توحید و عشق به خدا در مناجات شعبانیه موج می‌زند

کد خبر: 100400
حجت‌الاسلام جعفری فراهانی با بیان‌اینکه شعبان ماه صلوات، استغفار و صدقه است، گفت: هر کمک و حمایتی از مستضعفان صدقه محسوب می‌شود. انس با مناجات شعبانیه در این ماه برکات بسیار دارد چون عشق و محبت به خدا در آن موج می‌زند.
وارث

ماه شعبان المعظم به عنوان دیباچه ورود به ضیافت الله ویژگی هایی دارد که با توجه به آنها و تلاش برای استفاده حداکثری از آنها می توان سبکی جدید از زندگی را رقم زد. در بررسی این ویژگی ها و راه بهره گیری از آنها با حجت الاسلام والمسلمین «عباس جعفری فراهانی»، استاد حوزه و دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

ماه شعبان المعظم به عنوان ماه پیامبر ختمی مرتبت(ص) چه فضایل و برکاتی دارد و راه بهره مندی حداکثری از این برکات چیست؟

 

درباره فضایل ماه شعبان آنچه در اسناد و مدارک و مبانی روایی و احادیث ماه آمده بسیار ماه پرفضیلتی است و ارزش های فراوانی برای آن ذکر شده ازجمله گفته شده، شعبان، ماه پیامبر اسلام(ص) است یعنی از اوصاف شعبان المعظم اتصال آن به وجود مقدس حضرت رسول(ص) به عنوان اشرف مخلوقات و اکمل و اشرف انسان ها است که هیچ انسانی از اولین و آخرین به کرامت ایشان نمی رسد.

 

همچنین، ماه شعبان المعظم را ماه استغفار نامیده اند یعنی ماهی که در آن می توان بیشترین ارتباط را با خدا داشت و از اعمال ناشایست همچون ظلم در حق خود و دیگران و گناهان استغفار کرد، این یعنی توبه در درگاه الهی و طلب غفران و بخشش لذا در این ماه فرصت برای استغفار به خوبی فراهم است به ویژه از طریق اذکاری مثل عبارت «استغفرالله و اتوب الیه».

 

چه اعمال دیگری برای این ماه توصیه شده که با اهتمام به آنها می توان توشه ای خوب از ماه پیامبر(ص) گرفت؟

 

ماه شعبان ماه تصدق و صدقه است، توصیه شده در این ماه تا جای ممکن صدقه داده شود که ارزش فراوان دارد البته شاید در نگاه نخست به مسئله صدقه، بیشتر بر جنبه های مادی تاکید شود اما هر کمکی به محرومان و نیازمندان می تواند ذیل صدقه قرار بگیرد مثل حمایت از مظلومان در مقابل ظلم ظالمان.

 

فضیلت دیگر این ماه روزه است، این ماه ماه روزه داری است چنان که اهل بیت علیهم السلام این ماه را به طور کامل روزه می گرفتند؛ نقل است امام سجاد(ع) در این ماه مکانی را برای مناجات و دعا در نظر گرفته و کل آن را روزه بودند.

 

از دیگر فضایل این ماه صلوات بسیار بر پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) ایشان است، این صلوات هم سبب نورانیت قلب و هم بخشش گناهان می شود.

از وجود مقدس امام سجاد(ع) صلوات خاصه ای برای این ماه توصیه شده و نیز مناجات موسوم به شعبانیه برای این ماه که به تعبیر بزرگان و امام خمینی(ره)، همه اهل بیت(ع) به آن اهتمام داشته و آن را می خوانده اند.

ولادات بابرکتی در این ماه معظم واقع شده، در سوم این ماه ولادت سیدالشهداء(ع) و در نیمه آن ولادت باسعادت امام زمان(عج) قرار دارد و انتهای آن به ایراد خطبه شعبانیه پیامبر(ص) ختم می شود که فضایل ماه مبارک رمضان را بیان می کند.

 

مناجات موسوم به شعبانیه چه آموزه ها و معارفی را در خود جای داده که بزرگان بر انس با آن تاکید بسیار دارند؟

 

از بخش های مهم این مناجات، توحید و خداشناسی است، همچنین، جلوه های عبودیت به اعلی درجه در آن تصویر شده و در ادامه عبودیت، تحمید و ثنای الهی و طلب عفو و بخشش و اقرار به گناهان و نیز مقام ستارالعیوبی خدا تصویر می شود.

عشق و محبت به خدا در این مناجات به وفور دیده می شود و نیز اقرار به ضعف و عجز بندگان، تصریح به اینکه یاس از رحمت الهی گناهی بزرگ است.

علاوه بر این، نمازهای متعدد و مستحبی برای این ماه توصیه شده که با تمسک به آنها می توان توشه ای مطلوب از شعبان المعظم برگرفت.

 

با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی مجالس حضوری اهل بیت(ع)، در این شرایط چطور می توان از ماه شعبان بهره گرفت؟

 

نخست آنکه مردم باید ضعف خود را دریابند، وقتی ویروسی اینچنین شیوع می یابد و همه اقشار را درگیر می کند، نشان از ضعف ما دارد و باید ما را متوجه قدرت الهی کند چون اگرچه منشا این ویروس احتمالات متعدد دارد اما یک بخش آن امتحان الهی است تا به خدا پناه ببریم از این بلایا و شرور و از او برای دفع آنها کمک بطلبیم.

 

این شرایط باید ما را یاد مرگ و آخرت بیندازد اینکه بدانیم فانی هستیم، قبل از این هم مرگ و میر رخ می داد مثل مرگ بر اثر تصادفات اما این شرایط و درگیری جهانی یادآور این نکته است که این دنیا جهان قرار نیست یا این نگاه انسان مراقب اعمال و رفتار خود شده و در کنار بندگی و عبودیت به بندگان دیگر ظلم نمی کند.

اگر حق و حقوقی از دیگران بر عهده داریم آنها را ادا کنیم، زمان قرار ندارد و مانند ابرهای آسمان در گذر است و لذا باید تا دیر نشده وظایف مان را انجام دهیم.

 

توجه به قرآن و ادعیه در این شرایط به ویژه در ایام قرنطینه خانگی بسیار کمک کننده است تا این تهدید پیش آمده را به فرصت تبدیل کنیم مبادا اوقات مان به بطالت بگذرد؛ از فضای مجازی که این ایام حضور مردم در آن بیشتر است، استفاده بهینه داشته باشیم و سراغ مطالب کاربردی و مفید برویم.

 

چه آموزه هایی را می توان از تهدید کرونا برای همه ایام زندگی برداشت و این تهدید را تبدیل به فرصت کرد؟

 

رعایت بهداشت جسمی اگرچه در این ایام افزایش یافته اما باید به سبک رایج زندگی ما در همه ایام تبدیل شود چراکه مراعات بهداشت و نظافت دستور دین است. نباید حتما کرونا باشد تا ما اهل رعایت بهداشت شویم مراعات همیشگی ما را مصون می دارد.

فراتر از آن، رعایت بهداشت معنوی است البته مقدمه این مهم بهداشت مادی و جسمانی است چنان که در روایت آمده خدا نظیف است و نظافت را دوست دارد.

انسان ها با رعایت بهداشت مادی و معنوی با خدا ارتباط می گیرند برای رعایت هر دو بعد بهداشت استفاده کنیم.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.