حجت الاسلام مؤمنی: زیارت جامعه کبیره یک دوره امام شناسی کامل است+گزارش تصویری
وارث: مراسم ایام شهادت امام هادی علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام مومنی و مداحی حاج مهدی غیاثی، حاج سعید خرازی و کربلایی حنیف طاهری در محفل یاس کبود و هیئت منتظران حضرت ولی عصر عجل الله تعالی برگزار شد.
در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام مؤمنی را می خوانید:
برای پیشرفت و سلوک و رسیدن به درجات بالا و کمالات بالا انسانی افراد ممکن است از سه طریق پیش بروند و باید دید و رصد و دقت کرد آیا این سه طریق منجر به نتیجه است یا نه ؟ طریقه اول طریقه اذکار و اوراد و ختم وخطومات و این سری امور است که بابش وسیع و زیاد است و افراد ذکر می دهند و ختم و خطومات می دهند. ما مشکلی با اذکار نداریم اما اذکار باید هم از تعداد و هم اصل بیان شده از طریق ناحیه معصوم باشد.
بدانید ما ذکر داریم اما ذکری که از معصوم علیه السلام به ما رسیده است و این اذکاری که افراد معرفی می کنند منشاء مشخصی ندارد و نوعا اذکار نیاز به اجازه و اذن دارد مگر اذکار عام صلوات بر محمد و آل محمد ؛ مثل ذکر یونسیه که حضرت می فرمایند: تعجب می کنم از کسی که گرفتار است و می تواند متوسل به ذکر یونسیه شود.
آیا از طریق اول و دوم انسان می تواند به نتیجه و مقصود برسد یا خیر؟
طریق دوم ، طریق ریاضت کشیدن ها و چله نشینی های صعب و سخت و مشکل است که نوع آنها در حال حاضر بابش بسته است و امکان اینکه افراد از این طریق وارد شوند نیست و اگر هم باشد مشکلاتی است.
طریق سومی هم هست اما این دو طریق آسیب هایی دارد که الان ، اولیای الهی این دو طریق را توصیه نمی کنند و حتی از قبل هم توصیه نکرده اند. ممکن است در ذیل اسم سوم نکاتی بیان شود اما آنچه از بزرگان به ما رسیده است اینها فرع است اما این دو طریق مشکلاتی دارد . از جمله اینکه :
یک ؛ حتمی الوصول نیست ممکن است انسان از این دو طریق به مطلوب برسد و ممکن است نرسد و هیچ انسان عاقلی نمی آید بالاترین سرمایه که عمر باشد را در مسیری بگذارد که محتمل باشد که به انسان سود بدهد. در طریقی انسان باید قدم بردارد که یقینا به انسان سود بدهد.
دو ؛ این دو طریق صعب و سخت است و ذکر به این آسانی نیست گذشته از اینکه انسان باید اجازه داشته باشد و در زمان و مکان خاص باشد که صعب و سخت است و مشکلاتی دارد.
سه ؛ این دو طریق انسان را مبتلا به آفت هایی مثل تکبر ،غرور و خود برتر بینی و خروج از حد تقصیر می کنند.
اگر حضرت یونس علیه السلام در شکم ماهی واجب خود را از خداوند گرفت به دلیل این یک کلمه بود " سبحانک انی کنت من الظالمین " و خودش را مقصر دید.
این دو طریق توصیه نمی شود چون این آفت های غرور و تکبر ، نوعا گریبان افراد را می گیرد. به همین جهت طریق سوم هم قرآنی است و هم تایید شده از روایات است و هم سیره عملی بزرگان و سالکین است و آن هم عبارت است از طریق اهل بیت علیه السلام ؛ سوره مائده آیه سی و پنج " یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه الوسیله و جاهدوا فی سبیله لعلکم تفلحون " "برای سیر الی الله متوسل به وسیله شوید " و ذیل این آیه فرمودند:"نحن الوسیله " این وسیله ارتباطی ما هستیم وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیه این جمله که خیلی کاربردی است " نحنُ وَسیلَتُهُ فی خَلقِه وَ نحن خاصَّتُهُ وَ مَحَلُّ قُدسِهِ وَ نَحنُ ... اَنبیائِه؛(3) ما (اهلبیت) محل ارتباطی مردم با خدا ما هستیم .
طریق اهل بیت علیه السلام دلیل بر این مدعی ، قرآن و روایات و کلام نورانی خاتم انبیا که فرمود : " إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ لما ال تضلو ابدا اینما لم یفترقا لن تضرو ابدا" اگر یک دستتان قرآن و یک دستتان عترت باشد اصلا گمراه نمی شوید و این گمراهی سراغ کسی نمی آید که متمسک به قرآن است. پس انسان باید خود را در آغوش اهل بیت علیه السلام قرار بدهد و خود را در معرض این ذوات مقدس اهل بیت علیه السلام قرار دهد. مهم نیست اگر حال برای زیارت ندارید بلکه مهم حضور در این حرم ها است.
از یک دعا نویس پرسیدم بدترین دعایی که بنویسید چطور باطل می شود پاسخ داد: بدترین دعایی که من بنویسم بایک نگاه به ضریح امام علی علیه السلام باطل می شود چون شما در معرض قرار می گیرید و در معرض که قرار بگیرید تمام آفت ها از بین می رود. از حرم امام رضا علیه السلام که خارج شوید خدا تمام گناهانتان را می بخشد ولو اینکه گناه کبیره در پرونده تان باشد. آن وقت این آفت ها اگر زندگی انسان را گرفته باشد از بین می رود. به صراحت روایات می فرماید اگر بدبخت وارد حرم امام حسین علیه السلام شوید خوشبخت از حرم خارج می شوید. ( هم در کامل و الزیارات و هم در دانشنامه امام حسین علیه السلام آمده است )
در مواردی حکم در یک روایت آمده است اما علت حکم را در روایت دیگری جست و جو می کنیم حکم " پاک شدن و عاقبت بخیری بیان شده است " علت این است که اولین دعاگوی زائر امام حسین علیه السلام مادرش حضرت زهرا سلام الله علیه است و به دعای حضرت زهرا سلام الله علیه تمام این آفت ها از وجود انسان از بین می رود انسان خود را در معرض قرار می دهد ، در معرض قرار دهد یعنی با زیارت معصومین علیهم السلام به آغوش اهل بیت علیه السلام برود.
زیارت ممکن است به چند صورت محقق شود اما شرط زیارت این است که در زمان زیارت ، تمام هوش و حواسمان متوجه آن مزور ( زیارت شونده ) باشدبه همین جهت می گویند قبل از اینکه وارد شوید اذن دخل و ذکر بخوانید و قدم ها را کوتاه بردارید و با حضور قلب وارد حرم شوید. زیارت به چند صورت ممکن است محقق شود:
یک : معصوم زنده است و انسان محضر او مشرف می شود و او را زیارت می کند .
دو :معصوم از دنیا رفته است و انسان در حرم آن معصوم مشرف می شود .
سه: آن معصوم از دنیا رفته است و امکان زیارت از نزدیک و در حرم نیست و از دور و بعید زیارت می شود.
سیدالشهدا علیه السلام به پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله عرض کردند یا رسول الله اگر کسی شما را زیارت بکند چه چیزی به دست می آورد ؟ حضرت فرمودند: اگر کسی زنده یا مرده من و اگر کسی پدرت امام علی علیه السلام را زیارت کند زنده یا مرده ؛ اگر کسی برادرت حسن را زنده یا مرده زیارت کند ؛ یا یکی از فرزندان مرا زیارت کند ، خودم روز قیامت به زیارت او می روم و از نگرانی روز قیامت او را نجات می دهم.
از امام حسین علیه السلام پرسیدند : یا رسول الله چرا صحبتی از زیارت دخترتان حضرت زهرا سلام الله علیه نکردید؟ ( همان موقع پیامبراکرم صلی الله علیه و آله می خواستند بفرمایند دختر من مزار ندارد )
زیارت از راه دور
فرمودند : "هر روز به کربلا میروی ؟"
جواب داد: "فاصله ام زیاد است."
فرمود: به بلندی برو ، جایی که سقف بالا سرت نباشد رو به قبله بیاست و یک نگاه به آسمان کن و یک نگاه به دست راست و یک نگاه به سمت چپ کن و بگو "صل الله علیک یا ابا عبدالله " ثواب زیارت کربلا را می برید.
دستور به زیارت داریم و از جمله آن دستوراتی که داریم ولو اینکه به دور خوانده شود دستور زیارت جامعه کبیره است. هدیه امام هادی علیه السلام به همه ما است ، این زیارت ، زیارت عجیبی است و در دستورالعمل های سلوکی اولیای الهی این زیارت آمده است از جهت سند کمترین خدشه به این زیارتنامه وارد نیست و در کتب معتبر است مرحوم صدوق ؛ من لا یحضر الفقیه عجل الله دوم _ بهار مرحوم مجلسی جلد 102 و جالب است که مرحوم مجلسی می فرمایند این زیارت ( زیارت جامعه ) از نظر سند صحیح ترین زیارت است. و از نظر متن و فصاحت و بلاغت بهترین زیارت است.
زیارت جامعه کبیره یک دوره امام شناسی کامل است، همان طور که مستحضر هستید یکی از فعالیت های بسیار مهمی که امام هادی علیه السلام انجام داد مبارزه با غلات ( انهایی که خیلی غلو می کنند ) زمان بوده است و باید خیلی دقت کرد. اکنون زمان اینکه انسان هر حرفی را بزند نیست. روزگاری مرحوم حاج اکبر ناظم رحمه الله علیه در بازار بر روی چهارپایه حرفی می زد و تنها ده نفر می فهمیدند اما الان یک حرفی در مجالس می زنید از در مجلس خارج شدید با این فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی به همه جا رفته است خیلی باید دقت کنید. حرفی را بزنید که قالب دهانتان باشد. در زمان حال باید مستند و دقیق باشد و آن هم از کتاب باشد.
مواردی که در زیارتنامه جامعه کبیره به آن ها پرداخته شده است:
معرفی مکتب اهل بیت علیه السلام که مکتب شریعت است.
معرفی جایگاه ائمه اطهار؛ عمدتاً در سلام های اول زیارتنامه است.
معرفی ائمه اطاهر در قوس نزولی و در قوس صعودی
در ادامۀ این مراسم ذاکران اهل بیت علیهم السلام،حاج سعید خرازی و کربلایی حنیف طاهری به روضه خوانی و سینه زنی پرداختند.