حجت الاسلام موسوی مطلق : حقیقت بسم الله الرحمن الرحیم همان حقیقت ولایت است

کد خبر: 38028
جلسه هفتگی هیئت ریحانة النبی سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق و مداحی کربلایی محمدحسین پویانفر و کربلایی مجید قناعت جو برگزار شد .

وارث:جلسه هفتگی هیئت ریحانة النبی سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق و مداحی کربلایی محمدحسین پویانفر و کربلایی مجید قناعت جو برگزار شد .

در ادامۀ خبر خلاصه سخنان حجت الاسلام موسوی مطلق را می خوانید :

حجت الاسلام موسوی مطلق :

موضوع بحث ما مروری بر تفسیر برهان است. قرار بر این شد که از اول قرآن آغاز کنیم و قرآن را بر اساس روایات اهل بیت علیهم السلام بیان کنیم. در کتاب شریف برهان روایات فراوانی آمده است، ما راجع به هر موضوعی چند روایت را می خوانیم که اگر بخواهیم در مورد هر روایتی توضیح بدهیم بسی طولانی خواهد شد.

بعضی از روایاتی که آمده است حاوی مطالب بسیار مهم علمی است و پیچیدگی های خاص خود را دارد که آن هم نیاز به پیش نیازهایی اعتقادی و فلسفی و ادبی دارد که اگر آنها طی نشود، فهمشان دشوار است.

در جلسۀ قبل بنابراین که اولین سوره ای که بر قلب پیامبر صلی الله نازل شده است، سوره فاتحة الکتاب است، روایاتی درباره فضیلت این سوره بیان شد. مرحله دوم روایاتی در فضیلت بسم الله الرحمن الرحیم است. بخش بعدی بسم الله الرحمن الرحیم این است که در ابتدای سوره حمد آمده است. این بسم الله الرحمن الرحیم ها که در قرآن آمده است هرکدام یک معنای مستقل بنابر سورۀ خود دارند.

لفظ خود بسم الله الرحمن الرحیم هم ناظر به معنا و هم ناظر به آثار تلاوت سورۀ حمد است.

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: هرکه بسم الله الرحمن الرحیم را بخواند، خداوند در بهشت هفتادهزار قصر از یاقوت سرخ برایش بنا می کند و در هر قصر هفتادهزار اتاق از درّ سفید بسازد و در هر اتاق هفتاد هزار تخت از یاقوت سبز بگذارد و بر هر تخت هفتاد هزار بستر از ابریشم ظریف و زرباف بگذارد.

روایاتی که ناظر به باغ و کاف و حورالعین و طلا و جواهراتی که اسمش را در دنیا می شناسیم، است، ممکن است واقعاً همین وجود خارجی را داشته باشند. ممکن است گاهی افراد را در عالم کشف و خواب مشاهده کنند و در رویاهای صادقه در باغ و بستان هایی ببینند؛ اما حقیقتاَ هریک از اینها اشاره به مقاماتی در بهشت است. منتهی باید بدانیم که:

چون که با کودک سر و پایت فتاد هم زبان کودکی باید گشاد

قرآن "تنزیل من رب العزیز" است. قرآن در بالا حقیقتی دارد که در صورت مُلکی اش این عبارات کنار هم آمده است. ساحت مقدس رضوان الهی و بهشت الهی مقدس تر از آن است که با تاج و تخت پیش بیاید ولی خداوند اعلی در این ملک باید با قرآن تنظیم شده اش با این مردم سخن بگوید. چه بسا همه این ها اعتقاد بر مقاماتی است که خداوند در بهشت عنایت می کند.

در روایات وقتی می خواهند نهر بهشتی را وصف کنند مثال آمده است. می گویند از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر و از خامه نرم تر است؛ ذهن بشر اینها را خوب متوجه می شود.

ما چون معنای بهشت را نمی فهمیم، لذا شاید مقاماتش را هم چنان درک نکنیم. خوشا به حال کسی که درک کند. چون هریک از اینها در این عالم یک صورت باطنی دارد. شما اگر همین موارد را در عالم خواب ببینید و نزد یک معبر عالم مقام بروید، برای هریک از آنها تعبیر عجیبی می کند. مثلا وقتی می گویم خواب دُر دیده ام تعبیر فرزند می کنند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند: اگر مؤمن به هنگام عبور از صراط "بسم الله الرحمن الرحیم" بگوید، شعلۀ آتش فرو می نشیند و شعلۀ آتش می گوید: ای مؤمن بگذر که نور تو شعله ام را خاموش کرد.

روایت داریم که برای طلب حاجات، بسم الله الرحمن الرحیم را تکرار کنید. می فرمایند 786 مرتبه تکرار کنید. که خود عددِ حروف ابجدِ بسم الله الرحمن الرحیم، 786 است. فرموده اند برای حاجات مهم با طهارت و توجه رو به قبله بنشینید و 786 مرتبه بگویید "بسم الله الرحمن الرحیم". وقتی ملکه ذهن ما شود، آثار آن هم در این دنیا خودش را به ما نشان می دهد و هم در آن دنیا.

بعضی از بزرگان ما هر صفحه ای را که می خواستند بنویسند، بسم الله می نوشتند.

حقیقت بسم الله الرحمن الرحیم همان حقیقت ولایت است.

روایت دیگری از پیامبر عظیم الشأن اسلام آمده است. هرگاه معلم به کودک بگوید: بگو بسم الله الرحمن الرحیم، و کودک بگوید بسم الله الرحمن الرحیم، خداوند برائت نامه ای برای کودک و پدر و مادرش و معلمش می نویسد.

از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده است: دعایی که با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز شود، رَد نخواهد شد. همانا امت من در حالی که بسم الله الرحمن الرحیم بر لب دارند، روز قیامت وارد شوند و نیکی های آنها در میزان سنگینی کند. در این هنگام می گویند چه چیز کفۀ ترازوی امت پیامبر را سنگینی بخشیده است؟ پیامبران پاسخ می دهند سرآغاز سخن ایشان سه اسم از اسامی خداوند است که اگر در یک کفۀ ترازو قرار گیرد، و گناهان مخلوقات در کفۀ دیگر، نیکی های ایشان سنگینی خواهد کرد.

هم لفظ و هم معنا و هم حقیقت بسم الله الرحمن الرحیم باید ملکۀ وجودی ما شود. بعد ما آثار آن را خواهیم دید.

آن بسم الله الرحمن الرحیم که در ابتدای سورۀ حمد است، یک دریای دیگری است و معنای دیگری دارد. علاوه بر این که تمام آثار را دارد، اما در باب معنا و توضیح متفاوت است. یک نور و حقیقت دیگری دارد که در جلسۀ های آتی به آن خواهیم پرداخت.


/1102101306


حجت الاسلام موسوی مطلق :

حجت الاسلام موسوی مطلق : حقیقت بسم الله الرحمن الرحیم همان حقیقت ولایت است