توصیه امام زمان(عج) برای جلوگیری از ابتلا به تورم ذهن

کد خبر: 102196
یک کارشناس مذهبی با شرح حدیثی از امام زمان(عج)، گفت: ایشان می‌فرمایند که از چیزهای غیرمفید نپرسید. اینکه می‌گویند بشر امروز دچار تورم ذهن شده یعنی ۸۰ درصد از اطلاعات ما بی‌خود و بی‌جهت و ناشی از عمل نکردن به این روایت حضرت(عج) است
وارث

حجت الاسلام «علی سرلک» در شرح احادیث امام زمان(عج)، اظهار کرد: برای دستیابی به سبک زندگی مهدوی، توجه به توصیه های حضرت حجت(عج) ما را به این آرمان بزرگ نزدیک می کند. آنچه در مسائل کلی و جزئی از روایات و کلمات اهل بیت(ع) برمی آید این است که آئین بندگی شئون گوناگونی دارد، یک شان آن است که حضرت ولیعصر(عج) در روایتی که مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار نقل کرده، بیان کرده اند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: حضرت(عج) می فرمایند: بی دلیل از چیزهایی که مفید نیست سوال نپرسید. یعنی از چیزهایی نپرسید که اگر آشکار شود به نفع تان نیست و به ضررتان است.

 

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر، اگرچه سوال کلید فهم است و انسان ها به اندازه ای که می فهمند، می پرسند اما این معنایش آن نیست که طرح هر سوالی در هر شرایطی صحیح است. چراکه برخی سوال ها ذهن را به ناکجاآباد می برند و فضا را برای مسائل اصلی تنگ می کنند. لذا این حدیث امام عصر(عج) تاکید بر آن است که درهای سوال از چیزهای غیرمفید را ببندید.

 

حجت الاسلام سرلک تاکید کرد: برخی عمرشان را در مطاله رشته هایی گذاشته اند که نه مشکل دنیا و نه مشکل آخرت را حل نمی کند. در تعقیب نماز عصر از چند چیز به خدا پناه می بریم یکی از آنها علمی است که نفعی ندارد «وَ مِنْ عِلْمٍ لا يَنْفَعُ». چقدر توانایی ذهن انسان ها به چیزهایی مصروف داشته شده که نفعی ندارد.

 

این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه می گویند بشر امروز دچار تورم ذهن شده یعنی 80 درصد از اطلاعات ما بی خود و بی جهت و ناشی از عمل نکردن به این روایت امام زمان(عج) است که این همه استعداد و توانایی و وقت در برخی مراکز آموزشی صرف مسائلی می شود که اصلا فایده ای ندارد. امام مهدی(عج) در این حدیث اولویت بندی در به سراغ مسائل رفتن را به ما می آموزند.

 

گفتنی است، این سخنان در طرح آموزشی ربیع الانام که به همت بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) اجرا شد، ایراد شده است.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.