چرا دو دهه برای فاطمیه وجود دارد و کدام یک معتبرتر است؟

کد خبر: 50404
وارث :  در کتاب منتهی الآمال اثر شیخ عباس قمی آمده است: بدان که در روز وفات حضرت فاطمه سلام الله علیها اختلاف بسیار است و اظهر نزد احقر آن است که وفات آن حضرت در سوم جمادی الآخره واقع شده چنان که مختار جمعی از بزرگان علماء است و از برای من شواهدی است بر این مطلب که جای ذکرش نیست.

پس بقای آن حضرت بعد از پدر بزرگوار خود نود و پنج روز بوده و اگر چه در روایت معتبر وارد شده است که مدت مکث آن مخدره بعد از پدر خود در دنیا هفتاد و پنج روز بوده لکن توان وجهی برای آن ذکر کرد به بیانی که مقام ذکرش در اینجا نیست ولکن خوب است که عمل شود به هر دو طریق در اقامه مصیبت و عزای آن حضرت چنانکه فعلا معمول است.

به هرحال بعد از پدر بزرگوار خود در دنیا چندان مکث نکرد و پیوسته نالان و گریان بود. در آن مدت قلیل آنقدر اذیت و درد کشید که خدای داند و اگر کسی تأمّل کند در آن کلمات که امیرالمومنین علیه السلام بعد از دفن فاطمه سلام الله علیها با قبر حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلّم خطاب کرد می داند که چه مقدار بوده صدمات آن مظلومه.1

 

در توضیح می توان بیان کرد که اختلاف در تاریخ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها به خاطر آنکه در آن زمان زیاد به ثبت تاریخ ولادت و وفات اهمیت نمی دادند و نیز اینکه خاکسپاری حضرت مخفیانه و شبانه بوده است و قبر ایشان مخفی از انظار، در نتیجه این اختلاف در تاریخ شهادت حضرت طبیعی به نظر می آید.                 

اما در این میان نقل های مختلف که در مورد تاریخ شهادت حضرت و مدت زندگی آن بانوی بزرگوار بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم آمده است، دو نقل قول قوی تر وجود دارد.

1.     نقل 75 روز بنا به استناد مرحوم کلینی در کتاب اصول کافی که ایشان به روایتی از امام باقر علیه السلام استناد کردند. و همچنین روایتی در کتاب « دلایل امامه »  از طبری که از امام باقر علیه السلام روایت کردندکه نظر اهل سنت هم بر همین نقل است که حضرت زهرا سلام الله علیها 75 روز پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم زندگی کردند.


2.     نقل 95 روز که امروز در میان شیعیان به رسمیت شناخته می شود به استناد از دو روایت از امام باقر و امام صادق علیهم السلام از کتاب های « کشف الغمه » و « دلایل الامامه » است که مطابق آن روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها سوم جمادی الثانی اعلام شده است.


پی نوشت:

1- منبع: منتهی الآمال – شیخ عباس قمی – ص173

گردآورنده: کارشناس معارف اسلامی، مرضیه ناصری یگانه



/1102101305