حجت الاسلام مومنی: شهر قم، محل آرامش مومنین است
وارث: مراسم دهه کرامت با سخنرانی حجت الاسلام سید حسین مؤمنی و مداحی حاج محمد نوروزی در هیئت جنت الرضا (ع) برگزار شد.
در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام مومنی را می خوانید:
استفاده از ضمیر مخاطب در زیارت نامه حضرت معصومه سلام الله علیها
حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها خصایص منحصر به فردی در میان امامزادگان دارد. اینکه سه امام معصوم ما را تشویق و ترغیب به زیارت این امامزاده کرده اند که کاشف از شأن و منزلت امامزاده است. دوم هر سه امام یک مطلب را در ثواب زیارت او بیان می کنند؛ که بهشت بر زائر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها واجب است. سوم اینکه زیارت نامه شان را علی ابن موسی الرضا علیه السلام بیان می کند، نکته چهارم اینکه ادب زیارت ایشان را هم امام رضا علیه السلام هم بیان می کنند. برای زیارت ایشان آداب خاصی وارد شده که در امامزادگان دیگر وارد نشده.
حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها حرم تمام معصومین علیهم السلام است، روایت از وجود مبارک امام صادق علیه السلام و زیارت نامه ی ایشان دلیلش است. دلیل اول امام صادق علیه السلام می فرماید: قم آشیانه آل محمد صلی الله علیه و آله است. خانه همه ی اهل بیت علیهم السلام در قم هست. دلیل دوم زیارت نامه حضرت که امام رضا علیه السلام به ما یاد داده است بدین صورت است که وقتی سلام به پیامبران می دهیم می گوئیم: السَّلامُ عَلَى آدَمَ صِفْوَةِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَى نُوحٍ نَبِيِّ اللَّهِ 1 ؛ اما وقتی به سلام دادن به اهل بیت علیهم السلام می رسیم با حالت خطاب می گوئیم: السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ 2 ؛ وقتی می توانید "کاف خطاب" در زبان عربی استفاده کنید که آن معصوم حاضر باشد وگرنه استعمال آن غلط است. وقتی حالت غیبت در سلام به پیامبران تبدیل به حالت خطاب می شود یعنی حضور معصومین علیهم السلام را در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها داریم و این دلیل بر این است که حرم ایشان حرم تمام معصومین علیهم السلام است.
حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، حرم تمام اهل بیت علیهم السلام است
دلیل سوم روایتی است که امام صادق علیه السلام قبل از ولادت امام موسی ابن جعفر علیه السلام پدر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها فرموده اند: خدا حرمی دارد مکه، رسول الله (صلی الله علیه و آله) مدینه، امیرالمومنین (علیه السلام) کوفه، حرم ما اهل بیت (علیهم السلام) هم قم است. تعبیر در اینجا این است: و انّ لنا حرما؛ "انّ" از ادات حصر است یعنی حرم ما اهل بیت علیهم السلام قم است و سامرا محل دفن امام هادی و امام عسکری علیهماالسلام است، مشهد محل دفن امام رضا علیه السلام است اما حرمشان قم است و همه ائمه علیهم السلام به همین صورت و از همه مهمتر قم حرم مادر، حرم حضرت صدیقه سلام الله علیهاست.
به عنوان شاهد بر این بیان سیره ی علماست. زیارت جامعه کبیره را فقط برای معصومین علیهم السلام و در حرم آنها بخوانید اما بزرگان ما در حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها زیارت جامعه کبیره می خواندند: آیت الله العظمی بهجت، آیت الله العظمی مرعشی و... که موید دلایل بالاست.
چند نکته در زیارت، شما برای زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها باید رو به قبله بایستید و تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها و ادعیه را بخوانید. می گویند با ذکر وارد زیارت بشوید که کاشف از این است که مفاهیم عمیقی در زیارت وجود دارد که برای درک آن شست و شوی درونی و قلب لازم است؛ سرزده وارد نشو میکده حمام نیست! برای درک این مفاهیم دقیق و عمیق شست شوی قلبی و دورنی لازم است.
آنچه به ما داده ای، از ما نگیر!
آثار و برکتی در زیارت وجود دارد برای اینکه این اثر به انسان برسد باید شست و شوی جان دهد و باید آمادگی داشته باشد. استاد فرزانه ما آیت الله آشیخ عباس تهرانی می فرمودند: استادم مرا ملبس کرد و به من گفت به حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ضریح حضرت را بگیر و این جمله را از زیارت نامه از بی بی بخواه تا از خدا برایت بخواهد؛ فَلا تَسْلُبْ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ 3 ؛ نگیر ازمن! این توفیقی است که به من داده ای!
باید حواسمان باشد با چه کسی نشست و برخاست می کنیم مراقب باشیم ذهنمان را عوض نکنند. افراد در این فرصتهای بوجود آمده درست استفاده نمی کنند و ذهنشان آلوده می شود و پس از آن قوه خیال قوی می شود، قوه عقل ضعیف می شود و دیگر عقلی در کار نیست. محبت و نوکری اهل بیت علیهم السلام، مشرف شدن به زیارت را از ما نگیر! اینها را از بی بی بخواهیم.
امام رضا علیه السلام می فرماید: يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْنا مِنَ الشَّأْنِ 4 ؛ حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مقام شفاعت دارد، شفیعه است. تو دارای شأن بالایی نزد خدا هستی!
شئون ائمه علیهم السلام مختص حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
خداوند سه شأن به حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها که فقط مخصوص ائمه معصومین علیهم السلام است؛ یک شأن ولایی و تکوینی؛ امام صادق علیه السلام فرموده اند: به واسطه شفاعت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)، همه شیعیان من وارد بهشت می شوند. چقدر مهم است همین یک روایت برای شأن ولایی بی بی کافی است.
دوم شأن تاریخی بی بی؛ ورود حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به ایران، مسیری که طی کردن، رسیدن به قم، شهادت و پراکنده شدن امامزادگان در اقصی ایران شکل گیری فرهنگ ناب شیعی را به همراه داشت. در تاریخ بخوانید امامزادگانی که با حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به ایران آمده بودند فرهنگ شیعی را با خود به اقصی نقاط ایران بردند و این فرهنگ شکل گرفت.
چون حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به هر شهری می رسیدند به سوالات پاسخ می دادند و از جنایات حکومت جور و والیان ظلم پرده برداری می کردند تا جایی که سربازان حکومت با لباسهای مبدل به کاروان بی بی حمله کردند و برادرزادگان را به شهادت رساندند و حضرت را مسموم کردند و حضرت در قم بر اثر آن سم به شهادت رسیدند.
حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها موثر در تاریخ بوده است در سلسله سند غدیر نام حضرت را می توانید ببینید. مردم و خاک قم بواسطه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها شرافت بی نظیری پیدا کردند که تمام اینها به برکت حضرت است. در روایت داریم: لولا القمیون لضاع الدین 5 ؛ اگر قمی ها نبودند دین ضایع می شد، دین از قم به اقصی نقاط عالم برده می شود. از اکثر نقاط دنیا طلبه در قم داریم و در چند نقطه دنیا حوزه علمیه تاسیس کردیم. شیخ زکزاکی تربیت شده حوزه قم هستند. حتی زن ها در پس حجابها و در حجره ها از علوم دینی بهره مند می شوند.
امام معصوم برای مردم قم دعا کرده: اللهم اعصمهم من کل فتنة و نجهم من کل هلکة 6 ؛ خدايا اهل قم را از هر فتنه حفظ کن و ايشان را از هر هلاکتي نجات بده. هیچ کجا دستور دفن نداریم اما در روایات دستور رسیده که مردم برای دفن کردن خودشان را به قم برسانند.
در روایت دیگری داریم: قم شهر ما و شهر شیعیان ماست. راجع به کدام دیاری چنین حرفی داریم؟ در روایت دیگری وارد شده: قم محل آرامش مومنین است، قمی ها از ما هستند و ما از قمی ها هستیم. تمام اینها به برکت وجود حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها که این عزت و شرافت را خداوند به ایشان داده است.
پی نوشت:
1،2،3،4- مفاتیح الجنان، زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها
5- بحارالأنوار، ج 60، ص 217، روایة 43؛ سفینة البحار، ج 2، ص 446.
6- بحارالانوار، ج 57، ص 218