احکام رمضان| آیا تزریق آمپول و سرُم روزه را باطل می‌کند؟

کد خبر: 101068
از احکام مربوط به روزه‌داری ماه مبارک رمضان، حکم تزریق آمپول و سرم در شرایط روزه است.
وارث

 یکی از احکام روزه‌داری، مربوط به حکم خوردن و آشامیدن در حین این عمل واجب است. از زیرشاخه‌های این مسئله در رساله‌های عملی، مربوط به حکم تزریق آمپول و سرم اعم از خوراکی و غیرخوراکی است؛ چه اینکه هنگام تزریق حجمی از مایعات وارد بدن فرد روزه‌دار می‌شود. حال سؤال اینجاست؛ آیا تزریق سبب ابطال روزه است یا خیر؟

اهمیت پاسخ به این مسئله به‌ویژه در این روزها که شاهد شیوع بیماری کرونا در سطح کشور و گسترش مراجعات مردم به مراکز درمانی هستیم، برای روزه‌داران ممکن است بالا باشد، در این باره نظر سه تن از مراجع عظام تقلید به‌صورت خلاصه درج می‌شود؛

رهبر معظم انقلاب:
* احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از استعمال آمپول‌های مقوّی یا مغذّی، یا آمپول‌هایی که به رگ تزریق می‌شود و نیز انواع سِرُم‌ها خودداری کند، ولی تزریق آمپول در عضله یا برای بی‌حس کردن و نیز دارو گذاشتن در زخمها و جراحتها اشکال ندارد.
* احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از مواد مخدری که از راه بینی یا زیر زبان جذب می‌شود خودداری کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی:
پرسش: حکم تزریق آمپول و سرم در حین روزه‌داری چیست؟
پاسخ: تمام انواع آمپول‌های دارویی یا تقویتی یا بی‌حسّی که به‌صورت عضلانی تزریق می‌شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه‌دار اشکالی ندارد؛ ولی تزریق آمپول‌ها و سرم‌های وریدی (که در رگ تزریق می‌شوند) جایز نیست.

آیت‌الله سیستانی:
پرسش: آیا سرم و یا آمپول خوراکی که از رگ تزریق می‌شود روزه را باطل می‌کند، اعم از این‌که مریض ناچار باشد و یا نباشد؟
پاسخ: در هر دو صورت روزه را باطل نمی‌کند.

پرسش: من آسم دارم؛ آیا استفاده از اسپری برای تنگی نفس روزه را باطل می‌کند، و من نمی‌دانم دارو داخل ریه می‌رود یا داخل مری؟

پاسخ: اگر دارو را فقط وارد ریه کند روزه را باطل نمی‌‏کند و اگر شک دارید که به مجرای تنفسی می‌رود یا به مری، استفاده اشکال ندارد و روزه را باطل نمی‌کند.

منبع: تسنیم


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.