حجت الاسلام ناصری پور : اولین ثمرۀ قیام امام حسین(ع) چه بود؟

کد خبر: 44049
مراسم عزاداری دهه سوم محرم با سخنرانی حجت الاسلام ناصری پور و مداحی کربلایی احمد زینلی در دارالقرآن خیابان زمرد برگزار شد

وارث: مراسم عزاداری دهه سوم محرم با سخنرانی حجت الاسلام ناصری پور و  مداحی  کربلایی احمد زینلی در دارالقرآن خیابان زمرد برگزار شد.

در ادامۀ خبر متن سخنرانی حجت الاسلام ناصری پور را می خوانید:


حجت الاسلام ناصری پور :

تفکر دینی

عطش ابا عبدالله علیه السلام، پوسته قصه است. بالاتر از عطش، دغدغه حضرت است که اصلاح جامعه بود. دغدغه شان دین داری و دین مداری بود. اگر تفکر دینی را از جامعه دین دار بگیرید فرد، ظاهر دین دار دارد ولی تفکرش دینی نیست. نقطه مقابل ابا عبدالله الحسین علیه السلام هم دین مدارهای جامعه بودند ولی تفکرشان دینی نبود. فی الواقع برای آنها حکومت حسین بن علی علیه السلام با همه فضائلش با حکومت عبیدالله بن مرجانه که پدر مشخصی نداشت، تفاوتی نداشت.

قیام امام حسین علیه السلام اولین ثمره اش عزت نفس است. فرمودند: اولین اثر عزت نفس در درون انسان ها این است که مرگ را جلوی چشمانشان آسان می کند. ما چیزی به اسم مذاکره امام حسین علیه السلام با عمر سعد لعنت الله علیه نداشتیم. امام حسین علیه السلام به آنها فرمودند: شکم هایتان پر از مال حرام است. این حرف یعنی امروز هم اگر ما حرام خور باشیم امام زمانمان عجل الله تعالی فرجه را ببینیم و با ما صحبت کنند اثری در ما نمی کند. قاعده ای تغییر ناپذیر است.

امام حسین علیه السلام فرمودند: «ليس شأني شأنَ من يَخافُ الموتَ»1 شأن و موقعيّت‌ من، موقعيت كسي نيست كه از مرگ بهراسد. اثرش از عزت نفس امام است. این که می گویند امام حسن علیه السلام مظلوم بوده است اشتباه است، اگر امام حسن علیه السلام هم در کربلا بودند همین کاری را می کردند که امام حسین علیه السلام انجام دادند.

مظلومیت امام مجتبی علیه السلام در آن دوره خیلی بالا است ولی کاری کردند که بهترین بوده است. یزید بن معاویه لعنت الله علیه نه در خفا، بلکه هویدا استخری از شراب داشت. با محرم و غیر محرم در آن استخر می رفت. جامعه ای که به اینجا رسیده باشد چطور باید اصلاح شود؟ آیت الله جوادی آملی می فرمود: امام حسین علیه السلام وقتی از مکه حرکت کرد به قصد فتح خاورمیانه حرکت کرد. تا کربلا خودش و از کربلا تا شام اهل بیتشان و سر مبارکشان انجام دادند. احدی لفظ اشهد ان لا اله الا الله را تا آن موقع نشنیده بود و پیرمردهای اهل شام سوال می کنند مگر پیامبر صلی الله علیه و آله جز معاویه لعنت الله علیه بستگان دیگری هم داشته است؟ خفقان عجیبی بوده است.

آثار عزت نفس

یکی از آثار و مهم ترینش این است که مرگ را آسان می کند و استمرار عزت می کند. امام خمینی رحمت الله علیه فرقشان با همه علمای بزرگ اسلام این بود که در عزت نفس، حرف اول را زد. در 63 سالگی قیام کرد. در جریان منا، شخصیت های مختلف و رهبران کشورهای اسلامی نوع گفتارشان با آل سعود خفت و بدبختی بود و فقط رهبر ما گفتارشان با صلابت بود.

حضرت می فرماید: « مَرْحَبًا بِالْقَتْلِ فِی‌ سَبِیلِ اللَهِ! وَلَکِنَّکُمْ لَاتَقْدِرُونَ عَلَی‌ هَدْمِ مَجْدِی‌ وَمَحْوِ عِزَّتِی‌ وَشَرَفِی‌؛ فَإذًا لَا أُبَالِی‌ مِنَ الْقَتْلِ.»2 آدمی که عزت مند باشد این چنین است. پرورش یافتگان امام حسین علیه السلام حضرت عباس علیه السلام و حضرت قاسم علیه السلام هستند که حضرت قاسم علیه السلام به مرگ می گویند: «احلی من العسل».

فرمود: یکی دیگر از آثار عزت نفس، خویشتن داری است. مرزی برای اقدام انسان قرار می دهد. یکی دیگر از عوامل مهم عزت نفس، عامل حریت و آزادگی است.

حضرت خطبه ای در قبل از ظهر عاشورا خواندند و فرمودند: من به استقبال مرگی می روم که لحظه به لحظه اش به خدا نزدیک می شوم.

نکته آخر این است که عزت نفس، عامل بزرگ اندیشی و تکامل عقل است. کربلا مرکز ثقل محقق شدن اهداف انبیاء و اولیاء است.

/1102101304

حجت الاسلام ناصری پور :

تمام حقوق مادی و معنوی این خبر متعلق به سایت وارث می باشد و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع شرعاً اشکال دارد.

پی نوشت:

1.     

احقاق الحقّ، ج11، ص 601

2.     

احقاق الحق،ج11،ص301/ موسوعه کلمات الامام الحسین(ع)،ص۳۶۰