ولایت و امامت، محور حرکت اهل ایمان است/ منتظر کرامت خود را حتی در ارتباط با طبیعت نشان می‌دهد

کد خبر: 102006
حجت‌الاسلام کلباسی با بیان‌اینکه ولایت و امامت، محور حرکت اهل ایمان است، گفت: کرامت بستری است برای بروز و ظهور صفات اخلاقی انسان کریم، منتظر این صفت را در ارتباط با انسان‌ها و حتی طبیعت را نشان می‌دهد.
وارث

حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی کلباسی»  با اشاره به نامگذاری پنجمین روز از دهه کرامت سال 99 با عنوان «امامزادگان؛ الگوی تمدن دینی و ولایت‌پذیری»، اظهار کرد: قاعدتاً این بحث درباره امامزادگانی است که دارای جایگاه و موقعیت علمی، دینی و اجتماعی ویژه ای بوده اند و در مسائل زمانه خویش ورود کرده و اثرگذار بوده اند.

 

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، تصریح کرد: آنها نقش بارزی در معرفی مکتب اهل بیت(ع) داشته اند که باید فلسفه هجرت و حضور این امامزادگان بررسی شود، چون همه امامزادگان اهل هجرت نبوده اند بلکه تعدادی از آن حضرات(ع) به شرق و غرب عالم هجرت کرده و منشا اثر شده اند؛ برای مثال عبدالعظیم حسنی(ع) از نسل امام مجتبی(ع) در ری و حضرت فاطمه معصومه(س) در قم چنین بوده اند.

 

وی ادامه داد: همچنین است دیگر امامزادگانی که طبیعتا در شکل‌گیری فرهنگ اجتماعی شیعه و پیروان اهل بیت(ع) نقش اجتماعی داشته اند، بسیاری به شهادت رسیده اند و با شهادت شان مروج فرهنگ اهل بیتی شده اند همچون امامزاده صالح(ع) تجریش.

 

حجت الاسلام کلباسی تاکید کرد: مسلم آن است که این امامزادگان در عرصه های فکری اجتماعی جامعه نقش آفرین بوده اند برای مثال حول محور امام رضا(ع)، امامزادگانی از نسل موسی بن جعفر(ع) به ایران آمدند و تحولات فرهنگی، اجتماعی را حتی در حوزه های معماری و هنر و  ادبیات رقم زده و نقش تاریخی خود را ایفا کرده اند، نقشی که همچنان در حال ادامه و استمرار است.

 

این کارشناس مهدوی در ادامه ابراز کرد: یعنی امامزادگان صرفا بزرگان از دنیا رفته نیستند، بلکه حول آستان آنها ادبیات و تاریخ و فرهنگ شکل گرفته است که این نقش در علوم اجتماعی و تمدنی قابل بررسی و توجه است.

 

وی درباره تاثیر تمدنی ولایت پذیریِ امامزادگان، گفت: هر حرکتی نیازمند محور است، حرکت بی محور، بی مقصد هم خواهد بود از حرکت افلاک و کهکشان ها گرفته تا حرکت یک ذره اتم و موتور، همگی دارای محور هستند. ولایت و امامت، محور حرکت اهل ایمان است اگر خدا در قرآن می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» این مبنای ولایت پذیری است.

 

حجت الاسلام کلباسی تاکید کرد: مبنای حرکت این امامزادگانی که از آنها سخن می گوییم، ولایت پذیری است و علت حضور آنها در مناطق مذهبی ایران به دلیل هجرت امام رضا(ع) بوده یعنی برای مسئولیت پذیری ذیل هجرت رضوی و حرکت شان در مسیر امامت و ولایت بوده است نه کسب و کار و تفریح.

 

وی در ادامه بیان کرد: جامعه منتظر هم در مسیر امام و اهداف ایشان حرکت می کند یعنی جامعه منتظر بدون محور و الگو سیری ندارد و کور و بی هدف نیست، منتظران برای آرمان ها و اهداف مقدس زندگی می کنند. امروز هم اگر کسی خواهان قرار گرفتن در زمره منتظران است باید همه اعمال و رفتارش، برای تحقق اهداف امام زمان(عج) باشد مثل اقامه عدالت، گسترش علم و دانش، رفع فقر و نابرابری های اقتصادی و رفع گرفتاری های بشر و ... . کسی که در این مسیر است در زمره منتظران قرار می گیرد.

 

حجت الاسلام کلباسی درباره تاثیر روحیه کرامت بر انتظار پویا و زمینه ساز، خاطرنشان کرد: کرامت بستری است برای بروز و ظهور صفات اخلاقی انسان کریم، منتظر این صفت را در ارتباط با انسان ها و حتی طبیعت نشان می دهد، انسان کریم نعمت های الهی را قدر می داند و آنها را ضایع می کند. طبیعتا وقتی ما از دهه کرامت سخن به میان می آوریم یعنی دهه ای که بکوشیم خود را به صفت کریمانه آراسته کنیم.

 

وی در پایان تاکید کرد: امام رضا(ع) الگویی نیکو برای این آراستگی هستند، رفتار ایشان با خانواده، مخالفان، دوستان و زیردستان، و زورگویان و قدرتمندان و ... همگی جلوه های کرامت است که امید است در منتظران متبلور شود.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.