درک فرازهای بلند مناجات شعبانیه مقدمه درک لیالی قدر است

کد خبر: 100331
استاد حوزه علمیه قم یکی از اعمال ماه شریف شعبان را قرائت و فهم مناجات شعبانیه دانست و تأکید کرد که درک فرازهای بلند مناجات شعبانیه مقدمه درک ماه رمضان و لیالی قدر خواهد بود.
وارث

حجت الاسلام «حسین جوشقانیان» ضمن تبریک به مناسبت حلول ماه شریف شعبان خاطرنشان کرد: شعبان ماه پیامبر گرامی اسلام(ص) است و طبیعتا باید ماهی که منتسب به چنین شخصیت جهان شمولی است، باید رنگ و لعاب و خلق و خوی پیامبر در منش و باور ما رسوخ پیدا کند.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: اگر ماه مبارک رمضان در وسط سفره اش امام حسن مجتبی(ع) از ما پذیرایی می‌کند ماه شعبان هم در وسط سفره اش امام زمان(عج) و در ابتدایش امام حسین(ع) و حضرت اباالفضل(ع) و امام سجاد(ع) پذیرای مؤمنان هستند؛ در این ماه موالید گسترده ای از است که باید تلاش کنیم با توسل به این ذوات مقدس آمادگی بهتری برای ورود به ماه رمضان پیدا کنیم.

 

وی بیان داشت: از جمله اعمالی که در این ماه وجود دارد مناجات شعبانیه است که امام راحل خیلی تأکید بر آن در این ایام داشتند حتی می فرمودند: در طول سال این دعا را بخوانید و در روایت هست که همه معصومین آن را می خواندند که مضامین بلندی در آن وجود دارد، از جمله در این مناجات از خدا می خواهیم که ما را از غیر خودش منقطع کرده و به خودش متصل کند که در این صورت برای دریافت فیوض و آنچه که خداوند در شب های قدر مقدر می‌کند، آمادگی پیدا می‌کند.

 

حجت الاسلام جوشقانیان با تأکید بر این که مناجات شعبانیه بسیار ارزش دارد و صلوات شعبانیه نیز هنگام ظهر سیره بزرگان بوده است، گفت: از جمله اعمالی که در این ماه خیلی تأکید شده و امام صادق(ع) آن را برترین دانسته اند، یکی صدقه دادن و دیگری استغفار کردن است.

 

وی با اشاره به لزوم ترحم به دیگران در شرایط فعلی کشور که موجب نگاه ویژه خداوند خواهد شد، گفت: همچنین از اعمالی که تأکید شده تهجد و شب زنده داری است، همچنانکه در صلوات شعبانیه بعد از آن که از خدا می خواهیم ما را با رحمت و رضوان خود همراه کند، می خوانیم:«کان رسول الله یدأب فی صیامه و قیامه» یعنی پیامبر بزرگوار هم در ماه شعبان دأبشان این بود که روزه بگیرند و در قیام و تهجد باشند و در روایتی از خود نبی مکرم اسلام وارد شده که هر کس در ماه شعبان روزه بگیرد من روز قیامت شفیع او خواهم بود.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.