آگاهی از محاسن کلام اهل‌بیت(ع) همه را به تبعیت می‌کشاند

کد خبر: 102020
کارشناس مسائل دینی گفت: اگر امروز در برخی مسائل تبعیت وجود ندارد به این دلیل است که محاسن کلام ما را نمی‌دانند.
وارث

حجت‌الاسلام محمد سعیدی‌آریا استاد حوزه علمیه و کارشناس مسائل دینی  با اشاره به آغاز دهه کرامت گفت: یکی از ابتکارات بسیار زیبا این بود که فاصله زمانی بین دو عید ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها و امام رضا علیه‌السلام دهه کرامت نامیده شد، این یعنی تعظیم شعائر دینی و به بزرگی یاد کردن آنها.

وی دهه کرامت را سلیقه دینی مهم و ارزشمندی دانست و افزود: آیت‌الله جوادی آملی می‌فرمود یک حکم دینی و یک سلیقه دینی داریم؛ حکم دینی مثل استحباب کاشتن درخت است اما اینکه یک فرد سلیقه دینی داشته باشد و بگوید در آخر سال روزی را برای هدیه دادن نهال و روز درختکاری قرار دهیم، این سلیقه دینی است. او با این کار یک فرهنگ دینی مستحب را بین مردم شایع کرده است.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقاتی که شایسته است در دهه کرامت نسبت به آن توجه ویژه داشت، شناخت اهل‌بیت علیهم‌السلام و آگاهی از فضائل آن بزرگواران است. شناخت تبعیت می‌آورد؛ امام رضا علیه‌السلام در این باره می‌فرماید: «لو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا؛ اگر مردم محاسن کلام ما را می‌دانستند تبعیت می‌کردند.» به عبارت دیگر اگر امروز در برخی مسائل تبعیت وجود ندارد به این دلیل است که محاسن کلام ما را نمی‌دانند.

حجت‌الاسلام سعیدی‌آریا اظهار کرد: اگر بخواهیم در جامعه تابعیت ایجاد کنیم، بر اساس نص صریح این روایت از مولا امام رضا علیه‌السلام، باید نسبت به اهل‌بیت، فضائل و مقامات آنان علم و آگاهی ایجاد کنیم.

این کارشناس مسائل دینی افزود: این علم و آگاهی فقط مربوط به دانستن سن و مشخصات ظاهری اهل‌بیت(ع) نیست، بلکه فراتر از اینهاست، این مسائل را خیلی از مستشرقان هم بلد هستند، محب و شیعه باید از محاسن اهل‌بیت آگاهی پیدا کند؛ یعنی چیزی که در مسیر انسان‌سازی و سعادت دنیوی و اخروی به ما تعلیم دادند، باید بیاموزیم، آن موقع تبعیت خواهیم داشت.

«امروز در قم محراب عبادتی وجود دارد که در واقع محراب عبادت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها و امروز محل زیارت عشّاق است. عبادت موضوع ویژه‌ای است و این مکان برای ما جنبه الگوگیری دارد. این محراب عبادت همچنان انسان‌ساز است؛ باید مسأله عبادت را جدّی بگیریم؛ از اقامه نماز اول وقت بگیرید تا عمل به مستحبات؛ اینها عوامل موفقیت است.»

وی با بیان مطلب فوق و با اشاره به بُعد علمی شگفت‌انگیز حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: در زمان حیات مبارک امام موسی‌بن‌جعفر(ع) پدر گرامی حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها جمعی از علاقه‌مندان و یاران حضرت که در بیرون از مدینه زندگی می‌کردند برای زیارت و عرض ادب و طرح سؤالات خود به مدینه آمدند و به خانه حضرت مشرف شدند. در را که زدند حضرت معصومه(س) پشت در آمد و به آن شیعیان خبر می‌دهد که پدر در خانه نیست.

حجت‌الاسلام سعیدی‌آریا افزود: آن شیعیان عرض می‌کنند ما از بیرون مدینه برای زیارت امام(ع) و طرح سؤال خدمتشان رسیده‌ایم. اینجاست که حضرت معصومه(س) می‌گوید من سؤالات را ببینیم و بعد هم می‌فرماید فردا بیایید و جواب سؤالات را بگیرید. آنها یک شب در مدینه سر می‌کنند و فردا می‌آیند در خانه امام در حالی که هنوز امام به خانه برنگشته بود اما پاسخ سؤالات از سوی حضرت معصومه داده می‌شود. آنها جواب سؤالات را می‌گیرند و در راه رفتن به سمت خانه‌هایشان امام موسی کاظم(س) را در راه زیارت می‌کنند و قاعدتاً از دیدار امام خوشحال می‌شوند.

وی اضافه کرد: آن وقت ماجرا را برای امام بازگو می‌کنند، امام سؤالات را به همراه پاسخ آنها می‌گیرد و مطالعه می‌کند و می‌بینند که حضرت معصومه تا چه اندازه زیبا و دقیق جواب سؤالات را داده‌اند. آن وقت است که چشمان امام پر از اشک می‌شود و سه‌بار پشت سر هم تکرار می‌کند: "فداها ابوها فداها ابوها فداها ابوه"؛ یعنی همان جمله‌ای که پیامبر(ص) در حق حضرت فاطمه(س) فرموده بود.

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: اینکه حضرت معصومه الگوی ما باشد یعنی باید محراب عبادت داشته باشیم، باید اهل بندگی خدا باشم، باید طوری باشم که پاسخگوی مسائل شرعی باشم، هر کسی خودش را در این عرصه بسنجد. ما الگوهای دینی را در تمام عرصه‌ها الگوی می‌دانیم.

منبع: تسنیم


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.