دربیاید و مثمرثمر باشد و ماندگار باشد.
امسال پیرغلامان؛ خوزستان دعوت نیستند کربلا دعوتاند یک جورایی اینجا قطعاً حال و هوای کربلارا داره یک طرحهای خوبی است که میدانم با همه جا متفاوت است و مردم قطعاً از این قضایا لذت خواهند برد و خیلی اثرگذار خواهند بود.
ان شاءالله پیرغلامان از سراسر کشور میآیند افتتاحیه را مخصوصاً درهمان یادمان بینالحرمین برگزارمی کنیم و عزیزان میآیند آنجا افتتاحیه را آغاز میکنیم با شیوههایی که مردم انشاالله خواهند دید.
آمادگی ستاد برگزاری را چهطور ارزیابی میکنید؟
همین جا تشکر ویژه میکنم از استاندار محترم که همه کاربه عهده این بزرگواران افتاده است حالا مسئولیت دبیری این کنگره را به من دادند ولی بیشتر زحمات را خودشان میکشند این ایامی که هفته دفاع مقدس بود کارم سنگین بود بهخاطر مراسمها و دعوتها، لذا عزیزان استانداری این زحمت را کشیدند والحمدلله تا حالا جلسات مفصلی با ستادها و کمیتهها داشتیم به خصوص الان که داریم به ۲۲ مهر نزدیک میشویم که ۲۳ و ۲۴ که شروع اجلاس است جلسات خیلی پربارتروحساستر برگزار میشوند.
الحمدلله بقیه هم دارند همکاری خوبی میکنند. کار، کار بسیار سنگینی است استان پتانسیلهای خیلی خوبی دارد که ما در این زمینه باید خیلی تلاش کنیم که خیلی با شکوهتر برگزار شود.
شما نگاه کنید در حوزه ورود تشیع به ایران، حوزه ورود امام رضا (ع) به ایران، مهد عالمان و بزرگان دینی است که مهد شهدای دفاع مقدس است عالمانی مثل شیخ مرتضی انصاری بزرگ داشتیم، شیخ جعفر شوشتری داشتیم، علامه تقی شوشتری داشتیم، آیتالله جزایری داشتیم، آیت الله بهبهانی را داشتیم اصلاً خود دعبل در خود شوش دفن است و به حساب این ویژگیهای بسیار بزرگی برای ماست.
لذا استان خوزستان استانی است که امام فرمود «خوزستان دین خویش را به اسلام اداء کرد»، خیلی حرف است ازیک رهبر بزرگوار مثل امام که بفرماید خوزستان دِین خویش رابه اسلام اداکرده است، همه تلاش میکنیم وزندهایم که دِینمان را نسبت به اسلام ادا کنیم و امام فرمودند که شما اداء کردید و این باعث افتخار مردم خوزستان و مردم بزرگوار است. و در کل تلاشمان این است که در این قضیه به همت و دعای مردم و دعای پیرغلامان انشاالله بتوانیم در شأن پیرغلامان اجلاس رابرگزار کنیم.
از بیش از۳۵ کشور خارجی مهمان دعوت کردیم. قریب به ۸۵۰ نفر پیرغلام داخل و خارج از کشور در این اجلاس دعوت هستند و از تعدادی از اینها روی صحنه تجلیل میکنیم. مثلاً سالهای گذشته برای آرژانتین، اوکراین و چین بود. امسال بهخصوص ما چون کربلا هم همسایه ما است و یک صمیمیتی با مردم ما دارند به خصوص بانماینده ولی فقیه خوزستان آیتالله جزایری که وقتی آنجا میرود استقبال ویژهای ازطرف خدام حرم امام حسین (ع) و خدام حرم حضرت ابوالفضل (ع) میشوند آنها یک توقعی از ما دارند، ورود آن بزرگواران با لباسهای خدامی که برای حرمهای امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) ازجذابیتهای اجلاس است.
برنامه بصورت عمومی است یاویژه پیرغلامان؟
اختتامیه ما که اصل مجلس است در ۲۴ و ۲۵ مهرماه مستقیم صداوسیماپخش میشود وبیش از ۸۰ نفر خبرنگار انعکاس میدهند.
استقبال را که از فرودگاه انجام میشود افتتاحیه دریادمان بینالحرمین در پارک دولت است و نشستهای علمی داریم که در تالار امام رضا برگزار میشود و اختتامیه در مصلی است که ۲۴ مهرماه و شب جمعه می-شودوبرنامه عمومی است.
وصحبت پایانی؟
یک خصوصیتی مردم زنجان و اردبیل دارند که من این را تقریباً در استان خوزستان میبینم مثلاً به یک نفر که منسوب به سیدالشهداء است یا زمزمة از امام حسین دارد یک احترام ویژهای قائلاند. مثلاً عربهای ما به سادات یک ارادت خاصی دارند تا متوجه شوند این سید است دست به سینه به احترام جدهاش حضرت زهراسلام الله علیها می ایستند، نسبت به مادحین و مرثیهخوانهای اهل بیت، ذاکرین امام حسین و خصوصاً پیرغلامان احساس میکنم احترام ویژهای قائلاند
لذابه نیّت خشنودی دل حضرت زهرا (س)، این پیرغلامانی که از استانهای دیگر میآیند عزت و احترامشان کنند در محل استقبالشان ایستگاه صلواتی بگذارند یا به طرحهایی که خودشان بلد هستند یک کارهایی که به زمان اجلاس هم ضربه نخورد یک برنامه های خاصی برای اینها داشته باشند خیلی کارها میتوانند انجام دهند.
این پذیرایی که در عاشورا مردم از مردم عزادار امام حسین (ع) میکنند
خدا خیرتان دهد من میخواهم آخر مصاحبه را با یک دو بیتی، تمام کنید:
عمری زفراق دوست بیتاب شدیم
چون شمع گریستیم تا آب شدیم
بستیم کمر به خدمتش چندین سال
تاپیرغلام کوی ارباب شدیم