مناجات شعبانیه ارتباط متقابل عبد و مولا است/ راه اندازی پویش اضطرار به درگاه خدا

کد خبر: 100457
حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به اینکه مناجات شعبانیه ارتباط متقابل عبد و مولا است گفت: نشانه دوست داشتن خدا صدق در تبعیت از حجت خدا است.
وارث

 « حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع» طی نشست حسینیه مجازی که شامگاه دهم و یازدهم فروردین برگزار شد گفت: در مناجات نورانی شعبانیه، عبارت های تقابلی و دوگانه میان ما و خدا است. در این مناجات شعبانیه از خداوند انتظار داریم که هرگاه صدایش می کنیم، پاسخ مان دهد. این انتظار البته یک خواهش از خدا است. برای ملاقات با خدا می توان از دستورالعمل مناجات شعبانیه یاری گرفت.

دبیرنهضت جهانی نهج البلاغه خوانی افزود: اگر ما انتظار داریم که خداوند هرگاه که صدایش می کنیم پاسخ ما را دهد، باید ما نیز اینگونه باشیم و هر زمان که خداوند او را صدایش می کند پاسخ دهد. آنجا که به خداوند عرضه می داریم که « خدایا! به من نگاه کن. همان نگاه به کسانی که ندایشان می دهی، اجابتت می کنند». یا در جای دیگر اینطور می گوییم که « خدایا! ما را از کسانی قرار بده که تا صدایشان می کنی، پاسخ می دهند».

 

ما انتظار داریم چون تمام وجودمان فقر به خدا است

این استاد نهج البلاغه خوانی تصریح کرد: چون تمام وجود ما در عالم فقر به خدا است، اینطور به خداوند عرض می کنیم و از خدا می خواهیم که وقتی با تو نجوا می کنیم رویت را برنگردان. جلوتر که می رویم به خداوند عرض می کنیم که خدایا! با من معامله همان بندگان صالحت کن که رویت را از آن ها برنمی گردانی. سپس وقتی خود را در مسیر مناجات تربیتی شستشو می کنیم، خواهش می کنیم که خدایا! ما را مانند کسانی قرار بده که تا ندا می کنی اجابت می کنند.

به گفته حجت الاسلام مهدوی ارفع، ما انسان ها هیچ حقی برعهده خدا نداریم و تنها او است که بر ما سواء الله حق دارد آن قدر مهربان است که از روی مهربانی اش، حقوقی را از طرف خودش نسبت به ما انسان ها وضع می کند. این مطلب در تفسیر المیزان در خصوص آیه ای از سوره نساء است. آنجا که توضیح می دهد که خدا به ضرر خودش و به نفع مومنان، حقوقی را قرار می دهد. یعنی خدا در ابتدا و به ذات در مقابل کسی مسئول نیست.

حجت الاسلام مهدوی ارفع توضیح داد: این حقیقت را مولاعلی(ع) در خطبه 216 نهج البلاغه تبیین کرده اند. می فرمایند: تمام هستی برمحور حق و تکلیف استوار است. کسی نیست که حق داشته باشد ولی تکلیف نداشته باشد. به همان اندازه که تکلیف به نفع تو است به ضرر تو نیز هست. تنها موجود در هستی که حقی بر کسی ندارد و کسی حقی بر او ندارد، خدا است. ولی خدا بر خودش نوشته که رحمتش را شامل حال شما کند. هیچ جنبده ای بر زمین نیست که رزق اش بر خدا واجب شده است. این حقی است که خدا خودش برای خودش مقرر کرده است.

نمازهای اول وقت راهکاری برای تمرین پاسخ به ندای خداوند است

وی با اشاره به اینکه رابطه ما در همه جا دو طرفه است، توضیح داد: در نگاه تربیت توحیدی که در طول یک ماه است که به آن می پردازیم این نگاه توحیدی نیز اهمیت دارد. از این رابطه دو طرفه، عطر خوش دوستی و مهربانی است. حقی او بر عهده ما گذاشته است. خودش فرموده که ادعونی استجب لکم بخوانید (مرا تا اجابت کنم شما را). همین شاخص را در معیار زندگی قرار دهیم. ببینیم که آیا ما هم زمانی که خدا صدایمان می کند، پاسخ او را می دهیم؟! آنجا که صدای اذان می آید ولی حواسش متوجه حرف زدن، تلوزیون دیدن و ... است. این رابطه عاشقانه را که حق ما نبوده ولی خدا آن را مقرر کرده است گاهی خودمان خراب می کنیم. اذکرونی، اذکرکم. ان تنصرالله تنصرونی. اینکه انسان به خودش تلقین کند و هر زمان که خدا صدایش کرد بگوید چشم. یکی از قرارهای خدا نماز، روزه، حجّ مستطیع و ... است.

به گفته این استاد نهج البلاغه، حفاظت به نماز اول وقت یکی از خصوصیات مومنان است. امام سجاد(ع) برای ملاقات خدا با مقدمات و تشریفاتی می رفتند. کسی که بخواهد خودش را به ما نزدیک کند اول با عادت و تفکر خودش را مکلف به نماز اول وقت می کند.

دبیر نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی مطرح کرد: خداوند حقوقی را برای ما نسبت خودش واجب کرده است که متقابل است. همچنان که در عالم انسانی نیز این حقوق دو طرفه است. شما معامله نیز می کنید، یک هزینه ای پرداخت می کنید که در قبال آن چیزی دریافت کنید. اگر می خواهیم که خداوند درست زمانی که او را صدا می کنیم پاسخ مان را دهد باید ما نیز پاسخ خدا را به وقت خودش دهیم.

هر فرصتی که برای ارادت به خدا پیدا شد، شتاب کنید

دبیرنهضت جهانی نهج البلاغه خوانی با بیان اینکه اگر از خدا انتظار داریم که این گرفتاری جهانی را رفع کند بیاییم همه با هم پویش اضطرار راه بیاندازیم و قراری بگذاریم، عنوان کرد: هر فرصتی که برای ارادت به خدا پیدا شد شتاب کنید.

حجت الاسلام مهدوی ارفع مطرح کرد: خداوند در حکمت بالغه خودش این طور تدبیر کرده است که واسطه میان ما و خدا، حجت زمان باشد. یکی از مشکلات جدی انسان ها که فطرتشان الهی بود، ولی با شرک، بت پرستی و ... از دنیا رفتند این بود که رابطه خود را با حجت زمان برقرار نکردند.

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه در یک جلسه ای یکی از افرادی که در محضر امام حسین(ع) در خصوص معرفت الله پرسیده شد. توضیح داد: به واقع جواب و سوال در عادی ترین مراودات با یکدیگر تناسب دارند، زمانی که یک فرد می پرسد ما معرفت الله؟ پاسخی که امام حسین(ع) می دهد باید با این سوال تناسب داشته باشد. در ابتدا این معرفت الله در خطبه اول نهج البلاغه آمده است تأکید بر این مطلب است که کسی که معرفت الله ندارد وارد دین نشود. حال این معرفت الله چیست؟ امام حسین(ع) به تناسبت این پاسخ را می دهند معرفت الله یعنی اهل هر زمانه ای که هستی امام زمانه خودت را بشناسی. همان امامی که واجب است اطاعت او. این حرف بسیار دقیق است. اینکه چه ارتباطی میان معرفت الله و معرفت امام است. یعنی اگر کسی امام را شناخت انسان کامل را شناخت. یعنی فهمید که این انسان کامل همان کسی است که اطاعتش باید کنیم.

قرآن کریم می فرماید: هرکس از پیامبر(ص) اطاعت کرد به واقع اطاعت از خدا اطاعت کرده است. چون هرچه که پیامبر(ص) دارد از آنِ خدا است. حجت خدا واسطه همه چیز ما با خدا است. در روزگار صدر اسلام، حجت خدا، پیامبر(ص) بود. از این رو در قرآن کریم آمده است که اگر راست می گویید و خدا را دوست دارید از پیغمبر(ص) اطاعت کنید.

نشانه دوست داشتن خدا صدق داشتن در تبعیت از حجّت خدا است

دبیر نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی با اشاره به اینکه نشانه دوست داشتن خدا، صدق داشتن در تبعیت از حجت خدا است مطرح کرد: هرکس امید به دوست داشتن و عاشقی خدا دارد باید پیامبر(ص) را الگوی خویش قرار دهد. به عبارت دیگر برای اینکه مورد توجه خدا قرار بگیرید باید رضایت امام زمان(عج) را کسب کنید.

وی با تأکید بر اینکه مومن هیچگاه در بن بست قرار نمی گیرد توضیح داد: انسان مومن در هر ابتلاء که قرار می گیرد دست به دعا و نیایش و استغفار می برد. برای همین در این دوران که دنیا گرفتار بیماری کرونا است، بیائیم پویش استغفار راه بیاندازیم. این پویش استغفار تمام مردمان جهان به درگاه خدا بستر آماده ای برای ظهور حضرت مهدی(عج) است.

این استاد نهج البلاغه خوانی با بیان مطلب که از شب نیمه شعبان جریان چهل شب راه افتد، توصیه کرد: پویش بزرگ اضطرار به در خانه حجت خدا برای رفع بلاها و گرفتاری ها راه بیاندازیم، اگر حجت خدا از ما راضی شوند خداوند رحمتش بر ما نازل می شود، چرا که ما نسبت به حجت خدا غفلت کرده ایم.

دبیر نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی در پایان مطرح کرد: یک نشانه اطاعت از امام زمانه خویش این است که آیا ما از نائب ایشان اطاعت می کنیم یا خیر. نمی شود که انسان از امام حسین(ع) اطاعت کند ولی از مسلم بن عقیل که نائب ایشان بود اطاعت نکند و از او حمایت نکند.

گفتنی است، حسینیه فضای مجازی شامگاه پنجشنبه هفته جاری، میزبان مومنین و مومنانی است که این هفته با ترک گناه، برپایی نماز اول وقت، نماز جماعت خانوادگی و توسل به حضرت عباس(ع) گشایش و فرج حضرت مهدی(عج) را می طلبند.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.