حجت الاسلام علوی تهرانی: غضب فاطمه (س) غضب خداوند را در پی دارد
وارث: عزاداری دهۀ دوم فاطمیه با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی و مداحی حاج منصور ارضی، حاج جواد حیدری، حاج سید مجید بنی فاطمه، حاج ابراهیم رحیمی ، کربلایی مسعود اصلانی و کربلایی علی اصغر ژولیده در هیئت ریحانة الحسین سلام الله علیها برگزار شد.
در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی را می خوانید :
در تاریخ وقایعی است که بیانش هیچ اختلالی در مسئله وحدت نخواهد داشت. ما شرایط را درک می کنیم، شرایط سختی است برای جهان اسلام و در عین حال نیاز به همدلی دارد بین گروه های اسلامی در سطح جهان. این مسئله هرگز موجب نمی شود که ما حقایق تاریخ را بیان نکنیم، این به معنای اخلال در وحدت نیست. وحدت یک امر اجتماعی است در جهان سیاست، اما اینکه ما بین شیعه و سنی بخواهیم وحدت ایجاد کنیم امکان پذیر نیست زیرا اصول ما با هم اختلاف دارد ما تابع غدیر هستیم و آن ها تابع سقفیه.
آنچه ما می گوییم وقایع تاریخی است و مرتبت به غضب حضرت فاطمه سلام الله علیها است. یک واقعه تاریخی رخ داده است. در منابع روایی و تاریخی اهل سنت نوشته اند که حضرت زهرا سلام الله علیها غضبناک شدند از دستگاه سقیفه و آن ها برای پنهان کردن این غضب که بگویند اضلا غضبی نبود و اگر هم بوده حل شده است یکسری حرف ها زدند مثلا ازدواج حضرت ام کلثوم سلام الله علیها با آن نفر دوم که این ازدواج را مطرح می کنند تا بگویند غضبی در کار نبوده. خطبه 219 امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه در این خطبه پنج خطی خیلی این نفر دوم را مورد تمجید قرار می دهند، دلیل آن هم پاک کردن غضب بود و یکسری حرف های باطل.
ممکن است از خودتان بپرسید این غضب چیست که این همه مقدمه چینی دارد. تمام حرف های من در این غضب از فضائل فاطمه زهرا سلام الله علیها این نبوده که بگوییم چادر را خوب سر می کردند و یا حجاب خوبی داشته اند و یا آداب شوهر داری را به خوبی انجام می دادند.
فضائل فاطمه زهرا سلام الله علیها این است که حضرت محمد صلی الله علیه که در قرآن آمده است از روی هوا وهوس حرفی نمی زدند و تمام حرف های شان وحی است، غضب خدا و غضب رسول خدا به واسطه غضب ناک شدن حضرت فاطمه سلام الله علیها است، یعنی اگر حضرت زهرا سلام الله علیها روی خوش نشان می دادند، خدا و رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم هم روی خوش نشان می دادند. غضب قضیه مهمی است، مهر حکومت سقفیه است و صدیقه طاهره سلام الله علیها این مهر را بر حکومت نزدند.
حضرت محمد صلی الله علیه میفر مایند: فاطمه پاره تن من است و هرآنچه ایشان را آشفته کند من را آشفته کرده و هر آنچه ایشان را ناراحت کند من را ناراحت کرده و در عبارت امروزی یک روح در دو بدن بودند محمد ابن حنبل رئیس یکی از چهار فرقه اهل تسنن بود. فرقه فقهی حضرت محمد صلی الله علیه می فرمایند: این است و جز این نسیت مرا اذیت کرده هر آنکس که فاطمه را اذیت کرده باشد و مرا اندوهگین کرده است هر آنکس که فاطمه را اندوهگین کرده است. در کتاب مستدرک حاکم نیشابوری حدیثی آمده که حضرت محمد صلی الله علیه می فرمایند: فاطمه جان خداوند به واسطه غضب شما غضبناک می شود و به واسطه خوشنودی شما خوشنود می شود. در میزان الاعتدال یکی دیگر از کتاب های مهم اهل سنت، آمده که به راستی خداوند به سبب غضب تو غضبناک می شود و به سبب خوشنودی تو خوشنود می شود.
آیا فاطمه زهرا سلام الله علیها از کسی غضب ناک شده است؟ از منابع اهل سنت در یک موضوع در دو کتاب برای شما بیان می کنم، در کتاب صحیح البخارا نقل شده است فاطمه دختر پیامبر صلی الله علیه یک نماینده ای را فرستاد نزد ابوبکر و در خواست کرد ارثی را که از حضرت برده اند را پس بدهد. ابوبکر اباء کرد از اینکه ماترک حضرت فاطمه سلام الله علیها را پس بدهد. در دو کتاب دیگر اهل سنت احمد ابن حنبل همین روایت را به عبارت دیگر نقل کرده است: خود خضرت فاطمه سلام الله علیها از ابوبکر در خواست کرد تا ارثی که پدرش برایش باقی گذاشته است پس دهد. مسئله گلایه و مسئله در خواست فاطمه سلام الله علیها را مطرح می کند و آن را هم رد می کند. در همین کتاب ها نوشته اند که در پی این حوادث فاطمه سلام الله علیها از ابوبکر خشمگین شدند و قطع رابطه کردند.
این را هم نقل کرده بودند وقتی ابوبکر این چنین کرد حضرت فاطمه سلام الله علیه تا آخر عمرشان غمگین و غضب ناک بودند.
پس غضب فاطمه سلام الله علیها غضب خداوند بود و فاطمه بر دستگاه سقیفه غضبناک بود و این غضب تا آخر عمر ادامه داشت.