حجت الاسلام سعیدیان: اگر می خواهیم یار اهل بیت (ع) بشویم باید برایشان هزینه بکنیم

کد خبر: 41081
جلسۀ هفتگی هیئت مکتب المهدی عجل الله تعالی با سخنرانی حجت الاسلام سعیدیان و مداحی حاج محمد کمیل و حاج علی فریدونی برگزار شد

وارث: جلسۀ هفتگی هیئت مکتب المهدی عجل الله تعالی با سخنرانی حجت الاسلام سعیدیان و مداحی حاج محمد کمیل و حاج علی فریدونی برگزار شد.

در ادامۀ خبر متن سخنرانی حجت الاسلام سعیدیان را می خوانید:


یکی از نکات مهمی که مسئلۀ ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هم به همین نقطه مربوط می شود، بررسی این مسئله است که با وجود اینهمه تاکیدات پیامبر صل الله علیه و آله و به غیر از تاکیدات ایشان، شخصیت عظیمی که اهل بیت علیهم السلام داشتند، چرا باید این بزرگواران این مقدار در دوران زندگی شان غریب باشند؟ ایراد کار در کجا است؟ ایرادی که باعث می شود حضرت علی علیه السلام خانه نشین شوند، حضرت زهرا سلام الله علیها بین در و دیوار بمانند و دیگر ائمه علیهم السلام هرکدام به نحوی که شاید بتوان گفت به بدترین شکل به شهادت رسیدند، هرکدام از اهل بیت علیهم السلام در غربت مطلق بودند. گاهی تجلی این غربت در جنگ است و گاهی در زندان و گاهی در خانه نشینی است.

چرا باید چنین اتفاقی بیفتد، اگر ریشه را پیدا بکنیم آن وقت برای امام زمانمان دقتمان زیاد می شود و آن وقت جزء کسانی نخواهیم بود که اگر حضرت آمدند پای رکاب حضرت قرار نمی گیرند. در روایات آمده است بسیاری از مدعیان حتی علما و دانشمندان وقتی حضرت ظهور کردند مقابل حضرت می ایستند، این نشان می دهد که کار سخت است و به همین راحتی نیست که شما در زمرۀ یاران حضرت قرار بگیرید. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شخصیتی است که اهل بیت علیهم السلام از امام حسین گرفته تا امام صادق علیه السلام و بقیه ائمه به هر نحوی نگاه کنید یک تعبیر مشترک داشتند: « لو ادرکته لخدمته ایام حیاتی» 1 یعنی حسین بن علی علیه السلام با آن همه مقام و امام صادق علیه السلام با آن همه منزلت می گوید من اگر زمان امام زمان علیه السلام را درک می کردم خادم او می شدم. 
پس معلوم می شود این خادم شدن مقام بالایی است و به همین راحتی هرکسی لیاقت پیدا نمی کند که به این مقام برسد. بماند که یک مقدار به خودمان مغرور شده ایم و می گوییم اگر ما یار امام زمان نباشیم چه کسی یار ایشان بشود؟! در رفتار و منش خودمان، در حرف زدن های مان با اهل بیت علیهم السلام دقت بکنیم، بعید است که کسی پیدا بشود که به ندرت خود را بدهکار اهل بیت علیهم السلام بداند یعنی خودش را دور از آنها بداند. 

دلایل غربت اهل بیت (ع)
چه نکته اخلاقی ضعیفی از جانب شیعیان باعث شد که اهل بیت علیهم السلام غریب بمانند؟ ما در باب محبتمان نسبت به اهل بیت غالبا محبت ها و عشق ورزی هایمان شرطی است، به این معنا که وقتی اظهار ارادت به اهل بیت علیهم السلام می کنیم یک چیزی در کنار آن به عنوان عوارض وجودی اهل بیت علیهم السلام برای مان خیلی پررنگ تر از خود امام است. یعنی حجت خدا را صدا می زنیم نه برای اینکه امام را برای خودش بخواهیم، گاها در حرف هایمان این طور برداشت می شود که ما شما را برای دنیا و یا عقبی می خواهیم. امام صادق علیه السلام فرمودند:  بعضی از شما ما را می خواهید برای اینکه در دنیا کمیتتان لنگ است، در دنیا مشکل دارید و ما را صدا می کنید، برای خودمان ما را صدا نمی کنید، می خواهید که ما اهل بیت برای شما هزینه بشویم، نیامده اید که خودتان را برای ما هزینه بکنید، می خواهید که ما اهل بیت برای شما خرج بشویم، نیامده اید که خودتان را خرج ما بکنید، یا دنیا را می خواهید، یا از مرگ می ترسید و فکر برزخ و قیامت هستید، اینها بد نیستند اما اینها محبت عوام است، خواص اصلا کار به این ندارند که کنار امام معصوم شفاعت هست یا نیست، شفای مریض هست یا نیست. می گویند یا سیدالشهداء یا امام علی! من شما را آنقدر بزرگ دیده ام که همین که اجازه داشته باشم به شما عشق بورزم برایم کفایت می کند. اما خیلی ها دنبال این چیزها نیستند و برای همین هم زود می بُرند.
اگر محبت هایمان خوب تربیت نشود فقط خوب بلد هستیم فریاد بزنیم، امام صادق علیه السلام می فرمودند که شما خوب فریاد می زنید اما در زندگی و روشتان که نگاه کنید، در اخلاق و روشتان آنچه که باید باشید نیستید. اهل بیت علیهم السلام فریادگر زیاد داشتند اما مدعی ای که در موضع امتحان کم نیارد و واقعا بماند کم بودند، آنهایی که اینگونه بودند ماندند. 
امام علی علیه السلام فرمودند: "شیعتنا المتباذلون فی ولایتنا"2 شیعیان ما کسانی هستند که مدام نمی گویند به ما چیزی بده، بلکه می گویند از ما بگیر. 
من در این مدت کوتاه نوکری ام فهمیده ام، همۀ ما در قیامت سرمان جلوی امام حسین علیه السلام پایین است.
به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند که یک شیعه ای دارید به نام عثمان بن مظعون3، امام هم خیلی به ایشان علاقه داشت. از امام پرسیدند که عثمان چه داشت که شما با او صیغه برادری و عقد اخوت خواندید؟ امام علی علیه السلام فرمودند من یک برادری داشتم که خدا رحمتش کند، و  آنچه که او را در ذهن من عزیز می کرد این بود که از من کمتر دنیا را می خواست.
خلوص یعنی همین که هزینه بشوی برای اهل بیت علیهم السلام.

چگونه باید برای اهل بیت(ع) هزینه شویم؟
ببینید در راه زندگی کجاها می توانید هزینه بشوید؟ اگر کاسب و پولدار هستی با پولت، اگر وقت می توانی بگذاری، درس خوانده ای و یا هرگونه که می توانی خدمت کنی خدمت کن. شما چه کفش جفت کن باشید، چه منبری و مداح فقط به اخاتصتان نمره می دهند نه به جایگاه. 
آنهایی می توانند بگویند ما اهل بیتی هستیم که همه جوره خرج اهل بیت علیهم السلام بشوند. 
اگر ما می خواهیم یار اهل بیت علیهم السلام بشویم، چه از حسین چه تا امام زمان، باید برای آنها هزینه بشویم، اما ما داریم آنها را هزینه می کنیم. فرق ما این است که ما داریم آنها را هزینه می کنیم و هنوز هزینه ای برای آنها نکرده ایم.

حجت الاسلام سعیدیان:

پی نوشت:
1. الغیب ـ نعمانی ـ ۲۴۵ باب ۱۳ ح ۲۶
2. کافی ، ج2 ، ص 73، ح 1
3.عثمان بن مظعون (م ۳ قمری) از یاران و اصحاب محمد بود. او که از قریش بود برادر رضاعی محمد بود؛ یعنی هر دو از یک مادر شیر نوشیده بودند. بین عثمان بن مظعون و مالک بن تیهان عقد اخوت توسط پیامبر جاری شد. او چهاردهمین مردی بود که اسلام آورد و به مدینه هجرت کرد. عثمان بن مظعون انسانی عابد و زاهد بود و یکی از افرادی است که آیه ۹۳ سوره مائده در مورد وی نازل شده است. علی ابن ابی طالبدر تعبیری سال‌ها پس از مرگ ابن مظعون وی را برادر خود می‌خواند و یکی از فرزندانش از ام البنین را به نام عثمان بن مظعون نامید. (عثمان بن علی)