حجت الاسلام کرمی: فقط حضرت زهرا( س) می توانست ماهیت اصلی غاصبان را بر ملاسازد

کد خبر: 49886
مراسم عزاداری ایام فاطمیه اول با سخنرانی شیخ مصطفی کرمی و مداحی کربلایی قاسم تقوایی در هیئت یاس علقمه برگزار شد.

وارث: مراسم عزاداری ایام فاطمیه اول  با سخنرانی شیخ مصطفی کرمی و مداحی کربلایی قاسم تقوایی در هیئت یاس علقمه برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام مصطفی کرمی را می خوانید:

حجت الاسلام کرمی: فقط حضرت زهرا( س) می توانست ماهیت اصلی غاصبان را بر ملاسازد

حیات سیاسی حضرت فاطمه سلام الله علیها

حیات سیاسی حضرت فاطمه سلام الله علیها، بسیار مغنی و مشفی است و اگر کسی بخواهد سلوک سیاسی و موتور سایستش را با حضرت تنظیم کند، می تواند حضرت برای لحظه به لحظه اش درس بگیرد. متاسفانه کاری که در خور شان حضرت باشد انجام نشده است.

امروزه درروزگار ما به اسم سیره ی سیاسی حضرت زینب سلام الله علیها و حضرت زهرا سلام الله علیها چراغهایی برای بانوان سبز کردند که با سلوک اجتماعی بی بی کاملا در تعارض است. مثل تصدی بعضی مشاغل که با سرشت و جبلت زن سازگار نیست. یا بعضی مواقف که با عواطف و احساست زنانه کاملا در تعارض است. به اسم اینکه زنان اهل بیت علیهم السلام با اجتماع در ارتباط بودند و رفت آمد داشتند و فعالیت سیاسی انجام میدادند. در صورتی که مسائلی که پیش می آید، کاملا با سیره ی آنان در تعارض است.

رعایت قاعده ی "والاهم فالاهم"

مثلا از بعضی بانوان به عنوان بانوی نمونه تجلیل میشود، بعد خانم شاطر نانوایی، یا راننده ی اتوبوس است. در یک محیطی که کاملا مردانه است و سیاق کار هم با روحیات خانم ناسازگار است. اما مساله ای که نباید از آن غافل شد این است که گاهی در سلوک سیاسی مساله ی "والاهم فالاهم" پیش می آید.

انسان در افعالی که در عرض هم پیش می آید قدرت اتیان هر دو را ندارد. مثلا دو نفر در حال غرق شدن هستند. یکی از آنها پزشکی ماهر است که در آن رشته منحصر به فرد است و دیگری یک فرد عادی است. انسان میبیند نمی تواند هردو را نجات دهد. درست است که نجات هر دو واجب است، اینجا باید والاهم فالاهم انجام داد. مهم مدیریت و اتخاذ درست مواضع است. اینکه انسان بداند اهم کدام است و مشغول کم اهمیت تر نشود. این انتخاب هنر اولیاء خداست. اینکه بعضی افراد در رسیدن به خدا یک سرو گردن از دیگران جلو می افتند، انتخاب بهترین گزینه است که باعث پیشرفت آنها می شود. در باب تزاحم والاهم فالاهم کرده اند.

بصیرت داشتن که می گویند یعنی همین. در بین چند کاری که کنار هم است یکی را انتخاب کنی که بهتر از دیگری است. در آن مورد انسان باید پزشک را نجات دهد چون چاره ای نیست. آن چیزی که از حضرت زهرا سلام الله علیها به ظهور رسید یک امر کاملا اضطراری بود که ضرورت ایجاب کرد که حضرت دخالت کرد. وجود بی بی تمام خلل ها و خلا ها را پر کرد. دست مشیت حضرت حق بود. چون بودند افرادی که قیام به تکلیف کنند و بیایند وسط معرکه و درگیر بشوند. اما چراغ قرمز به همه ی افراد دادند تا حضرت زهرا سلام الله علیها بیاید و نقش آفرینی کند.

نقش آفرینی بی بدیل حضرت زهرا سلام الله علیها

اینکه حضرت به کوچه بروند یک امر بدون برنامه، ارتجاعی و دفعی نبود. آمدن بی بی یک آمدن هماهنگ با نظام آفرینش بود که اگر غیر از ایشان همه ی آفرینش می آمدند آن خلع پر نمیشد. اگر حتی جای امیرالمومنین علیه السلام با حضرت زهرا سلام الله علیها عوض میشد، آن اثر وضعی و بعد اجتماعی و تبعات روانی را در پی نمیداشت. حضرت زهرا سلام الله علیها باید می آمد، این آمدن واکسینه کردن دین بود. حضرت زهرا سلام الله علیها وقتی آمد یک پدافند غیرعاملی ایجاد شد. تمام نقشه هایی که کشیده بودند را نقش بر آب کرد. این آمدن تمام سلوک سیاسی حضرت نبود بلکه اضطرار ایجاب میکرد. آمدن حضرت واجب نفسی بود نه واجب کفایی وگرنه در غیرشرایط اضطراب و التهاب، اگر نقش حضرت ضروری نبود، نمی آمد. حضرت از کور مادرزاد رو و حجاب میگرفته. میفرمود، درست است که او مرا نمیبیند، من که او را میبینم. به فرموده ی حضرت زهرا سلام الله علیها بهترین زن نزد کسی است که کمترین تماس را با مردان داشته باشد. در یک برهه ای ایجاب میکرد حضرت بیاید، و بعد آن هم رفت. حضرت در نماز جماعت پدرش هم نمی آمد.

عوض شدن نقش زن و مرد در جامعه

جامعه ی ما با این وضعیت که جای زن و مرد عوض شده، سیستم طبیعی معکوس شده، بعد اقتصادی مردها کم شده. مناصب کلیدی در تصرف نسوان است، تبعات اجتماعی آن هم افزایش آمار طلاق، بالارفتن سن ازدواج، زیاد شدن فساد و فحشا. آمار طلاق تا جایی افزایش یافته که از آمار ازدواج هم جلو زده و بعد بگوییم زنها باید بیایند نقش آفرینی کنند. اسم این نقش آفرینی نیست. همسایه دیوار به دیوار حضرت علی علیه السلام، حتی نمیدانست حضرت دختر دارد. حتی سایه ی ایشان را هم ندیده بود. اینکه حضرت زینب سلام الله علیها در یک برهه ای در اجتماع حاضر شد، از باب ثانویه است، از باب اکل میته است. اگر دسترس به غذای طیب و طاهر در بیابان دسترسی نداشتی، یک سری احکام ثانویه و ویژه ای برای شرایط اضطراری داریم (رفع عسر و حرج، قاعده لاضرر). حفظ جان از اوجب واجبات است، نمی شود آن احکام را تسری و عمومیت به تمام حالات داد. در همه ی زوایای زندگی نمیشود آنرا تعمیم داد و پیاده کرد. گاهی در بعضی شرایط اجازه ی خوردن گوشت یا شراب را بدهند اما این یک رکن نیست و تابع اقتضائات شرایط زمان و مکان است. البته اون مقداری که عسر و حرج رفع باشد. شرایط اضطرار قواعد و قانون خودش را دارد.

نقش حضرت زهرا سلام الله علیها در آشکار شدن ماهیت غاصبان

یک جایی برای اینکه ماهیت فرد مشخص شود باید شرایط را ملتهب کرد. باید یک دستمال قرمز نشان گاو داد تا خودش را نشان دهد. حضرت زهرا آمد آنها را تهییج و عصبانی کند. تا از لاک دفاعی و رفتار مدیریت شده و مهارتهای فردی شان بیرون بیایند. آمدن حضرت به قیمت رسوایی آنها بود. اگر امیرالمومنین علیه السلام می آمد نتیجه خیلی مهم نبود. اگر حضرت علی علیه السلام را میکشتند یا حتی از حضرت کتک هم میخوردند برای انها افتخار بود و امتیازی برایشان محسوب میشد و اتفاقی نمی افتاد، همانگونه که خواهر عمروبن عبدوی، در جنگ خیبر پس از کشته شدن برادرش شعر می خواند در مدح حضرت علی علیه السلام. به قیمت گرانی تمام شد اما فقط رسوا کردن آنها از دست حضرت زهرا سلام الله علیها بر می آمد تا لکه ی ننگی در تاریخ بر دامن اینها باشد و معلوم شد آنها به دنبال ریاست هستند. وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها نقش آفرینی کرد معلوم شد هر که با علی نیست با شیطان است. فردا نزد خدا نمی تواند احتجاج و حجت برای خدا بیاورد و بگوید من نمیدانستم و نفهمیدم. حضرت زهرا سلام الله علیها کاری کرد که کسی نتواند حجت و بهانه ای بیاورد.

پس شرایط اضطرار را تعمیم به حالت عادی جامعه ندهیم. هزاران نوع عوارض خواهد داشت. یکی از مشکلاتی که جامعه ی ما با آن درگیر است. فرم دیکته شده ی غربی درباره ی حضور زن در اجتماع است. اگر نتوانند مهارش کنند مثل غرب یک نگاه صرفا مصرفی ، ابزاری و دست چندم به زن، و بعد هم تاریخ انقضا و مصرفی دارند، در آخر هم کارشان به خانه ی سالمندان و افسردگی می کشد و در نهایت نظام از هم خواهد پاشید. نباید این حضور را را منتسب به اهل بیت و حضور سیاسی آنها کنیم.

حضور حضرت زهرا سلام الله علیها در اجتماع در شرایط اضطرار بود

حضور حضرت زهرا سلام الله علیها در قالب امام حسن مجتبی علیه السلام و امام حسین علیه السلام است. حضور فعال به معنای حضور مستقیم و مباشر نیست. به معنای تماس با مرد اجنبی نیست. امروز بسیار احتیاج به بازخوانی تاریخ زندگی و سیره ی حضرت زهرا سلام الله علیها داریم. چون سیره ی حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان تنها منهج و راه روشن برای رسیدن به کمال زن است. چون همه ی ابعاد زنانه در وجود حضرت زهرا سلام الله علیها تجلی پیدا کرد.

حجت الاسلام کرمی: فقط حضرت زهرا( س) می توانست ماهیت اصلی غاصبان را بر ملاسازد