وزیر بهداشت: برای ما مهم است که نگویند کسی در مجلس عزاداری کرونا گرفت

کد خبر: 102827
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه حمایت‌های مقام معظم رهبری از ستاد ملی کرونا تاریخی و بی‌نظیر بوده است، گفت: برای ما مهم است که دیگران مغلطه نکنند که عاشورا و تاسوعا عامل شیوع کرونا شد.
وارث

 دومین جلسه ستاد ملی پیگیری‌های ویژه محرم با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام سیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام رستمی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جمعی از مسئولان نهادهای فرهنگی مرتبط با محرم در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد. 

نمکی وزیر بهداشت در این مراسم اظهار داشت: برخی تصور می‌کنند که برپایی عزداری برای شهدای کربلا سابقه ۴۰۰ تا ۵۰۰ ساله دارد، اما تصور من آن است که اولین راوی کربلا حضرت زینب (سلام‌الله علیه) بود که وقتی از ایشان پرسیدند در کربلا چه رخ داد، فرمودند ما رأیت الا جمیلا،‌ یعنی ایشان با زبان زیبا و دلسوزانه کربلا را مطرح کردند. 

وی افزود: بعد از ایشان، اولین کسی که به عزاداری برای امام حسین (ع) پرداخت و با چشمی نابینا از مدینه با پای پیاده به زیارت ایشان رفت، جابربن عبدالله انصاری بود که ۲۰ صفر خود را به کربلا رساند. ورود جابر و چشم‌های نابینای او اولین روضه برای سیدالشهداء بود که ابتدا درخواست کرد در فرات غسل کند و به رسم احرام لنگ به خود پیچید و سپس به سمت قبر سیدالشهداء حرکت کرد. او زمانی که به مزار ایشان رسید، دست خود را روی قبر گذاشت و به قدری گریه کرد که از هوش رفت. این واقعه اولین روضه برای سیدالشهداء بود. 

نمکی با بیان اینکه مبنای زیارتنامه در شیعه نیز به کلام جابربن عبدالله انصاری است، گفت: براساس این سابقه تاریخی، نمی‌توان در طول تاریخ و زمان، شور و سوز عاشقان حسینی در محرم را خاموش کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به زادگاهش کاشان و همشهری بودنش با محتشم، سراینده شعر معروف «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» اضافه کرد: تمام هیأتی‌ها و عاشقان امام حسین (ع) می‌دانند که من به عنوان وزیر بهداشت که از کودکی در روضه‌های امام حسین (ع) به همراه مادرم حضور داشتم و اشک مادرم به صورتم ریخته است، نمی‌توانم بگویم پروتکل‌هایی وضع شود که بر اثر رعایت آن، نام حسین (ع) شنیده نشود و این برای ما کاری غیرممکن است. 

وی گفت: به همین دلیل، با دوستان و کارشناسان راه‌های متفاوتی را رفتیم و همدلی و هم زبانی را ایجاد کردیم تا بتوانیم این پرچم تشیع را که در دست ماست، نگه داریم و به عنوان یک کشور مترقی در جهان اسلام، این مسئولیت را به سرانجام برسانیم.

نمکی گفت: ‌یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین حمایت‌های تاریخی که ممکن است هر ۱۵۰ یا ۲۰۰ سال بر اثر وقوع یک بلا در کشوری صورت بگیرد، از سوی مقام معظم رهبری انجام شده است که در تاریخ ماندگار خواهد بود. ایشان هم از مدافعان سلامت حمایت کردند و هم در بزنگاه‌های مهم، ارائه طریق فرمودند و اعلام داشتند که به شدت مقید به رعایت پروتکل‌ها هستند و این برای ما شیرین است. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: تلاش کردیم از هر مناره‌ای ذکر حسین (ع) بلند شود و در عین حال در سرزمین ما کسی نتواند بگوید فردی در مجلس عزاداری مبتلا به کرونا شد تا بتوانیم به دنیا مدل مدیریتی در خصوص تلفیق علم و دین ارائه کنیم. برای ما مهم است که دیگران مغلطه نکنند که عاشورا و تاسوعا عامل شیوع کرونا شد و کسی نتواند بگوید نظام سلامت، سرسپرده تحجر شد و یا خود عضوی از تحجر بود، زیرا مقام معظم رهبری می‌فرمایند: من منتظر هستم تا ستاد کرونا دستورالعمل‌های خود را اعلام کند تا به آنها اعلام کنم. بنابراین نباید کسی خود را جلوتر از ایشان بداند که اگر چنین بود، قطعاً به دنبال صحنه‌سازی و آسیب به اسلام هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تردید ندارم رعایت این پروتکل‌ها به مدیریت سازمان تبلیغات و تلاش هیأتی‌ها مانع بروز مشکلات خواهد شد و وزارت بهداشت نیز آماده هرگونه کمک و حمایت در این راستا است. 
منبع: فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.