شدائد آخرالزمان در جهت بیداری بشر و توجه به امام زمان(عج) است

کد خبر: 100681
کارشناس مسائل دینی گفت: بزرگ‌ترین «آیه» در این زمان، امام مهدی(عج) است. هر چه به وقایع آخرالزمان نزدیک می‌شویم، خداوند با نشان دادن صحنه‌هایی مثل سیل و زلزله و... می‌خواهد توجهات بشر را به این آیه بزرگ خود جلب کند.  
وارث

حجت‌الاسلام محمود ابوالقاسمی کارشناس مسائل دینی گفت: خدای متعال در آیۀ 105 سورۀ یوسف می‌فرماید: «وَکَأَیِّن مِّن آیَةٍ فِی السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ یَمُرُّونَ عَلَیْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ؛ و چه بسیار «آیاتی» در آسمان‌ها و زمین که از کنارش عبور می‌کنند اما به آنها توجهی نمی‌کنند.

وی با اشاره به مفهوم «آیه» اظهار کرد: اگر بخواهم خیلی ساده معنا و مفهوم «آیه» یا «نشانه» را بیان کنم، باید بگویم «آیات» یعنی ماجراهایی که هر کدام حامل پیام‌هایی از سوی خداوند است، اتفاقاتی که آسمان‌ها و زمین صحنه وقوع آنهاست و ما نباید از کنارشان بی‌توجه به پیام آنها بگذریم.

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی با اشاره به یکی از راه‌های انتقال پیام از سوی خداوند گفت: آیۀ 51 سورۀ شوری یکی از سه راه انتقال پیام از جانب پروردگار را «مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ» (از پس پرده) معرفی می‌کند. بنابراین معنای آیه 105 سوره یوسف که بالاتر به آن اشاره شد، اینطور می‌شود که: چه بسیار پیام‌هایی را که خدا از پس پرده ماجراهایی مثل سیل و زلزله برای ما ارسال کرده اما متأسفانه با مشغولیت نسبت به ظاهر آن ماجراها، از پیام آنها غافل شدیم.

وی اضافه کرد: حداقل پیامی که قطعاً در همه «آیات الهی» وجود دارد، پیام توحیدی است؛ یعنی «لا اله الا الله، لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ؛ هیچ نیرو و توانى نیست مگر نیرو و قدرت خدا.»

این کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: پس در مواجهه با سیل، زلزله و بیماری‌ها علاوه بر اینکه باید تلاش کنیم لطمات مادی را از خود و دیگران دور کنیم، باید نوع نگاهمان را نسبت به آنها اصلاح کنیم و حداقل این صحنه‌ها را جلوه‌هایی از قدرت پروردگار بدانیم و کمترین زمزمۀ ما در هنگام مواجهه با آنها این جمله باشه که: «مَوْلایَ یا مَوْلایَ اَنْتَ الْقَوِیُّ وَاَنَا الضَّعیفُ وَ هَلْ یَرْحَمُ الضَّعیفَ اِلا الْقَوِیُّ؛ خدایا ما ضعیف و ناتوانیم به ما رحم کن.»(1)

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی با بیان اینکه آیات مصادیق و درجاتی دارند، گفت: طبق قرآن کریم یکی از مصادیق آیات، «آسمان‌ها و زمین» هستند: وَ مِنْ آیاتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ(2). یکی دیگر از مصادیق آیات در قرآن «شب و روز» معرفی شده است: وَ مِنْ آیاتِهِ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ.(3) حتی خداوند از «عیسی(ع)» به عنوان آیه یاد می‌کند: قالَ کَذلِکِ قالَ رَبُّکِ هُوَ عَلَیَّ هَیِّنٌ وَ لِنَجْعَلَهُ آیَةً لِلنّاسِ(4) که هر کدام آنها مخلوقاتی از جانب پروردگارند. همانطور که گفته شد اینها آیه هستند و مثل صحنه‌ها و ماجراهای که باید به عنوان نشانه‌ای حامل پیام از سوی خدا در نظر گرفت، نباید نسبت به آنها بی‌توجه بود.

 

وی با اشاره به اینکه اهل‌بیت علیهم‌السلام  مهم‌ترین مصداق آیات الهی هستند، گفت: حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید: «مَا لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ آیَةٌ هِیَ أَکْبَرُ مِنِّی؛ خدا را آیه‌اى بزرگتر از من نیست.(5) و بر اساس اسناد، آیة‌الله العظمی در اصل لقب برای ائمه اطهار علیهم‌السلام بیان شده است. در یکی از زیارت‌های امام حسین علیه‌السلام می‌خوانیم: «السَّلامُ عَلَیْکَ یا آیَةَ اللَّهِ‌ الْعُظْمى» پس می‌توان گفت بزرگ‌ترین «آیه» در این زمان وجود نازنین صاحب این زمان حضرت مهدی(عج) است که متأسفانه مردم در طول دوران غیبت با بی‌توجهی به وجود حضرت، یکی از اسباب طولانی شدن غیبت ایشان را فراهم کردند.

این کارشناس مسائل دینی یادآور شد: در آیه 53 فصلت می‌خوانیم: «سَنُریهِمْ آیاتِنا فِی اْلآفاقِ وَ فی أَنْفُسِهِمْ حَتّی یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ؛ به زودی آیات و نشانه‌های خود را در کرانه‌ها و اطراف جهان و در نفوس خودشان به آنان نشان خواهیم داد تا برای آنان روشن شود که بی‌تردید او حق است. امام باقر علیه‌السلام در ذیل این آیه فرمود: «منظور از الحق وجود مقدس امام زمان(عج) است.» (6)

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی تأکید کرد: هر چه به وقایع آخرالزمان نزدیک می‌شویم چه بسا خداوند با نشان دادن صحنه‌هایی مثل سیل و زلزله و... می‌خواهد توجهات بشر را به این آیه بزرگ خود جلب کند.

به گفته وی، مردم در طول تاریخ نسبت به اهل‌بیت رفتاری انجام دادند مثل رفتاری که برادران نسبت به یوسف(ع) انجام دادند. «یَمُرُّونَ عَلَیْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ(7) از کنار امام علیه‌السلام عبور کردند و به او توجه نکردند و با او همراهی نکردند. هرچند برادران یوسف در نهایت متوجه شدند که تمام مشکلات و سختی‌ها برای این بود که به این آیه و نشانه پروردگار توجه کنند و با به خاک افتادن در مقابل او که به معنای تسلیم  شدن است، او را در برنامه‌های الهی همراهی کنند.

این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد:بیاییم در این هنگام امام و صاحبمان را وسیله قرار دهیم و همچنان که برادران به یوسف(ع) گفتند، ما هم بگوییم: «یا أَیُّهَا الْعَزیزُ؛ ای عزیز فاطمه، مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ»(8). از این [سیل و زلزله و بیماری‌ها] به ما و خانواده ما جامعه ما آسیب رسیده، برای نجات از آنها هم ناتوانیم، پس با لطف و کرمت برما برخورد کنکه قطعاً با وساطت و جلب رضایت شما، خدا این مشکلات را از ما دور خواهد کرد.

1ـ فرازی از دعای مناجات امیرالمومنین(ع) در مسجد کوفه

2ـ سورۀ شوری/29

3ـ سورۀ فصلت/37

4ـ سورۀ مریم/21

5ـ اصول کافی / ترجمه مصطفوی ؛ ج 1؛ ص 297

6- کتاب الغیبه/ ص181

7ـ سورۀ یوسف/ 105

8ـ سورۀ یوسف/88

 

منبع: تسنیم


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.