پورولی:

تاریخ را باید از اهل بیت (ع) آموخت/ رمان «مخفی» بزودی منتشر می‌شود

کد خبر: 102484
شانزدهمین اثر مجید پورولی کلشتری یک رمانی تاریخی به نام «مخفی» است که قرار است از سوی انتشارات جمکران در 108 صفحه روانه بازار کتاب شود.
وارث

مجید پورولی کلشتری از داستان نویسان جوان انقلاب اسلامی است. او علاوه بر پرکار بودنش، محکم و استخوان‌دار می‌نویسد. رویه پورولی مطالبه‌گری و حق‌طلبی است که این ویژگی از داستان‌هایش می‌تراود.

متولد بهمن‌ماه سال ۱۳۵۴ تهران محله «مهرآباد جنوبی» است، درباره عوامل نویسنده شدنش می‌گوید: ابتدا لطف خداوند بوده. مادرم در کارهای خلاقانه ادبی و مقوله شعر و ادبیات صاحب ذوق بود، همین طور پدربزرگم. شاید این ذوق ارثی است که از آن‌ها برده‌ام. به غیر از این‌ها مطالعاتی که در تابستان‌ها داشتم هم در پر رنگ کردن این ذوق نقش داشته. مطالعه کتاب‌های نویسنده‌هایی چون «ژول ورن، چارلز دیکنز، مارک تواین و جک لندن و ... » خیلی کمک بتوانم ذوقم را پرورش دهم. از همان روزها در ناخودآگاهم روایت داستانی شکل گرفت، بیش از همه شیفته عنصر تخیل در نوشته‌های آن داستان‌ها بودم.

«کیهان بچه‌ها» را زیاد مطالعه می‌کرده و هر هفته در انتظار شماره تازه بوده است؛ حالا شانزدهمین کتاب خود را قرار است از سوی انتشارات کتاب جمکران با عنوان «مخفی» روانه بازار کند. هرچند دو کتاب در انتشارات جمکران و دیگری در نشر بین‌الملل زیر چاپ هستند اما در این فرصت درباره «مخفی» با او به گفت‌وگو نشستیم، رمان «کتاب مخفی» بناست به‌زودی با حجم ۱۰۸ صفحه منتشر و عرضه شود.

داستانِ کتاب «مخفی» داستان ماهان است. ماهان بنا بر شغلی که دارد، شروع به نوشتن تاریخ می‌کند 

* درباره طرح داستانی رمان «کتاب مخفی» بگویید.

داستانِ کتاب «مخفی» داستان ماهان است. یک شخصیّت ایرانی. او یک تاریخ نویس است که برای شفای چشم‌های کور فرزندش شهر به شهر به دنبال یک طبیب می‌گردد. به او خبر می‌رسد که در مدینه پیامبری ظهور کرده است که اعجاز می‌کند. او به قصد شفای چشمان فرزندش به همراه همسرش به مدینه می‌رود و پسرش شفا می‌گیرد. او شیفته اخلاقیّات رسول خدا و امیرالمومنین می‌شود و قصد دارد در مدینه بماند و زندگی‌اش را در آن جا ادامه دهد. ماهان بنا بر شغلی که دارد، شروع می‌کند به نوشتن تاریخ سفرش. او تاریخ روزهایی که در مدینه بوده را می‌نویسد.  آخرین حج رسول خدا و ماجرای غدیر را نیز در کتابش می‌آورد و اتفاقاً در این حین با مخالفان غدیر و منافقان صدر اسلام نیز آشنا می‌شود و متعجّب است که چگونه مخالفان و منافقان تا درون خانه رسول خدا نیز نفوذ کرده‌اند.

ماهان نام منافقان و مخالفان غدیر را در کتابش می‌گوید و همین ماجرا باعث می‌شود که سلمان و ابوذر به ماهان پیشنهاد بدهند که این کتاب را مخفی نگه دارد. او یک روز ناخواسته متوجه می‌شود که منافقان قصد دارند رسول خدا را ترور کنند. مخالفان و منافقان برای دستگیری ماهان و قتل او و سوزاندن آن کتاب تعقیبش می‌کنند. ماهان به طرف ایران می‌گریزد، امّا همه چیز مطابق میل او پیش نمی‌رود و روزگار تلخ و دشواری را سپرس می‌کند.

ما معتقدیم حتّی تاریخ را هم باید از اهل بیت گرفت چون اهل بیت در همه چیز عصمت دارند و یکی از آن همه چیز روایت تاریخ است

* گویا همان دغدغه‌های قبلی شماست؟!

بله. دغدغه اول آشنایی نوجوانان و جوانان با معارف صحیح مکتب اهل بیت (ع) است. این معارف صحیح باید از یک کانال گرفته شود و آن احادیث اهل بیت است. ما معتقدیم حتّی تاریخ را هم باید از اهل بیت گرفت. چون اهل بیت در همه چیز عصمت دارند و یکی از آن همه چیز روایت تاریخ است.

 

* مخاطب با مطالعه «کتاب مخفی» یک داستان تفریحی می‌خواند یا یک کتاب اعتقادی؟!

هر دو. تمام تلاشم همین است که برای مخاطب جوان که ادبیات و داستان را دوست دارد، کتابی بنویسم که در آن با معارف مکتب اهل بیت (ع) آشنا شود. هدف من در مرحله اول آموزش است. سعی می‌کنم کتابم راوی حدیث باشد. یعنی داستانم مجموعه‌ای از روایات را به مخاطب انتقال بدهد و مخاطب روایات را در قالب دیالوگ‌ها از زبان شخصیت‌های مختلف مطالعه کند. خودم اسمش را «رمان آموزشی» می‌گذارم. در این رمان مخاطب سر کلاس درس می‌نشیند و معارف مکتب اهل بیت (ع) را آموزش می‌بیند. در ظاهر معلمش من هستم، اما در حقیقت این روایات اهل بیت (ع) هستند که معلم هستند.

ما مدعیان عرصه فرهنگ درباره معارف مکتب اهل بیت که یک مصداقش «غدیر» است و مصادیق بسیار بسیار زیادی دارد، یا کم حرف زده‌ایم یا بد حرف زده‌ایم

* دشواری‌های این نوع نگاه به ادبیات چیست؟!

دشواری مهم دور بودن ذهن مخاطب از این حقایق است. مخاطب من عاشق هری پاتر و شیفته سینمای هالیوود و ماجراهای استیفان کینگ و دارن شأن است. حالا من در میان قول‌های روایت در دنیا، باید مخاطب ایرانی را که معمولاً انتخاب اولش رمان ایرانی نیست، دعوت کنم به مطالعه رمان ایرانی تازه آن هم با موضوعی که نمی‌دانم چقدر برایش جذاب است.

 

ما مدعیان عرصه فرهنگ درباره معارف مکتب اهل بیت (ع) که یک مصداقش «غدیر» است و مصادیق بسیار بسیار زیادی دارد، یا کم حرف زده‌ایم یا بد حرف زده‌ایم. بسیاری از مخاطبان ما از مبانی اصلی اعتقادی دور و با آن غریبه هستند.

 

یک کتاب داستان جنگجوی قدرتمندی برای مقابله با فرهنگ‌های مخالفِ شیعه و مقابله با شیطان نیست. اما من تمام تلاشم را می‌کنم تا این خاکریز را خالی نگذارم و مدافع حدیث و داستان‌های حدیث محور باشم.

دین خدا در عصر غیبت یک منبع معرفتی دارد و آن حدیث امام معصوم است

دین خدا در عصر غیبت یک منبع معرفتی دارد و آن حدیث امام معصوم است. من واسطه میان احادیث و ادبیات فارسی هستم. من واسطه میان حدیث و مخاطبی که داستان دوست دارد هستم. کار زیادی نمی‌کنم اما همین هم از روی تکلیف انجام می‌دهم و به کاری که می‌کنم اعتقاد دارم.

منبع: فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.