حضور مداحان و کارشناسان جدید محرم در تلویزیون/ برپایی مراسم شیرخوارگان حسینی بدون جمعیت

کد خبر: 102862
دبیر شورای معارف سیما گفت: ما امسال مراسم شیرخوارگان حسینی را نیز خواهیم داشت و ما به صورت تلویزیونی و از آنجایی که برگزاری این مراسم ممنوع است ما بدون جمعیت این مراسم را برگزار می کنیم.
وارث

نشست دبیر شورای معارف سیما با حضور جمعی از اصحاب رسانه در ساختمان شبکه قرآن برگزار شد.

در این نشست جواد شیخ اکبری دبیر شورای معارف سیما و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، سید محمدرضا قاسم تبار مدیر گروه علوم قرآنی شبکه قرآن، سعید سلطانی مدیر معارف شبکه پنج، محمد بیطرف مدیر معارف شبکه دو، حجت الاسلام والمسلمین رضایی مسئول دبیرخانه شورای معارف حضور داشتند.

شیخ اکبری در ابتدای این مراسم گفت: شروع کرونا با ماه رجب مقارن شد و ما مراسم اعتکاف را در این بازه زمانی داشتیم و با برنامه ریزی که انجام گرفت اولین کار رسانه ای ما پوشش مراسم اعتکاف از حرم امام رضا (ع) و در ادامه مناسبت نیمه شعبان و پخش مناجات شعبانیه و در ادامه ماه رمضان و روز عرفه و عید غدیر بود.

وی ادامه داد: بعد از ماه رمضان جلسه های داخلی را برگزار کردیم و مسئولیت اصلی بر دوش تلویزیون بود.

شیخ اکبری در ادامه با اشاره به پوشش مراسم ایام محرم نیز گفت: امسال به دلیل شرایط حاکم بر کشور با محدودیت هایی مواجهیم و بر اساس آنچه ستاد ملی مبارزه با کرونا ابلاغ کرده پیش می رویم.

وی در ادامه نیز بیان داشت: ما علاوه بر پوشش باید اطلاع رسانی این دستور العمل ها را نیز داشته باشیم تا مراسم ها بر اساس این دستورالعمل ها پیش رود. از امروز شبکه های سیما روی این دستور کار می کنند و کارهای کوتاه موشن گرافی روی این بحث انجام شده است.

وی با بیان جهت گیری اصلی شورای معارف نیز بیان داشت: در بحث محتوا صبر و ثبات قدم دو کلید  واژه محوری هستند که باید برای برنامه یازی در سیما لحاظ شوند. همچنین توجه ویژه به مسابقه های معنوی و رزمایش کمک مومنانه از موضوع های مهم ما است.

وی با اشاره به پویش نذر حسین نیز گفت: پویش حقانی حسینیه و پویش نذر حسین دو پویشی هستند که به آنها خواهیم پرداخت و تلاش داریم تا تمام خانه های ایرانی ها به حسینیه تبدیل شوند.
مدیر شبکه قرآن سیما گفت: جریان تحریف سبقه تاریخی دارد و شاید محرم زمان خوبی برای پرداختن به این موضوع باشد. همچنین پاسخگویی به شبهات نیز از جمله کارهای ویژه ما در این ایام است.

وی با بیان مهم ترین برنامه تلویزیونی محرم نیز گفت: حسینیه تلویزیونی ایران هر کدام از شبکه های تلویزیونی مراسم هایی را با توجه به مقتضیات هر شبکه پوشش می دهند. پخش این حسینیه تلویزیونی برای افرادی است که نمی توانند به بیرون از خانه بروند.

شیخ اکبری ادامه داد: قدم بعدی ما در فضای مجازی است و به دنبال این هستیم کانال تلویزیونی در بستر فضای مجازی راه اندازی کنیم به نام کانال شمس که روزی سه ساعت برنامه دارد. محتوای برنامه ها نیز شامل مداحی و سخنرانی های کوتاه و در قالب کلیپ است. محتوای پخش شده در فضای مجازی در شبکه قرآن نیز پخش می شود.

وی افزود: مداحان جوان و کارشناسانی که شاید چهره تلویزیونی نبودند از افرادی هستند که در برنامه های محرم سیما حضور دارند.

تاکید ما بر برنامه های امسال این است که مجری از طریق برقراری تعامل با مخاطبان ارتباط بهتری بگیرد.

شیخ اکبری افزود: قبل از ورود به محرم برنامه ای به نام اذن عزا داریم که از حرم امام رضا (ع) به روی آنتن می رود و مراسم شیرخوارگان حسینی را نیز خواهیم داشت و ما به صورت تلویزیونی و از آنجایی که برگزاری این مراسم ممنوع است ما بدون جمعیت این مراسم را برگزار می کنیم.

وی ادامه داد: جدول پخش شبکه ها منعطف تر شده است و در گونه های مختلف تلویزیونی مثل مستند برنامه های کوتاه و ... تدارک دیده اند. شبکه یک حسینیه ایران را دارد و محوریت کار پوشش مراسم استانی است و ویژه برنامه این شب ها با رویکرد محرم روی آنتن می رود. شبکه دو تکیه خانه، کوی محبت، سخنرانی، ذکر عاشوراییان، ناگفته ها، خانه ها و تکیه ها، مکث، شعر عاشورایی، آیینه خانه، بر بال تعزیه از جمله برنامه های محرمی شبکه دو هستند.

مدیر شبکه قران همچنین ادامه داد: شبکه سه برنامه های سمت خدا، در آستان خورشید، سخنرانی، مخاطب خاص را دارد. همچنین ویژه برنامه سوره، نغمه های عاشورایی، سرگذشت و پرده عشاق از برنامه های محرمی شبکه چهار سیما هستند.

شیخ اکبری همچنین بیان داشت: رضوان، عشق یعنی، تا نیایش، سوگواره، قصه کربلا، مداحی و سخنرانی از برنامه های شبکه پنج سیما است. برنامه رو به راه، ضیافت حسینی (ع)، نگین ری، یاد خدا، خوشبخت، بیانات آیت الله جوادی از برنامه های شبکه قرآن سیما است.

وی ادامه داد: مستند هیات، صدای انقلاب، نغمویه از شبکه مستند، پاشو پاشو کوچولو و مداحی میثم مطیعی از شبکه پویا پخش می شود و مثل قاسم، هشتگ دوستی، به توان خدا، دوم شخص مفرد، دوربین امید از شبکه امید بروی آنتن می روند. برنامه روز حسین (ع) ، سخنرانی، رواق، آنچه خود داشت برنامه های شبکه جام جم به شمار می روند.

محمد بیطرف مدیر معارف شبکه دو نیز گفت: برنامه تکیه خانه را از ۸ صبح تا ۱۲ شب به عنوان میزبان همه برنامه های شبکه خواهیم داشت. مهم ترین رویداد شیرخوارگان حسینی است که امسال این مراسم برگزار نمی شود اما این مراسم نیز به صورت رسانه ای در ۳۱ مرداد پخش می شود که خانواده ها فرزندانشان را با پوشش لباس مخصوص و انعکاس آن از طریق رسانه خواهیم داشت. ناگفته ها قصه های کمتر بیان شده از عاشورا در قالب مستند و خانه ها و تکیه ها با توجه به رویکرد شبکه به سمت معرفی خانواده هایی می رود که سالها به برگزاری هیئت اهتمام ورزیدند.

سعید سلطانی مدیر معارف شبکه پنج سیما نیز بیان داشت: دو برنامه اصلی در این شبکه داریم که فرمت آنها مستند است. برنامه عشق یعنی مستندی پرتره است درباره زندگی افرادی که همه موفقیت شان را مدیون امام حسین (ع) می دانند. سوگواره مصاحبه با شاعران عاشورایی است. سخنران ثابت ما آقای پناهیان را خواهیم داشت.

شیخ اکبری درباره مجموعه نمایشی سیما برای محرم گفت: سیما فیلم تدارکی دیده اما معلوم نیست به دهه اول برسد یا نه به این دلیل که شرایط کار کردن در کرونا دشوار است و اگر به دهه اول نرسد به دهه دوم خواهد رسید.

شیخ اکبری درباره اعزام گروهی از برنامه سازان به کربلا نیز گفت: هنوز به اعزام گروهی نرسیدیم اما پخش زیارت وارث را از شبکه قرآن از کربلا خواهیم داشت. قرار شده مراسم هایی که در استان ها برگزار می شود را برای ما ارسال کنند و یکی از رویکردهایمان توجه ویژه به استان ها است. همچنین شبکه سپهر و تلوبیون هیئت های آنلاین را پخش می کند.

منبع: فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.