هیئت‌های مذهبی حفظ سلامتی را وظیفه شرعی می‌دانند/ مذهبی‌ها در نبرد با کرونا خوش درخشیدند

کد خبر: 102645
استاد حوزه علمیه می‌گوید مردم ما در مراسم‌های مذهبی به طور حتم ضوابط را از سایر اماکن بهتر و با کیفیت‌تر رعایت می‌کنند؛ چرا که هم حفظ جان و هم اطاعت از رهنمودهای رهبری نظام به عنوان حاکم شرع را از جهت شرعی بر خود واجب می‌دانند.
وارث

حجت‌الاسلام ناصر خلج، استاد سطح عالی حوزه علمیه، با اشاره به اینکه دین مبین اسلام در تمام زمان‌ها و مکان‌ها پاسخگوی مسائل است، گفت: خداوند هیچ چیزی را در دین اسلام فروگذار نکرده است و این ماییم که باید از گنجینه‌های آن بهره ببریم و تسلیم اوامر آن شویم. خود خداوند فرمود إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏؛ دین نزد خدا، همان اسلام است؛ به قول شهید مطهری، دین اسلام هم دین کامل و هم دین تمام است. دین کامل است به این لحاظ که برای تمام زمانها پاسخگوست و دینِ تمام است، به این علت که هیچ چیزی را برای بشر فروگذار نکرده است؛ یکی از مسائل مربوط به احکام دین اسلام، حفظ سلامت ابعاد جسمانی و روحانی انسان است.

وی افزود: شایسته است در این شرایط که بیماری کرونا سایه بر فعالیت‌های اجتماعی جهان انداخته است، حافظ سلامتی خود باشیم و همچون گذشته و بر اساس ضوابط ستاد کرونا و مسئولان امر عمل کنیم. هیئت‌های مذهبی هم یکی از مراکز تجمع است و مطمئناً قشر هیئتی و مذهبی ما همانند گذشته تقید به مسائل بهداشتی خواهند داشت؛ چرا که ما هم حافظ جان خود باید باشیم و هم دیگران چه اینکه اگر خدایی نکرده فردی مبتلا شود، این بیماری به بیرون از محل عزاداری تسری می‌یابد.

خلج با اشاره به اینکه کمترین آمار ابتلاء به بیماری کرونا مربوط به اماکن مذهبی است، گفت: بر اساس آمار ستاد کرونا، نیم درصد از مبتلایان به بیماری کرونا مربوط به اماکن مذهبی بوده است لذا نباید انصاف را کنار گذاشت و به این مراکز مذهبی که عامل پیوند هموطنان مسلمان عزیزمان با ارزش‌های دینی و عاشورایی است، هجمه کرد.

عزای بر سیدالشهداء عامل حیات روحانی انسانهاست

وی سلامتی روح در کنار سلامتی جسم را از ملزومات انسان دانست و گفت: ما همچنان که وظیفه داریم جسم خود را از بیماری حفظ کنیم، باید به فکر سلامت روحمان نیز باشیم؛ چه اینکه هر دو از امانت‌های الهی هستند؛ یعنی همچنان که نیاز به سلامت جسم داریم، روحمان هم باید تغذیه معنوی شود. علم پزشکی به اثبات رسانده افرادی که دارای سلامتی روحی و روانی بیشتری بودند، زودتر بهبود یافتند. اکثر ما ایرانی‌ها تجربه‌ی عزای بر اباعبدالله علیه‌السلام و شرکت در مراسم عزای سیدالشهداء را داریم و دیدیم که اشک بر ایشان روح انسان را چگونه پالایش می‌کند و بارها به تجربه دیدیم عزای بر سیدالشهدا یکی از عوامل مهم حیات روحانی انسانهاست. در اربعین مشاهده می‌کنیم که نه تنها مسلمانان بلکه تمام پاک‌طنتان عالم در سرزمین کربلا جمع می‌شوند تا حیاتی طیبه و نشاطی روحانی را در این وانفسای دنیای مدرن تجربه کنند.

قشر مذهبی در نبرد کرونا پس از کادر درمانی خوش درخشیدند

این استاد سطح عالی حوزه علمیه افزود: نتیجه اینکه شایسته است هم مراسم‌های عزاداری برقرار شود و هم در کنارش تقید به ضوابط مسئولان امر داشت و مطمئناً از قبل این‌طور بوده و در ایام عزاداری هم این‌طور خواهد بود. نباید فراموش کنیم همین قشر مؤمن بودند که در عرصه کرونا پس از کادر درمانی خوش درخشیدند؛ از غسل فوتی‌های کرونا و گندزدایی معابر گرفته تا تهیه ماسک و رزمایش مواسات و نیز کمک به کادر درمانی عمدتاً توسط قشر مذهبی و ایمانی ما صورت گرفت؛ چنین قشری در مراسم‌های مذهبی به طور حتم  ضوابط را از سایر اماکن بهتر و با کیفیت‌تر رعایت می‌کنند و از طرفی، حفظ جان را از جهت شرعی بر خود واجب می‌دانند.

وی درباره توصیه رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت تقید به مصوبات ستاد کرونا گفت: باید توجه داشت که رهبر انقلاب  نفرمودند برگزار نشود بلکه ایشان همواره طرفدار برگزاری مراسم‌های مذهبی بوده و هستند، منتها تأکید داشتند اماکن مذهبی بر اساس ضوابط ستاد کرونا عمل کنند.  مؤمنان هم که همواره گوش به فرمان رهبری معظم داشتند، این بار هم خود را ملزم به دستورات حاکم مقدس شرع می‎دانند. امیدواریم به برکت امام حسین علیه‌السلام شرّ این ویروس از جامعه کنده شود.

منبع: تسنیم


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.