کعبه بدون علی مثل گهواره بدون بچه است
وارث: مراسم شب سوم ماه رمضان با سخنرانی حجت الاسلام صراف و مداحی کربلایی محمد حسن فیضی، کربلایی مهدی عزیزیان، کربلایی امین شادکام، کربلایی علی کرمی، کربلایی امیر کرمی، کربلایی مرتضی پارسا و مجید تال در حسینیه دلریش برگزار شد.

امام شناسی
امام و، ولی، یعنی کسی که صاحب ولایت کلیه مطلقه الهیه در عالم است. کسی که هم صاحب ولایت تشریحی و هم تکوینی است. هیچ وقت این عالم خالی از این وجود مقدس نخواهد بود. در روایات داریم اگر زمین یک لحظه از حجت خدا خالی شود، زمین اهلش را در خودش می بلعد.
اینکه ما در روی زمین راه می رویم و نفس می کشیم، دلالت بر وجود امامت حی و حاضری می دهد که از برکت وجود او خیرات عالم به ما می رسد. و همه امور عالم در دست اوست.
امام صادق علیه السلام فرمودند: به واسطه ما خدا شناخته می شود، به واسطه ما خدا بندگی می شود. بدون ما خدا شناخته نمی شد، پرستش نمی شد.
آبروی کعبه در عالم علی (ع) ست
در جلسه ای عبدالفتاح، بحثی را عنوان کرد با این موضوع که چرا حضرت علی علیه السلام در کعبه به دنیا آمده اند.
حضار در جلسه هیچ یک پاسخی نداشتند. عبدالفتاح گفت: قبل از به دنیا آمدن هر بچه ای، وسایل نوزاد، گهواره تهیه می شود. گهواره در کنج اتاق است، هیچ کس به گهواره سر نمی زند. این گهواره چه زمانی تعریف پیدا می کند؟ زمانی که بچه ای درون آن قرار میگیرد.
خدا می خواست علی علیه السلام در کعبه به دنیا بیاید که تا صبح قیامت هر کسی که رو به کعبه می ایستد، بگوید آبروی کعبه در عالم علی علیه السلام است. کعبه بدون علی علیه السلام پراکندگی می آورد. کعبه بدون علی مثل همان گهواره بدون بچه است.
در بحث امام شناسی، مهمترین چیز نگاه ما به جایگاه و شان امام است. وظیفه ما است و بر ما واجب است که معرفت و شناخت به ائمه پیدا کنیم. چون اگر محبتی که در دل های شما است با شناخت و معرفت همراه نباشد، آنجایی که باید بایستی و بمانی شانه خالی می کنی.
همه زیبایی هایی که در قبول ولایت امامان است در شناخت آنها رونمایی دیگری دارد. حاشیه های زندگی آن ها را به ما نشان دادند، این قدر شیدایشان شدیم، اگر متن را به ما نشان دهند( به شناخت برسیم) چه می شود؟
وقتی به نجف می روید، حتما به زیارت میثم تمار بروید، همه کاره امیرالمومنین علیه السلام در عالم برزخ همین آقا است. یکی از دستورالعمل هایی که بزرگان در جهت اراده و کمک و تحریک در رسیدن در این جهت به ما داده اند، توسل به میثم است.
میثم از بنکدار 2 درهم میخرید همان خرما را در بازار 2 درهم می فروخت. عده ای نزد امامعل علیه السلام آمدند و این موضوع را به ایشان گفتند و اضافه کردند که این کار میثم هیچ توجیح اقتصادی ای ندارد، چگونه امرار معاش می کند؟
حضرت فرمودند از خود او جویا شوید.
از میثم پرسیدند، گفت: از برکت آن امرار معاش می کنم. گفتند ما که نمیفهمیم یعنی چه؟
میثم گفت: اگر شما در محبت و ولایت علی علیه السلام ذوب بشوید، قدرت فهمش را به شما می دهند.
بعضی چیز ها فهم میخواهد، این فهم در رونمایی و شناخت به ائمه اطهار علیهم السلام اتفاق می افتد.
مرگ جاهلی
روایتی به نام معرفت به امام داریم، که پیامبر اکر صل الله و آله وسلم فرمودند: اگر کسی بمیرد در حالی که معرفت و شناخت به امام زمانش پیدا نکرده باشد، به مرگ جاهلی مرده است.
مرگ جاهلی چیست؟ در روایات هم در مبانی فقهی داریم و هم در مبانی اعتقادی و کلامی.
در احکام روایاتی داریم که این مرگ جاهلی در آن آمده. مثلا اگر کسی مستطیع باشد اما به حج نرود به مرگ جاهلی مرده است.
اگر کسی بمیرد در حالی که یک خط وصیت نامه ننوشته باشد، به مرگ جاهل مرده است. اینها در فروع دین است.
در اصول دین تنها جایی که از مرگ جاهلیت نام برده شده در بخش امامت و شناخت امام است. 14 قرن است که می خواهند بگویند، اگر کسی مرد در حالی که امام زمانش را نشناخت، وصیت نامه ننوشت، حج نرفت مرگ جاهلیت است. یعنی شناخت امام در کنار بقیه چیز ها قرار دارد.
شخصی نزد امام صادق علیه السلام رسید و گفت این روایت را، پیامبر صل الله علیه و آله وسلم و امیرالمومنین علیه السلام ، امام حسن علیه السلام ، امام حسین علیه السلام با سند های موجود نقل کرده اند، نظر شما چیست؟
حضرت فرمودند: به استناد تمام این روایات من کامل ترش را می گویم. روایت کاملی را بیان کردند، سپس شخص سوال کرد، حال اگر کسی و نشناسد، این مرگ جاهلی یعنی به حج نرفته است؟
حضرت فرمودند: به خداوند سوگند، بین مرگ جاهلی در فروع و اصول که شناخت ما می باشد تمیز است. اگر در فروع باشد و مرگ او جاهلی باشد، او را در برزخ نگه می دارند، اما کسی بمیرد در حالی که معرفت به امامش نداشته باشد، یعنی میمیرد در حالی که کافر و مشرک بوده است.
جوان خیاطی که حافظ قرآن شد
حضرت علی علیه السلام از کنار جوان خیاطی می گذشت، جوان می خواند و صدای خوبی داشت حضرت به او فرمود چه میخوانی؟ گفت موسیقی.
حضرت فرمودند: تو که انقدر صدای خوبی داری، چرا قرآن نمیخوانی؟ دروغ نگفت، چیزی که در این خانه می خرند و تحویل میگیرند صدق است.
حضرت فرمود: همین؟ چون قرآن بلد نیستی نمی خوان و صدایت را خرج ان نمی کنی؟ گفت بله.
حضرت او را به جلو فراخواند تا جایی که لب هایش را روی گوش او گذاشت. نقل نشده چه در گوش جوان گفت، اما همین که لب هایش را برداشت، جوان حافظ کل قرآن شد.
این علی تا صبح قیامت برای همه هست اگر یقین و باور داشته ابشیم.