این فصل را با من بخوان.../ از سیره و سلوک اجتماعی و فردی پیامبر، تا دانشنامه صحابه او

کد خبر: 81967

وارث: توهین به پیامبر عظیم الشان اسلام موجب شد تا واکنشهای مختلفی در سراسر جهان چه از سوی مسلمانان و چه از سوی پیروان سایر ادیان و آزادگان دمیا صورت بگیرد. معرفی آثاری که می‌توانند شخصیت حضرت رسول(ص) را بیشتر بشناسانند هم یکی از این واکنشهاست. سایت کتابستان در یک بسته پیشنهادی 24 عنوان از این کتابها را معرفی کرده است که ما در اینجا جهت رعایت اختصار به برخی از آنها اشاره میکنیم. اگر تمایل داشتید میتوانید فهرست کامل را در اینجا مطالعه کنید.1.سیره سیاسی پیامبراعظم(ص)جمعی از محققینپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  شکی نیست که مردم جهان در این دنیای شکست خورده امروز،‌ درپی رهایی از ظلم و تبعیض هستند و می‌خواهند دنیای متفاوتی را ایجاد کنند که تحقق حقیقی این اتفاق بزرگ فقط تمسک و الگوپذیری از سیره سیاسی و اجتماعی معصومین خصوصا پیامبراکرم(ص) است. کتاب سیره سیاسی پیامبر (ص) به نوشته جمعی از محققان با تبیین بخشی از ابعاد شخصیتی رسول اکرم(ص) برخی از پرسش‌ها و معضلات فکری و نظری زندگانی سیاسی و جکومتی ایشان را مطرح و بررسی کرده است.  مسایلی مانند مبانی نظری سیره سیاسی و حکومتی پیامبر اکرم(ص)، مبانی انسان شناختی، اصول حاکم بر سیره اخلاقی_ سیاسی، سیره نظامی، مناسبات قدرت و شریعت، سیاست خارجی، ساختار نظام سیاسی نبوی، توزیع قدرت، حقوق اقلیت‌ها، شیوه برخورد با مخالفان، بررسی تطبیقی دولت نبوی با دولت‌های مدرن از جمله سؤال و دغدغه‌های  نسل سوم انقلاب است که مطالعه این کتاب می‌تواند راه‌گشای حل این‌ مسایل باشد. این کتاب در سه بخش تنظیم شده که در بخش اول با عنوان مبانی، کلیات و نظریه‌ها 9 مقاله وجود دارد که در مقاله اول با موضوع سیر تاریخی مبانی سیره سیاسی پیامبراعظم(ص) با نگاه به اندیشه قرآنی علامه طباطبایی(ره) تلاش شده است از مبانی نظری آغاز و به مبانی علمی بیانجامد و چه در مبانی نظری و چه در مبانی عملی اصولی مانند انسان و ویژگی‌های آن، حیات اجتماعی و مقتضیات آن، توحید الهی و مساوات اجتماعی، عمل پیامبران الهی و پیامبر اکرم(ص) مورد توجه قرار گرفته و در ضمن تبیین توحید و ایمان، چگونگی شرک و کفر نیز مطرح شده است. مقاله دوم با عنوان مبانی انسان شناختی سیره سیاسی پیامبر(ص)  با دو نگرش ماهیت‌شناسانه و وجودشناسانه به چگونگی تعیین مبانی انسان شناسانه در حکومت نبوی می‌پردازد و همچنین اصول حاکم بر سیره اخلاقی سیاسی پیامبر اسلام(ص) عنوان مقاله سوم است که شیوه‌های رفتاری ایشان در عرصه سیاسی را بررسی وبه اعتقاد نگارنده مقاله کلیت رفتار سیاسی حضرت به سمت تکریم، تعالی و فضیلت انسانی می‌باشد. در مقاله‌ای با عنوان «جریان‌شناسی دولت نبوی» با تبیین جریان‌ها و جناح‌های سیاسی دوران پیامبر(ص) به علل و عوامل پیدایش این جریان‌های سیاسی و عملکرد آن پرداخته می‌شود و درمقاله پنجم این بخش با عنوان جریان‌شناسی سیاسی در دولت نبوی نویسنده این مقاله درصدد پاسخ‌گویی به این سؤال است که جریان تقابل با اندیشه و رفتار رسول خدا(ص) در دو دوره حیات شریف ایشان در مکه و مدینه در قالب چند جریان سیاسی قابل شناسایی است.  در مقالات بعدی این بخش موضوعاتی مانند ماهیت و چرایی جنگ‌های پیامبر (ص)، تقسیم‌بندی جنگ‌ها، سازمان نظامی رسول خدا(ص)، اصول رهیافت امنیتی پیامبر(ص) در قرآن کریم، نظریه سیاست خارجی در دولت نبوی و عدالت در گفتار و اقدامات رسول الله(ص) مورد بررسی قرار می‌گیرد. 15 مقاله در بخش دوم کتاب با عنوان ابعاد الگویی و تربیتی و نظام سیاسی نبوی(سیاست داخلی) وجود دارد که در مقاله اول به صورت خلاصه ویژگی‌های کارگزاران حکومت پیامبر(ص) بیان و در مقاله دوم با تبیین رفتاری ایشان مناسبات قدرت و شریعت و تقدم کدام یک از ایندو تحلیل و بررسی می‌شود. نسبت دین و سیاست در سیره نبوی، بررسی مبانی و ماهیت دولت نبوی و دولت مدرن، ساختار نظام سیاسی نبوی، توزیع قدرت در دولت نبوی، ولایت سیاسی پیامبر اعظم(ص)، جایگاه رهبری در دولت اسلامی، نبوت، شریعت و قانون، قانون اساسی مدینه و مساله امنیت در دولت نبوی، شورا و مشورت در حکومت نبوی، عدالت در سیره نبوی، عدالت‌خواهی و عدالت‌محوری در سیره پیامبراعظم(ص)، بیعت و وفاداری سیاسی در نظام سیاسی عصر نبوی و کارویژه‌های دولت نبوی از عناوین دیگرمقالات این بخش است. تنوع مباحث و نمایان ساختن ابعاد مختلف سیاست داخلی پیامبر اکرم(ص) در این بخش برای خواننده کتاب می‌تواند جذاب باشد و جواب خیلی از سؤالات و شبهات نظری خود را در این موضوع پیدا کند.   نظام سیاسی نبوی(سیاست خارجی) مباحث تطبیقی و آسیب‌شناسی حکومت عنوان بخش سوم کتاب است که در مقاله اول شیوه برخورد پیامبر با مخالفان و منتقدان و در مقاله دوم این بخش جنبه‌های سه‌گانه قدرت، فرصت‌ها و محدودیت ساختاری در سیاست خارجی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.  معیار روابط با بیگانگان در سیره نبوی، حقوق اقلیت‌ها در حکومت نبوی، بررسی تطبیقی دولت نبوی و دولت سکولار، دولت دینی پیامبر(ص) و دولت سکولار لیبرال با تاکید بر اندیشه‌های امام خمینی(ره) و آسیب‌شنای حکومت اسلامی در  سیره نبوی از موضوعات دیگر مقالات این بخش کتاب است.  تبیین معیار روابط با بیگانگان، توصیف سیره نبوی در روابط و زیست همگانی، رفتار پیامبر(ص) با اقلیت‌ها، حقوق فرهنگی، دینی، امنیتی، اجتماعی، قضایی و اقتصادی اقلیت‌ها در حکومت اسلامی و تبیین نسبت اربعة دولت اسلامی پیامبر اکرم(ص) با دولت غربی از جمله مباحث بخش سوم کتاب است که توانسته به خوبی ابعاد گوناگونی از سیاست خارجی حکومت الهی رسول الله(ص) را برای مخاطب تبیین کند. این کتاب مفصل و علمی در 584 صفحه از سوی اتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است.   ‌2.خاتم پيامبران صلى الله عليه و آله و سلم‏(ترجمه) محمد ابو زهره، ترجمه حسين صابرى‏بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى  «خاتم النبيين» اثرى است كه در آن به جوانب مختلف رويدادهايى كه در تاريخ حيات پيامبر گرامى اسلام محمد مصطفى صلى اللّه عليه و آله و سلّم روى داده است پرداخته مى‏شود و مؤلف از آنها نكات بديع و تازه‏اى را استنباط می‏نمايد.مؤلف به جاى نقل داستان بيشتر توجه خود را معطوف به تحليل و بررسى مسائل مى‏ نمايد و در كنار آن در حدّ امكان به احكام اسلامى و چگونگى تشريع آنها در سير حوادث تاريخى اسلام مى‏پردازد. كتاب داراى سه بخش اساسى است: بخش اول به زندگانى پيامبر(ص) از ولادت تا هجرت اختصاص يافته است. در اين بخش به معرفى نياى بزرگ پيامبر،يعنى ابراهيم عليه السلام،بناء كعبه،محمد در تورات و انجيل،نسب پاكيزه حضرت،اصحاب فيل، رحلت آمنه عليها سلام اللّه، حلف الفضول و غيره در قبل از بعثت و وحى، مراتب و اشكال وحى،مراحل دعوت به اسلام، اولين مسلمانان،هجرت به حبشه،اسراء و معراج، هجرت به مدينه و غيره پس از بعثت پرداخته می‏شود. بخش دوم به جهاد حضرت و گسترش دعوت اسلامى و رفع آزار و اذيت مشركان نسبت به مؤمنان اختصاص يافته و غزوات حضرت معرفى شده و از صلح حديبيّه سخن به ميان آمده است. بخش سوم به وقايع پس از صلح حديبيه نظير داستان فدك، سريه‏هاى پيامبر اكرم و برخى غزوات حضرت،فتح مكّه، وفود، انتشار و گسترش دعوت اسلامى، حجة الوداع، همسران پيامبر(ص) و رحلت جانسوز حضرت اختصاص يافته است.  3.سيره صحيح پيامبر اعظم(12جلد)نويسنده: جعفر مرتضى العامليترجمه و تلخیص: دکتر محمد سپهری  «الصحيح من سيرة النبي الأعظم » كتابى است كه به تفصيل سيره و زندگانى رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلّم) را تبيين می‏كند. این كتاب، جايزه كتاب سال جمهورى اسلامى را دريافت كرده است و ترجمه و تلخیص آن به عنوان اثر برگزیده جشنواره «محمد(ص)، پیامبر صلح و رحمت» معرفی و تقدیر شد. همچنين پس از انتشار جلد يازدهم آن، در سال 1380، نشستى به منظور تجليل از كتاب و مؤلف آن از سوى پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار و مجموعه مقالاتى با عنوان «رويكرد الصحيح به سيره رسول خدا(ص)» درباره آن تدوين و منتشر شد. در ميان اهل سنت كتبى مانند سبل الهدى و امتاع الاسماع كه به تفصيل درباره سيره و زندگانى رسول خدا(ص) سخن گفته باشد، وجود داشت اما در ميان شيعيان اماميه جاى چنين اثرى خالى بود تا آنكه در دهه‏ هاى اخير، عالم و مورخ و محقق حوزه علميه قم و لبنان به تأليف كتاب الصحيح من سيرةالنبى همت گماشت. اين اثر ابتدا به تدريج و به شكل تك جلدهايى تا يازده جلد تدوين و به علاقمندان عرضه شد و اكنون مجموع آن در 35 جلد تكميل شده است. استاد علامه جعفر مرتضى عاملى با نگاه خاص و شيعى خود به سيره و تاريخ پيامبر، با بهره‏ گيرى از منابع فراوانى از فريقين به بازسازى سيره نبوى پرداخته است. ويژگى ارزشمند نويسنده علاوه بر سبك ويژه در سيره‏نگارى كه بر آموزه‏هاى كلامى و نقد و ارزيابى حديث در حوزه تاريخ مبتنى است، در اين زمينه اصول و مبانى راهبردى نوينى به خواننده ارائه مى‏دهد، ديدگاه‏هاى ابتكارى ارزشمندى در شمارى از حوادث و وقايع مهم و سرنوشت‏ساز تاريخ اسلام دارد كه همين ويژگى‏هاى منحصر به فرد، «الصحيح» را از ديگر كتابهاى قديم و جديد سيره ممتاز كرده است. روش تأليف‏ شيوه مؤلف چنين است كه روايات و نقل‏هاى فراوانى از يك واقعه يا حادثه تاريخى را از منابع گوناگون نقل نموده، سپس به نقد و ارزيابى آن از وجوه و جنبه‏هاى متعدد مى‏پردازد. كتاب الصحيح من سيرةالنبى، تمام مباحث دوران مكه و مدينه را به ترتيب تاريخى و به شيوه سالشمار، در بر دارد. بنابراين از ويژگى‏هاى آن، پرداختن به تمامى موضوعات حتى جزئيات رويدادهاست. در عين حال تفاوت اصلى آن با ديگر آثار تفصيلى آن است كه با نگاهى نقادانه به بررسى و تحليل يكايك گزارش‏هاى مورخان و سيره‏نويسان مى‏پردازد. هر چند در مواردى مؤلف، با استفاده از گزاره‏هاى كلامى به تحليل داده‏هاى تاريخى روى آورده است، ليكن در مجموع تلاش كرده با توجه به مجموع روايات تاريخ اسلام و همچنين احاديثى كه جنبه تاريخى ندارند، اثرى عالمانه و مبتنى بر روش‏هاى محققانه ارائه دهد. ترجمه این اثر نیز در 12 جلد توسط دکتر محمد سپهری با عنوان «سيره صحيح پيامبر اعظم(ص)» تحت اشراف گروه تاريخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي منتشر شده است.  4.فروغ ابديت تجزيه و تحليل كاملى از زندگى پيامبر اكرم( ص) آيت الله جعفر سبحانى‏ بوستان كتاب  «فروغ ابديت» كتابى است به فارسى كه به تجزيه و تحليل كاملى از زندگانى پيامبر اكرم (ص) مىیپردازد. درباره زندگانى پيامبر آثار گوناگونى نگاشته شده است اما نويسنده این کتاب فقیه و متکلم معاصری است كه اين كتاب را با دو ويژگى نسبت به ساير آثارى كه در اين موضوع به رشته تحرير درآورده است: نخست اينكه در اين كتاب به بيان وقايع مهم و حوادثى كه آموزندگى بيشترى دارد پرداخته شده و از تفصيل و بيان رويدادهاى جزئى مانند بسيارى از سريه ‏ها(جنگها و درگیری­ های بدون حضور پیامبر(ص)) صرف نظر شده است و تمام رويدادهاى تاريخى از منابع اصيل و دست اول گردآورى شده است. دوم اينكه در ضمن بررسى‏ها، انگشت روى اعتراضات و اشكالات و احيانا غرض ورزيهاى خاورشناسان نهاده شده و به كليه انتقادهاى آنها پاسخ داده شده است.  كتاب در دو جلد منتشر شده و مجموعا مشتمل بر 65 فصل با عناوين و موضوعات ذيل می‏باشد: شبه جزيره عربستان يا گهواره تمدن اسلامى، عرب پيش از اسلام، اوضاع روم و ايران دو امپراطورى بزرگ جهان، نياكان پيامبر اسلام، ميلاد پيامبر، دوران كودكى پيامبر، بازگشت به آغوش خانواده، دوران جوانى، از شبانى تا تجارت، از ازدواج تا بعثت، نخستين جلوه حقيقت (لزوم بعثت پيامبران، اقسام چهارگانه وحى، افسانه‏هاى دروغ در زندگى پيامبران و... )، نخستين وحى در چه روزى نازل شد (اختلاف تاريخ نگاران در روز نزول وحى، پاسخ دانشمندان شيعه)، نخستين مرد و زنى كه ايمان آوردند (دلائل سبقت على (ع) در ايمان، مسأله‏‌اى به نام انقطاع وحى و... ) ، دعوت‏هاى سرّى و خويشاوندان، دعوت عمومى، داورى قريش درباره قرآن (اسرار نزول تدريجى قرآن و... )، نخستين هجرت حربه‏ هاى زنگ زده (تهمت‏هاى نارواى قريش به پيامبر، انديشه مقابله با قرآن و... )، افسانه غرانيق، محاصره اقتصادى، مرگ ابو طالب (بحث درباره ايمان ابو طالب و دلائل آن)، معراج از نظر قرآن و حديث و تاريخ (روايات معراج، آيا معراج جسمانى بوده است و... )، سفرى به طائف، پيمان عقبه اول و دوم، سرگذشت هجرت، رويدادهاى نخستين سال هجرت (عقد اخوت، پايه‏گذارى مسجد النبى و... )، رويدادهاى سال دوم هجرت (تهديد خطوط بازرگانى قريش و... )، تبديل قبله، جنگ بدر، ازدواج على و فاطمه (س)، جنايات يهوديان بنى قينقاع، غزوه احد، كشتار معلمان قرآن، غزوه بنى النضير، تحريم شراب، كوبيدن سنتهاى غلط، غزوه احزاب، آخرين لانه فساد (محاصره دژ بنى قريظه، خيانت ابولبابه و ترسيم آن، سخنان محكومان در لحظات اعدام و... )، كنترل دشمنان، شورشيان بنى المصطلق، داستان إفك، يك سفر مذهبى و سياسى (سرگذشت بيعت رضوان، صلح حديبيه و... )، سفيران پيامبر در جهان، غزوه خيبر، سرگذشت فدك، عمره قضاء، فتح مكه، غزوه تبوك، وفود، مباهله، حجة الوداع، مدعيان دروغگو، رحلت پيامبر و وقايع هنگام وفات ايشان و بعد از آن و غيره.   5.سیره رسول خدا(ص) با همسرانزهرا عبداللهیناشر: دفتر نشر معارف  قرآن کریم، رسول خدا(ص) را الگو و اسوه معرفی کرده است. آشنایی با رفتار خانوادگی و سیره حضرت رسول اکرم(ص) می‌تواند بهترین الگو برای مسلمانان و خانواده‌های مذهبی باشد تا به وسیله پیروی از آن، بتوانند خانواده‌ای سالم داشته باشند و با آرامش کامل برای رسیدن به کمال انسانی تلاش نمایند. این کتاب در شش فصل به بررسی سیره رسول خدا(ص) با همسران پرداخته است: سیره رسول خدا(ص) اسوه قرآنی، شناخت همسران پیامبر و دلایل تعدد زوجات، سیره آموزشی رسول خدا(ص) با همسران، سیره تربیتی رسول خدا(ص) با همسران سیره اخلاقی رسول خدا(ص) با همسران، سیره سیاسی ـ اجتماعی رسول خدا(ص) با همسران. نویسنده در فصل  اول به معنای سیره و اسوه، ضرورت انتخاب اسوه و الگو، گسترده الگوگیری، شناخت مقام رسول خدا(ص) به عنوان اسوه حسنه، تأسی‌کنندگان به اسوه حسنه پرداخته است. در فصل دوم همسران پیامبر و دلایل تعدد ازدواج حضرت(ص) بیان می‌شود. در فصل بعدی، سیره آموزشی پیامبر(ص) در تعالیم اسلامی و نتایج آموزش پیامبر(ص) تبیین می‌شود. در سیره تربیتی رسول خدا(ص) با همسران، ضرورت مداومت در تربیت و اهمیت رشو در تربیت (الگودهی عملی، محبت، سعه صدر، موعظه و نصیحت، تشویق، تذکر، تغافل و تنبیه) می‌آید. در فصل پنجم سیره اخلاقی پیامبر(ص) با همسران به صورت مبسوط بیان می‌شود. پیامبر(ص) و حضور همسران در اجتماع، پیامبر(ص) و مشارکت سیاسی همسران، گستره مشارکت سیاسی ـ اجتماعی و عملکرد منفی برخی از همسران در فصل آخر سیره سیاسی ـ  اجتماعی رسول خدا(ص) با همسران می‌آید.    6.پاسخ به شبهات کلامی درباره‌ی پیامبر اعظم(ص) محمد حسن قدردان ملکیپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  نویسنده کتاب از پژوهشگران حوزه علمیه قم است که سالهای زیادی در عرصه پاسخگویی به شبهات کلامی فعالیت می کند. در این کتاب شبهات مطرح در خصوص شخصیت پیامبر اسلام(صلوات الله علیه) را مورد بازکاوی قرار داده، آن را در دو بخش، انجام و سامان بخشیده است. در بخش اول، نگارنده با رویکرد کلامی - فلسفی به تحلیل شبهات کلامی و اعتقادی در هفت فصل(1. امی بودن پیامبر؛ 2. علم و غیب؛ 3. معجزات؛ 5. نیوت و وحی؛ 6. خاتمیت؛ و 7. حکومت و مشروعیت) پرداخته است. در بخش دوم تحت عنوان «شبهات تاریخی و اجتماعی»، شبهات متوجه شخصیت و اخلاق فردی و اجتماعی حضرت در سه فصل (زندگی و اخلاق فردی، اخلاق جنسی و اجتماعی) مورد کالبدشکافی قرار گرفته است. محمد حسن قدردان قراملکی به صورت ویژه در بخش اخلاق جنسی پیامبر در این کتاب درباره علل ازدواج‌های پیامبر توضیحات مبسوطی بر اساس اسناد متقن تاریخی و آیات و روایات معتبر ارائه می دهد و به رفع شبهات در این موضوع می پردازد.  7.درباره مستشرقین و پیامبر(صلی الله علیه و آله)محمدکارن آرمسترانگترجمه کیانوش حشمتیناشر: حکمت  کتاب «محمد» نوشته خانم کارن آرمسترانگ، با ترجمه کیانوش حشمتی، پر فروش ترین کتاب سال امریکا پس از حادثه یازده سپتامبر است که چاپ نخست آن، سال 1383 در انتشارات حکمت تهران به چاپ رسیده است. خانم کارن آرمسترانگ، یکی از صاحب نظران دین در جهان غرب است. وی به مدت هفت سال راهبه ای کاتولیک بود؛ سپس در 1969 در دانشگاه های آکسفورد لندن، ادبیات کلاسیک و مدرن خوانده است. وی، چند برنامة تلویزیونی نیز، دربارة پولس رسول و تاریخ کلیسا تهیه کرده است. او سپس، به نوشتن کتاب هایی در زمینه اندیشه دینی روی آورد؛ در حالی که جهان نگری او، بر آمده از بینش دینی مسیحی و خرد باوری غربی است. وی، همواره کوشیده است به عنوان یک پژوهشگر به دین‌ها بنگرد. به سخن دیگر، تلاش آرمسترانگ این بوده تا بنیاد مشترک دین های سامی را بیابد و از میان آن ها پلی بزند. این بنیاد مشترک از دید او، پیام مهر و محبت این دین ها است. تألیفات وی از جمله، کتاب های پر فروش و نام آورجهان است. این آثار عبارتند از: «ازمیان معبر باریک» که زندگی نامه خود نویسنده است؛ «تاریخچه ای از خدا»؛ این کتاب به بیش از سی زبان تر جمه شده است، «اسلام تاریخی کوتاه»، «کتاب بودا»، «در جست وجوی خدا : بنیادگرایی در آیین یهود»، «مسیحیت و اسلام»، «تاریخ اورشلیم: یک شهر، سه دین»، «خدا شناسی از ابراهیم تا کنون» و «عارفان انگلیسی قرن چهاردهم». اما، انگیزة او از نوشتن این کتاب، دفاع از اسلام و روشن کردن ذهن مسیحیان غربی، نسبت به چهرة نورانی پیامبر خدا - صلی الله علیه و آله - است که پس از انتتشار آیات شیطانی سلمان رشدی در غرب، دچار ابهام شده بود. خانم آرمسترانگ به خاطر نوشتن این کتاب در سال 1999، مفتخر به در یافت جایزه رسانه شورای امور عمومی مسلمانان گردید. کتاب حاضر، در سیصد و هفتاد و هفت صفحه و ده فصل تنظیم شده است. پاورقی ها و ارجاع های هر فصل در پایان کتاب با عنوان یادداشت ها است. در ابتدای کتاب نیز، دو مقدمه از نویسنده و مترجم کتاب آمده است. مترجم، کتاب را در سال 1382(2004م) ترجمه کرده و هدفش نیز، دغدغه‌هایی بوده که پس از انتشار آیات شیطانی و خلأ موجود، برای معرفی چهره واقعی پیامبر - صلی الله علیه و آله - در غرب و به ویژه به زبان انگلیسی، برای وی وجود داشته است. کتاب حاضر، نوشته یک غیرمسلمان است که دربارة پیامبر - صلی الله علیه و آله - و پس از حادثة سلمان رشدی نوشته شده است. پس از ترجمه، مشاورة این کتاب و مطابقت آن با متون اسلامی بر عهده حجت الاسلام شیخ عبدالله حقیقت بوده که در مواردی به نقد مطالب نویسنده در زیر نویس ها پرداخته است.  8.محمد رسول خداآنه ماری شیملترجمه حسن لاهوتیمرکز انتشارات علمی و فرهنگی  کتاب «محمد رسول خدا»، آن چنان که خود در مقدمه کتاب بیان داشته است، حاصل چهل سال علاقه نویسنده نسبت به شخصیت پیامبر است. «آنه ماری شیمل» در شهر ارفورت آلمان متولد گردید. وی از کودکی به مطالعات شرقی و اسلامی علاقه مند بود و خانواده اش تا اندازه ای در شکل گرفتن این اشتیاق مؤثر بودند. در پانزده سالگی تصمیم به فراگیری زبان عربی گرفت اما معلمش او را محدود به آموزش این زبان نکرد، بلکه کوشید شاگرد خود را با فرهنگ اسلامی مأنوس کند. در نوزده سالگی وارد دانشگاه شد و پس از اخذ دکترای اسلام شناسی، در حالی که 24 سال داشت، با تدریس در مراکز علمی و دانشگاهی به آموزش و پرورش دانشجویان مشتاق به معارف دینی و مذهبی پرداخت و در روشنگری در باره دین اسلام نقش مهمی را عهده دار شد. وی خاطرنشان می کند: «اسلام آئینی است که در بین غربی ها بسیار بد فهمیده شده و توسط افرادی ناوارد و احیانا مُغرض به اموری غیر واقع متهم گردیده است.» وی، بر این باور است که متداول ترین علت رنجشی که مسیحیان، بیش تر نابخردانه در دل مسلمانان نشانده اند، از آن بر می‌خیزد که مسیحیان مطلقاً از درک حرمت بسیار والایی که مسلمانان برای شخص پیامبر خود قائلند، ناتوانند. خانم شمیل، با نگرشی ظریف، تلاش کرده مهر پیامبر را در دل مسلمانان ترک و عرب و افریقایی جست وجو کرده و در این زمینه تنها به تأملات عارفانه و دقایق شاعرانه و افکار فیلسوفانه و گزارش های مورخان و راویان احادیث و مفسران قدیم و جدید قرآن در عالم اسلام منحصر نمی شود، بلکه، گوشه هایی از بحث ها و جدل ها و استدلال های متکلمان و متفکران را در روشن بینی های عارفان پاکدل مسلمان گرد آورده است. شیمل، با نشان دادن چهره انسانی و روحانی پیامبر اسلام - صلی الله علیه و آله - به عالم غرب، سعی کرده توهمات غرب را نسبت به پیامبر روشن سازد. وی، در جایی از کتاب می گوید: «شاید خوانندگان مغرب زمین که با سنت آمیخته به نفرتی چندین قرنی، نسبت به محمد پرورش یافته اند، انگشت تحیر گزند، اگر دریابند که در همه خبرها و گزارش ها بر خصلتی که در وجود پیامبر به طور ویژه تأکید رفته است، فروتنی و مهربانی اوست. نکته ای که در غرب به شدت بر خلاف آن تبلیغ می شود و همواره تلاش شده تا پیامبر- صلی الله علیه و آله - را شخصی خشن و جنگ طلب معرفی کنند». خانم شیمل معتقد است، یک نوع همگرایی و تشابه در رفتار و آداب همه مسلمانان وجود دارد که برگرفته از تلاش آنان برای به کار بستن روش و سیره پیامبر- صلی الله علیه و آله - در زندگی روزمره آنان است.  9.اخلاق پیامبر (ص) و اخلاق ما جلال رفیع سالهاست که غرب در مواجه با دین مبین اسلام، رویه ی تخریب و ایجاد هراس را در پیش گرفته است. و در سال های اخیر رسانه های غربی صریحا شخصیت پیامبر اعظم (ص) را نشانه گرفته اند. به همین بهانه، جلال رفیع که پانزده سال بود کمتر دست به قلم می برد، یادداشت های روزانه ی «دریچه» را که در روزنامه اطلاعات می نوشت به دست انتشار سپرد تا با عنوان «اخلاق پیامبر و اخلاق ما» روانه ی بازار شود. نویسنده ی کتاب آن را این گونه توصیف می کند:« نو نگاهی است به سلوک اخلاقی پیامبر و نقد طنز آمیز خلقیات خودمان.» بخشی از مطالب كتاب مذكور، محصول گفت وگوهایی است كه سال‌ها پیش در پاریس و پكن و تهران با دینداران و بی‌دینان انجام گرفته است. برخی از سرفصل‌های كتاب « اخلاق پیامبر و اخلاق ما» عبارت است از: ماهواره‌های من!، محمّد و مسیح، رؤیای ملیكا، مدینه عصر تو و مدینه عصر من، در فضایل و مناقب ریاكاری( ! )، چریدن در مرتع آبروی دیگران، افسانه ای به نام وفاداری( ! ) ، ستّارالعیوب و عبّاسقلی‌خان، جوهر مشترك ادیان، اخلاق خیابانی در كوچه‌های كافرستان( ! ) ، دین و انتخاب و آزادی، عشق و عقل ، نامه ها و پاسخنامه”‰ها، اسامی نامه نگاران و... رفیع در دهه ی شصت در اطلاعات و کیهان می نوشت و نوشته هایش عموماً دارای مایه ای از طنز و انتقاد شیرین بود. «یادداشت محمد و مسیح» مربوط به سفر سال 1374 پاریس است در دفاع از کیان پیامبر رحمت و بحث با پاریسی ها!«آیین مسلمانی و چین و شکن آن» هم مربوط است به سفر سال 1362 نویسنده به چین. بقیه یادداشت ها هم تهرانی هستند و عموما تلاشی در زدن تلنگری به ما. نقدی طنزآمیز بر رفتارهای خودمان و مقایسه ای میان آنچه هستیم و آنچه پیامبر اکرم (ص) بود؛ پیامبری که قرار است قدم جای قدم هایش بگذاریم. اداره کل تامین منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور، این کتاب را برای 1000 کتابخانه یعنی برای همه شهرهای کشور و برای بزرگ ترین کتابخانه آن شهر در سراسر کشور خریداری و ارسال نموده است و علاقمندان می توانند با مراجعه به کتابخانه های عمومی، این کتاب را تهیه و مطالعه کنند.   10.سه کاهنمجید قیصریانتشارات عصرداستان  خیلی کم پیش می‎آید زندگی پیامبر را در قصه‎ها بخوانیم. همه‎اش تاریخ است. همه‎ی آنچه در کتاب‎های درسی مان خوانده‎ایم چیزی نبودند جز واقعیات تاریخی از زندگی مردی که همیشه، یا یک جوان پاک و راستگو بود یا یک مرد مهربان و رئوف که به سبب رحمت بی‎نظیرش دوست داشتنی بود. همیشه یاد گرفته‎ایم که پیامبرمان را دوست داشته باشیم، چون برگزیده‎ی خدا بود. در داستان‎هایی که تا به حال خوانده‎ایم، محمد یک جوان امّی بود که ناگهان در چهل سالگی مبعوث شد و شد پیامبر رحمت. سه کاهن، داستانی است از تاریخ، از حقیقتی که می‎دانیم. قصه‎ی یک روز از زندگی ِ کودکی که قبل از تولدش بزرگان مسیحیت و یهود آمدنش را مژده داده بودند. قصه‎ی یک محبت ِ واقعی. محبت آتشی است که در قلب همه‎ی آدم‎ها وجود دارد و آدم‎ها گاهی برای شعله ور کردنش نیاز به یک تلنگر کوچک دارند تا دلشان گرم شود. مجید قیصری با داستان بی‎نظیرش تلنگری زده به قلب آدم‎ها. قصه‎ی یک روز از زندگی محمد(ص) که مربوط می‎شود به خردسالی‎اش. سه-چهار سالگی شاید. محبت ِ دایه به این کودک یتیم، آنقدر عمیق و واقعیست که در همه‎ی داستان آدم را عاشق طفلی می‎کند که هیچ وقت ندیده است. عاشق کودکی که می‎دانیم بزرگ می‎شود و جهان را تغییر می‎دهد. اما در طول داستان، اضطراب ولمان نمی کند. ترس و تلاش بی نظیر ِ حلیمه برای حفظ جان ِ محمد از دست سه کاهن یهودی که نشانه‎های پیامبری را در وجود این کودک ِ یتیم جسته‎اند . مجید قیصری در ابتدای کتاب می‎نویسد: «شب، بهانه‎ی نوشتن است و نوشتن، بهانه‎ی خواندن. عاشورا بهانه‎ای شد تا شماس شامی را بنویسم. بهانه را منتهی الآمال شیخ عباس قمی به دستم داد: روایت در روایت، ناب و خواندنی. داستان موسای دیگر و این آخری تا این ساعت، سه کاهن، نیز فرزند همین کتاب‎اند. کتاب شیخ پر از بهانه است، من هم بهانه جو.» قسمتی از متن کتاب: حلیمه می‎داند که تنها شده. باید خود فکری به حال این بچه کند. دیر بجنبد همه چیز از دست می‎رود. درون خیمه چه می‎گذرد؟ این مردان به شوهرش چه می‎گویند؟ کاش می‎دانست از جان آنها چه می‎خواهند. حرفش را به کی بزند؟ مهر این بچه چیز دیگری ست. هیچ وقت چنین علاقه ای در وجودش نبود. حتی نسبت به فرزندان خودش. حتی زمانی که حارث برای خواستگاری اش آمده بود این شور و شیدایی را نداشت. این را نمی توانست به کسی بگوید، حتی حارث...   11.رمان محمد رسول الله(ص)ابراهیم حسن بیگیانتشارات مدرسه رمان محمد رسول‌الله(ص) از ابراهیم حسن‌بیگی در دویست و هشتاد و شش صفحه در قالب پانزده گزارش نوشته شده که توسط انتشارات مدرسه در سال 1386، به چاپ رسیده است. هریک از این پانزده گزارش به منزلة بخشی از کتاب محسوب می‌شود که دربر دارندة حوادث مهمی از زندگی و مجاهدات پیامبر(ص) است. روایت داستان توسط مردی یهودی انجام می‌گیرد که مأمور مخفی شورای عالی یهودیان و مخالف با دعوی پیامبر(ص) و ترویج آیین اوست. که این خود امتیاز ویژه اثر محسوب می‌شود. مضمون و موضوع اثر، مانند آثار دیگری از این دست، از پایگاه و ارزشی والا برخوردار است. به‌طوری‌که می‌تواند کاستیهای ناشی از تکنیک در متن را بپوشاند. خلاصه مردی یهودی از طرف حضرت والایش که وابسته به کمیته یا شورای عالی یهودیان است، به‌عنوان مأمور یا جاسوس، به سوی مکه‌(حجاز) گسیل می‌شود، تا از جریان زندگی و دعوی پیامبریِ مردی عرب از قبیله‌ای بت‌پرست، ـ مردی که خود را از مُریدان ابراهیم خلیل می‌داند ـ سر درآورد. مرد یهودی مأمور است با هر حربه‌ای که می‌تواند، جلوی این دعوی را بگیرد؛ حتی پیامبر را بکشد و اگر کشتن را به مصلحت نمی‌بیند، با کمک دوستانش در یثرب، دین محمد(ص) را متلاشی کند. «هرچه دیدی و درباره او دریافتی برایم بنویس و بفرست. بدان که ما در شورای عالی یهود، سخت نگران اتفاقاتی هستیم که در حجاز رخ می‌دهد.» (ص 9) مأمور به دستور مافوق عمل می‌کند و گزارشهای مربوط به پیامبر را که دیده و شنیده است، (مثل پیش‌بینیهای بحیرا ـ راهب نصرانی ـ درباره به پیامبری رسیدن حضرت محمد(ص)، جریان خلوتهای او در غار حراء و مبعوث شدن، چگونگی معجزات ریز و درشت وی، ترویج آیین اسلام، مبارزات و جنگها و... و همچنین خیانتها و قانون‌شکنیهای خود و همکیشان یهودی‌اش، برای براندازی دین اسلام و...) برای او می‌فرستد. مأموریت به ده سال می‌رسد و مأمور با وجود آن‌همه تخم کینه و نفاق که بین مسلمانان پاشیده، به مقصد نمی‌رسد و خسته و شکست‌خورده، همسر و فرزند خود را رها می‌کند و برمی‌گردد. که این میسر نمی‌شود، مگر با وحدت پیامبر(ص) و یارانش و واکنشهای سنجیده ایشان در جواب هر دسیسه و تفرقه‌افکنی. «غائله‌ای که می‌رفت باعث تفرقه بین مسلمانان شود، با این سخنان محمد و پیگیریهای بعدی او و اصحابش، خنثی شد.» (صفحه 201) نوع (ژانر) داستان داستان واقعیتگرا است. ما با جریانی واقعی ـ حقیقی روبه‌رو هستیم. چخوف می‌گوید: «تنها حقایق بشری می‌تواند نام داستان به خود بگیرد.» و نویسنده این را به‌خوبی دریافته است. ولی این داستان واقعی زیرمجموعه‌هایی دارد. اول اینکه داستان تاریخی دینی است و بعد به لحاظ درونمایه داستان عقاید می‌باشد. 1. داستان تاریخی دینی است؛ به این علت که مراحل شکل‌گیری دینی ـ دین اسلام ـ را با تمام جزئیات مربوط به آن، چگونگی، ‌رواج، همه‌گیر شدنش و... همان‌گونه که مشخصة این‌گونه داستانهاست، بیان می‌کند، از خصوصیات مهم این نوع داستانها این است که قبل از تاریخی یا دینی بودنشان، ‌باید داستان باشند. نباید فقط تاریخ صرف و یا فقط تشریح و توصیفِ مراحل تشکیل یک دین باشند. به‌ طور کلی جنبة داستانی کتاب، نباید کمرنگ شود.  خصوصاً به عناصر رمانتیک آن مثل عشق و احساس و عاطفه و ترس و هیجان و... هم باید به اندازه‌ای که درخور چنین کتابهایی است، توجه شود. اگر داستان را یک چندضلعی فرض کنیم که یک ضلعش، تاریخ و ضلع دیگرش درونمایه باشد، باید اضلاعی از عناصر رمانتیک و خیال نیز داشته باشد. چون رابطة تنگاتنگی بین احساس و اندیشه وجود دارد. لئوناردو بیشاب می‌گوید: «اگر خواننده بخواهد واقعیت صرف را بخواند، به جای خواندن داستان، گزارش اقتصادی می‌خواند.» 2. داستان عقاید است؛ چراکه اندیشة خاص و واحدی را می‌پروراند. در این نوع داستانها، نویسنده مخاطب را در مقابل جریان باور، یا اندیشه‌ای ویژه قرار می‌دهد، به‌طوری‌که همة اجزای داستان به شکلی هدفمند به سوی همان اندیشه در حرکت‌اند. باید گفت عنصر خیال، یکی از وجوه مهم هر داستان است. داستان هرقدر واقعی و موضوع هرقدر حقیقی باشد، اگر تخیل نویسنده در آن دخیل نباشد، نوشته شبیه گزارش، مقاله، تاریخ و... می‌شود. فرق رمان‌نویس با گزارشگر و تاریخ‌نویس در همینهاست. «اینجا سرزمین عجیبی است، بربریت و بدویت بیداد می‌کند...» (ص 11) «محمد(ص) در بین مردم مکه جوان گمنامی نبود، هم ازاین‌رو که از طایفة بنی‌هاشم بود، از قبیلة قریش و...» (ص 18) گزارشی بودن در جملات بالا و در تمام کتاب، بی‌وقفه جریان دارد و نویسنده برای علاج آن چاره‌ای نمی‌اندیشد. در رابطه با این موضوع بهتر است نویسنده پیامبر تاریخ را، از پیامبر رمان جدا کند. یا پیامبر واقعی را با تمام عواطف و احساساتش به تصویر بکشد. مثلاً احساسات رقیق او را نسبت به دخترش فاطمه(س) که نمونة بارزی از توجه پیامبر(ص) نسبت به زن و هم توجه کلی او به احساس و عاطفه است، ارائه دهد. نقش زن، با اساسی‌ترین معنای خود، یعنی مادر و همسر و دختر، در کتاب کمرنگ است. و اگر کتاب بخواهد مخاطب خارجی داشته باشد، ـ چون بیگانه به خصوصیت پیامبر(ص) اشراف ندارد ـ این را یک نقصان می‌داند. که دراین‌صورت، سهمی از تلاش باارزش و قابل توجه نویسنده، به ثمر نمی‌رسد. شخصیت‌پردازی در رمان امروز، نشان دادن شخصیت، بر توصیف او ارجح است و نویسنده به جای توضیح و توصیف پی‌درپی، همة خصوصیتهای شخصیت، اعم از: خُلق و خو، رفتار، کردار، زبان، گویش، دین و مذهب و... را به نمایش می‌گذارد و به این طریق، شخصیت، در معنای واقعی خود، کشف می‌شود. نشان دادن شخصیت، از طریق رفتار و گفتار، ابتدا توسط هنری جیمز به کار گرفته شد. رویدادها و حوادث این داستان، حول محور شخصیتهایش ـ شخصیتهای واقعی ـ، شکل گرفته و هیچ شخصیتی خلق نشده و شخصیتها توصیف شده‌اند. انتخاب شخصیت غیر مسلمان ـ راوی ـ بزرگ‌ترین امتیاز کتاب است. شخصیتی مخالف با پیامبر(ص) و آیین او. شخصیت اصلی رمان طبعاً باید پیامبر(ص) باشد، زیراکه تمام اتفاقها و جریانات داستان، و اصلاً موضوع داستان در رابطه با اوست؛ اما شخصیت راوی، نیز بسیار پویا و فعال است و تقریباً به اندازه یا به موازات شخصیت اصلی پیش می‌رود. حتی در جاهایی که شخصیت اصلی، حضور ندارد، او مجبور است، باشد و گزارش تهیه کند؛ که این موضوع در رمانی با این شرایط، اشکالی به وجود نمی‌آورد.   12.آنک آن یتیم نظر کردهمحمدرضا سرشارسوره مهر  نوشتن داستان زندگی پیامبران همیشه برای نویسندگان مذهبی جذاب بوده است. زندگی انسان کامل. زندگی تنها انسانهایی که با آسمان در ارتباط بوده اند و خدا به ایشان راه را می نمایانده تا به دیگران بنمایانند. زندگی پیامبر عظیم الشان در عرصه داستان هم از مظلومترین آنهاست. شاید به آن علت که دست یازیدن به حقیقت زندگی آن پیامبر خاتم از دیگران سخت تر بوده است. محمد رضا سرشار اما موفق شد این گام را به خوبی بردارد و داستانی را از پیامبر آسمانی اسلام بنویسد که به حقیقت بسیار نزدیک است. او در مورد پیامبر از تخیل پردازی داستانی دست کشیده و به منابع موجود در مورد زندگی پیامبر وفادار مانده است  و آنجا که دستش از روایت خالی بوده ، از زاویه دید شخصی غیر از پیامبر تخیل کرده است.  داستان کتاب از زبان افراد زیادی روایت می‌شود و هر جا که روایت کم است، نویسنده به‌عنوان ملات روایت را در دست می‌گیرد تا روایت‌های دیگر را به هم وصل کند. نویسنده  تاکید دارد که  می‌توانیم آنجاها که تاریخ سکوت کرده وارد شویم و من سعی کردم طوری از این روایت تلفیقی استفاده کنم که خواننده متوجه جهش نشود. با این حال من خودم از تخیل زیاد استفاده کردم، ولی سعی کردم حریم‌ها را نشکنم و همچنین ما درباره همه تاریخ تقدس نداریم و این تقدس فقط درباره پیامبر وجود دارد. پس درباره دیگر شخصیت‌ها سعی کردم تخیل کنم. كتاب از اينجا آغاز مي‌شد كه عبدالمطلب در خواب مي‌بيند كه بهش فرمان داده مي شود كه چاه زمزم را حفر كند؛ و او دنبالِ نشانه‌اي براي پيداكردن محل زمزم مي‌گردد. نشانه‌هايي به او گفته مي‌شود؛‌ و بعد از اينكه از خواب بيدار مي‌شود، همراه با پسر سيزده ـ چهارده ساله‌اش، حارث، عازم حرم مي‌شود. در اطراف كعبه،‌محلي را كه در خواب نشانه داده شده بود مي‌كنند؛ و نهايتاً، بعد از اينكه مقدار زيادي پايين مي‌روند ـ قبل از اينكه به آب برسند ـ قريشيان مي‌آيند و متعرض عبدالمطلب مي‌شوند، و مي‌خواهند كه او اين كار را نكند. بعد با هم قرار مي‌گذارند پيش كاهني بِروند و داوري او را بپذيرند. اين كاهن در خارج از سرزمين مكه است. تعدادي از قريشيان همراه با عبدالمطلب راهي مي‌شوند.  در مسير، راه را گم مي‌كنند و تا سرحد مرگ پيش مي‌روند. از ادامه زندگي نااميد مي‌شوند. اما عبدالمطلب به آنها توصيه مي‌كند همچنان اميدوار باشند؛ و مجدداً حركت مي‌كنند. بعد از اينكه نجات پيدا مي‌كنند اين استنباط َدرِشان ايجاد مي‌شود كه اين كاري كه كرده‌اند باعث اين ماجرا شده است. اين است كه از عبدالمطلب مي‌خواهند كه از آنها بگذرد؛ و اجازه مي‌دهند كه او به حفر چاه ادامه بدهد. در مسير حفر چاه،‌عبدالمطلب به گنجي مي‌رسد. قريشيان مي‌گويند اين گنج متعلق به همة ماست. بعد تصميم مي‌گيرند كه به قيد قرعه مشخص كنند كه هر قسمتي از اين گنج به كه برسد. قرعه مي‌اندازند؛‌ و آن بخشي را كه به نام عبدالمطلب درمي‌آيد، عبدالمطلب به كعبه مي‌بخشد. در واقع، بخشندگي عبدالمطلب، از اينجا مطرح مي‌شود......  23.زندگانی منجی عالم بشریت رسول گرامی اسلام(ص)  تالیف باقر شریف قرشی و ترجمه محمد صالحی   دارالکتاب اسلامیه «هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون» او است که رسولش را با دین حق به هدایت فرستاد تا بر همه ادیان تسلط دهد هرچند مشرکان کراهت داشته باشند. کتاب زندگانی منجی عالم بشریت رسول گرامی اسلام(ص) تالیف باقر شریف قرشی و ترجمه محمد صالحی با تکیه بر منابع دینی و روایات مورد اطمینان به طور نسبتا مفصل ابعاد مختلف زندگانی رسول اکرم(ص) را برای مخاطب بازگو کرده است. اثر حاضر که در برگیرنده سه جلد می‌باشد در جلد اول نگارنده ابتدا مکه را مورد بررسی لغوی و جغرافیایی قرار داده و از اولین کسی که در این سرزمین سکونت کرده سخن گفته است زیرا که تحقیق و سخن گفتن از پیامبر اکرم(ص)‌ بدون توجه به مکه و زندگی فکری، عقیدتی و اقتصادی اهل مکه میسر نخواهد بود. جریان غار حراء، اجداد پیامبر اکرم(ص)، پدر و مادر حضرت، ولادت پیامبر(ص)، ازدواج حضرت با حضرت خدیجه(س)، نگهداری امام علی(ع)، عوامل شخصیتی پیامبر اکرم(ص) مانند نظافت، شجاعت، نماز و  قوت اراده، جریان معراج و رد استدلال منکرین، معجزه‌های پیامبر(ص) در مکه، روش دعوت حضرت در مکه، بحث هجرت مسلمانان به مدینه، برخورد پیامبر(ص) با قبیله‌ها و معرفی افرادی که پیامبر را مسخره کرده‌اند از دیگر مباحث این جلد است و همچنین نویسنده برخی از داستان‌هایی که برگرفته از روایات ضعیف هست را ذکر و رد می‌کند. نویسنده در جلد اول با بیان داستان‌های گوناگون تاریخی و ارایه برخی مباحث علمی به طور کامل اتفاقات و حوادث پیامبر اکرم(ص)‌ در شهر مکه را در جلد اول تشریح کرده  و در جلد دوم موضوع هجرت رسول الله(ص) به یثرب را مورد بازکاوی قرار داده است. پیامبر اکرم (ص) یثرب را امن و مورد حمایت دیدند و تصمیم به هجرت به این شهر گرفتند که این حادثه از بزرگ‌ترین حوادث و مهم‌ترین موضوع در تاریخ اسلام و آغاز مبارکی برای تحقق دولت اسلامی و انتشار اسلام به بیشتر اقسام جزیره شده که نویسنده در جلد دوم آنچه درباره هجرت و آنچه در ارتباط با آن باشد را ذکر می‌کند. پیامبر اکرم(ص) زیباترین سازمان‌ها که بیشتر آن اصالت و عمق برای امت اسلام است را روشن ساخته که می توان گفت بررسی ظلم به زنان در جاهلیت و احیای جایگاه زن از سوی اسلام و بیان بندهایی از تمدن اسلامی از دو مباحث جذاب و خواندنی بخش اول جلد دوم این اثر است. رسول خدا (ص) در دعوت درخشان خود خالص بود و برای تهذیب انسان و تربیت آن بنایی را ایجاد کرد و روش‌های تربیتی صحیحی برای سعادت بشر ارایه نموده است که در این جلد دوم خواننده با برخی از این روش‌های تربیتی مانند دعا، وصیت‌های تربیتی حضرت، خطبه‌ها و مواعظ و نصایح پیامبراکرم(ص)، حکمت‌ها و آداب شگفت پیامبر و با 537 کلام قصار ایشان آشنا می‌شود که می‌توان گفت این جلد سیره عملی و اخلاقی رسول اکرم(ص) را به خوبی به تصویر کشانده است که این جلد به عنوان یک کتاب اخلاقی هم برای مخاطب سودمند و قابل استفاده خواهد بود.  جلد سوم کتاب به جنگ‌ها و غزوات و سرایا پیامبر اکرم(ص) می‌پردازد و با تکیه بر منابع اصیل جزییاتی از حوادث و پیامدهای این نبردها را بیان می‌کند و مخاطب را در روند قبل و بعد برخی از جنگ‌ها قرار می‌دهد و در پایان از حجه الوداع و جریان غدیر و فاجعه غمناک بزرگ‌ترین مصیبت سخن می‌گوید. این اثر 828 صفحه‌ای کتابی جامع و مفصل پیرامون حوادث تاریخی دوران پیامبر و شخصیت و سیره عملی ایشان است که از سوی دارالکتاب اسلامیه به چاپ رسیده است.  24.همنام گلهای بهاری حسین سیدی دفتر نشر معارف «همنام گلهای بهاری» جلد اول از مجموعه چهارده جلدی «سیره کاربردی چهارده ‌معصوم(ع)» یا «سبک زندگی معصومین(ع)» است که در دهه 80، برنده جایزه کتاب سال حوزه علمیه قم شد. در این مجموعه سعی می‌شود مسایل مختلف زندگی از دیدگاه اهل بیت(ع) بیان شود و هدف این مجموعه پاسخ به این سئوال است که در روزگار امروز و برای انسان قرن بیست‌ و یکم چگونه اهل بیت(ع) می‌توانند الگو باشند و چگونه آنها می‌توانند گرهی از زندگی مردم باز کنند. این سیره کاربردی که بیش از صد موضوع مثل سیمای ظاهری، سیمای باطنی، سبک زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی، ارتباط با خدا، دیگران و طبیعت، توصیه‏‌های اجتماعی و سیاسی و نظامی و حتی محیط‌ زیست و حقوق مخالفان و حیوانات و... را شامل می‌شود، برای عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان نوشته شده است.  نویسنده برای نگارش این کتاب، منابع بسیاری را دیده که بیش از 500 منبع آنها بهره گرفته شده است. چاپ سی و دوم کتاب «همنام گلهای بهاری» در 240 صفحه، قطع پالتویی، تیراژ 5هزار نسخه و قیمت 7هزار تومان از سوی دفتر نشر معارف به جامعه فرهنگی و مذهبی کشور عرضه شده است و شمارگان چاپ‌های قبل آن تاکنون بیش از 165هزار نسخه بوده است.   مجموعه سبک زندگی معصومین(ع) با استفاده از منابع روایی و تاریخی معتبر نوشته شده است که جلد اول آن به پیامبر گرامی اسلام(ص) اختصاص دارد و جلد دوم آن با نام «امیر گلها» درباره زندگی و شخصیت امام علی(ع) به چاپ هشتم رسیده است و جلد سوم آن با نام «خاطر نازک گل» درباره زندگی و شخصیت حضرت زهرا(س)، جلد چهارم آن با نام «غنچه دلتنگ» درباره زندگی و شخصیت امام حسن مجتبی(ع)، جلد پنجم آن با نام «یک غنچه، صد زخم» درباره امام حسین(ع) و جلد ششم آن با نام «نیلوفر نیایش» درباره سیره و سبک زندگی امام سجاد(ع) برای نخستین بار از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد./س.ب215