نظر قرآن کریم در مورد ماه محرم چیست؟

کد خبر: 102833
چند روزی است که چالش بر سر برگزاری مجالس عزاداری سید و سالارشهیدان حضرت امام حسین(ع) در ماه محرم و خطر شروع زنجیره ویروس کرونا در صدر خبرها قرار دارد. اما در این مجال شنیدن نظر قرآن در مورد ماه محرم و عظمت خالی از لطف نیست.
وارث

چند روزی است که چالش بر سر برگزاری مجالس ماه محرم و خطر شروع زنجیره ویروس کرونا در صدر خبرها قرار دارد رهبر انقلاب چند روز پیش اعلام کردند که شان در هر صورت پیرو دستورات  ستاد ملی مبارزه با کرونا هستند. از طرفی نیز پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، انتشار ویروس شبهات بر علیه دین، شهر مقدس قم و روحانیت نیز شتاب بالایی پیدا کرد و ماهی گیران آب گل آلود، فرصتی مجدد برای نفوذ در اعتقادات مردم پیدا کردند که تمام این شبهات، پاسخ داشته و در شماره های گوناگون به انتشار این پاسخ ها خواهیم پرداخت.

از مهم ترین مبانی اسلام عزیز، لزوم حفظ جان خود و دیگری است؛ چنانکه درآیات ۲۹ و ۳۰ سوره مبارکه نساء آمده: «وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إنَّ اللّه کانَ بِکُمْ رَحیما، وَمَنْ یفْعَلْ ذلک عُدْوانا وَظُلْما فَسَوْفَ نُصْلیهِ نارا؛ و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است؛ و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد، به زودی او را در آتشی وارد خواهیم کرد.» در روایات اسلامی نیز به این مطلب تأکید شده که خودکشی حرام است و عقوبت سختی دارد. (۱) افزون بر حفظ جان خود، حفظ جان دیگران نیز لازم الاجرا است تا جایی که در قرآن آمده «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً؛ هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد درروی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسان ها را کشته است». (۲)

 

اما جدای از این مباحث  فرصتی دست داد تا  در این مجال به نظر قرآن کریم در خصوص ماه محرم  بپردازیم.

ماه محرم، اگر با اين عنوان در قرآن مجيد نيامده است. و ليکن در قرآن، آيات چندي است که درباره ماه هاي حرام و لزوم حرمت آن ها نازل شده است. ماه محرم نيز از جمله ماه هاي حرام است که در آيات قرآن کريم به آن ها پرداخته شده است.

در اين جا آيه هايي را که درباره ماه هاي حرام وارد شده اند، اشاره کرده و به ترجمه و شرح اجمالي آن ها مي پردازيم:

1 - جعل الله الکعبة البيت الحرام قياما للناس و الشهرالحرام و الهدي و.

خداوند متعال، کعبه را که خانه حرام است و هم چنين ماه حرام و قرباني را براي برپايي مردم (و معيشت آنان) قرار داده است.در اين آيه، خداوند متعال فلسفه حرمت حج و ماه حرام را بيان نموده است و آن، عبارت است از معيشت و امنيت مردم در پناه آن ها و تاثير آن ها بر اصلاح جامعه.

اگر مردم، حرمت خانه خدا و ماه هاي حرام را نگه نداند و دائم در جنگ، تجاوز و حرمت شکني باشند، همانند اقوام و ملل پيشين به نابودي و هلاکت خواهند رسيد و با دست خود، يک ديگر را به فنا و فراموشي مي سپارند.امنيت و آسايش مردم در ماه هاي حرام و ايام حج، موجب تقويت روابط اجتماعي و انساني شده و مردم را به هم دلي و هم سويي سوق مي دهد و آنان را از پراکندگي و خواري، به عزت و سربلندي مي رساند.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.