گروه‌های جهادی مردمی «امر به معروف و نهی از منکر» راه‌اندازی می‌شود

کد خبر: 102804
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران ضمن تشریح فعالیت‌های گروه‌های مردمی امر به معروف و نهی از منکر گفت: این افراد نیروهای حاکمیتی نبوده بلکه متخصصان مردمی‌اند.
وارث

نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین حامد فاطمی روش دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست فاطمی روش گفت: در جامعه کنونی متاسفانه به دلیل رفتارهایی که از گذشته وجود داشته، امر به معروف و نهی از منکر دچار دگرگونی‌هایی نسبت به واقعیت این امر شده است؛ آنچه دین اسلام به ما محبت کرده آن چیزی نیست که در اذهان عمومی نسبت به موضوع مهم امر به معروف و نهی از منکر شکل گرفته است و این موضوع دلایل مختلفی دارد. برخی امر به معروف و نهی از منکر را متضاد با منافع شخصی خود می‌دیدند و این تصویر غلط را ایجاد کردند اما عده‌ای هم بودند که این کار را به شیوه درست انجام دادند.

وی ادامه داد: متاسفانه وقتی سخن از امر به معروف و نهی از منکر می‌آید به جای آن مقوله  طیب و طاهرکه نیکی‌ها را به جامعه هدیه می‌کند چهره ناخوشایندی از آن ترسیم می‌شود؛ ما  اولا می‌خواهیم چهره امر به معروف و نهی از منکر واقعی را در جامعه شکل بدهیم تا شاهد این باشیم که برکات آن در جامعه جاری شود و دوما تلاش می‌کنیم این موضوع را به شیوه های درستی در جامعه ایجاد کنیم. در این راستا ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران در نظر دارد مسیر خودش را ادامه دهد که هیچکس دغدغه امر به معروف و نهی از منکر و عواقب آن را نداشته باشد. بر همین اساس مسیرحمایتی خود را شروع کردیم و با تقویت آن تلاش کردیم به نقاط مناسبی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به ایجاد ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: با همکاری دادستان استان تهران شعبه ویژه امر به معروف و نهی از منکر در برخی دادسراها شکل گرفته است؛ این موضوع باعث می‌شود که قضات به صورت تخصصی این امر را انجام داده و با دانش بیشتری نسبت به امر به معروف و نهی از منکر کار کنند. علاوه بر این ظرفیت‌های قانونی را تقویت کردیم و با مجموعه‌هایی همکاری آغاز کرده تا در این راستا خدمات قضایی نظیر مشاوره رایگان برای کسانی که در راستای امر به معروف و نهی از منکر به مشکلاتی برخوردند اقدام کنند.

وی تاکید کرد: همچنین کسانی که برای امر به معروف و نهی از منکر مانع ایجاد کنند مجرم شناخته شده و قانون برای آنان تعیین جرم کرده است. دادسرای کارکنان دولت برای ادارات دولتی که با امر به معروف و نهی از منکر همکاری شایسته نکند و حتی برای آن ممانعت ایجاد کنند طبق قانون برخوردهایی در نظر گرفته است. این کارها در آن جهت است که همه آحاد جامعه حق امر به معروف و نهی از منکر را داشته باشند تا این فرهنگ در جامعه نهادینه شود. با این کار به نقطه‌ای برسیم که هیچ کس ترسی از مطالبه گری نداشته باشد. علاوه بر این باید شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر را تصحیح کنیم چرا که اگر اتفاقاتی برای آن رخ داده به دلیل امر به معروف و نهی از منکر نادرست بوده است؛ برخی از روی تعصب و غیرت و یا دغدغه شخصی اقداماتی کردند که با هیجانات تداخل پیدا کرده و اقدامات ناخوشایندی را رقم زده است.

فاطمی‌روش با اشاره به ایجاد گروه‌های جهادی مردمی گفت: برای تقویت امر به معروف و نهی از منکر گروه‌های جهادی را ایجاد کردیم این گروه‌ها شخصی‌اند و معروف‌ها و منکرها را می‌شناسند. این گروه‌ها در قالب هایی آموزش می‌بینند که از آن جمله می‌توان به آموزش مطالبه‌گری مبتنی بر اخلاق، آموزش مطالبه‌گری صحیح و غیره اشاره کرد. ما برای برگرداندن چهره واقعی امر به معروف و نهی از منکر نیازمند کمک جدی اصحاب رسانه هستیم و پوشش‌ها باید به گونه‌ای باشد که امر به معروف و نهی از منکر صحیح شکل گرفته و شیوه غلط آن آرام آرام از بین برود. ما شوراهای امر به معروف و نهی از منکر ادارات را جدی‌تر کردیم و با آنان تعاملات داریم تا از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت شود. باید دقت داشت که امر به معروف و نهی از منکر وابسته به هیچ نهاد و قشر خاصی نیست و همه باید این وظیفه را انجام دهند و ما باید از آنان حمایت کنیم. 

او در پاسخ به سوالی مبنی بر راه‌اندازی گروه‌های جهادی مردمی برای امر به معروف و نهی از منکر گفت: ما براساس قانون موظف هستیم که گروه‌های مردمی را شکل بدهیم اما دشمنان این گروه‌ها را حاکمیتی جلوه می‌دهند در حالی که مردمی است. سایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور از تمام روستاها کسانی که داوطلب باشند را ثبت نام می‌کند. این گروه‌ها باید دارای ویژگی‌هایی باشند که یکی از آن این است که دو نفر از اعضای گروه باید متخصص باشند. این گروه‌ها را با مصاحبه‌ای احراز صلاحیت می‌کنیم تا اگر تخصص ندارند وارد نشوند. ملاک ما این است که از نظر ثبات اخلاقی صلاحیت داشته باشند و سپس از آنان حمایت آموزشی، فرهنگی و قضایی می‌کنیم. این افراد اصلا نیروی ما و یا حاکمیت نیستند بلکه خود مردم هستند. ما کمک می‌کنیم تا مردم جمع شوند، آموزش ببینند و در حوزه‌های تخصصی خودشان به امر به معروف و نهی از منکر روی بیاورند. 
منبع: تسنیم


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.