هیئتی‌ها مراقب باشند تا بعدها مقصر شناخته نشوند/ ۳ موضع‌ دربارۀ مجالس محرم امسال

کد خبر: 102879
استاد حوزه علمیه قم گفت: خواهشم از رئسای هیئات‌ها، مداحان و سخنرانان و حوزه‌ها این است که حواستان باشد با این کار ضربه‌ای به دین و امام حسین(ع) نزنیم، طوری نشود که بعداً آمار بدهند که شما هیئتی‌ها و مسجدی‌ها مقصر بوده‌اید.
وارث

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه قم و کارشناس مسائل دینی در سلسله نشست‌های گفت‌وگوی دوستانۀ خود با جمعی از جوانان برای پاسخگویی به سؤالات و شبهات آنان دربارۀ لزوم برگزاری مجالس محرم و اصرار روزهای اخیر دستگاه‌ها بر برگزاری مراسم محرم گفت: دربارۀ محرم و صفر سه موضع در کشور گرفته شد؛ نمی‌گویم از سوی حوزویان، بلکه از سوی مداحان، مردم، وزرا، مسئولان و ... . موضع اول تندروی بود و می‌گفتند این حرف‌ها را رها کنید، ما جان خود را هم فدا می‌کنیم. من کاملاً با این موضع اول مخالف هستم و خلاف عقلانیت و مکتب اباعبدالله و سیرۀ اهل‌بیت علیهم‌السلام است. سیرۀ اهل‌بیت را ببینید، وقتی امیرالمؤمنین علیه‌السلام بیمار می‌شود پزشک مسیحی برای او می‌برند.

وی افزود: زیارت امام حسین ارزش دارد اما باید مراعاتی صورت گیرد؛ یعنی اگر کسی آمد و گفت بیایید دست مرا هم قطع کنید این درست نیست؛ این یک مسألۀ شرعی است. امروز اگر مجوز سفر به کربلا قطع کردن دست باشد این کار شرعاً درست نیست، حرام است؛ چون ضرر و زیان زدن به بدن حرام است.

این کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: جریان دوم تفریطی است؛ می‌گفتند همه چیز تعطیل شود از مسجد بگیرید تا هیئت و ...، چنین افرادی به دنبال تعطیلی کل جامعه هستند. حرکت وسط اعتدالی است؛ یعنی آنچه رهبر معظّم انقلاب فرمود: برگزاری مراسم عزاداری با رعایت پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا. ستاد اعلام کرده است مراسم‌ها حداکثر 2 ساعت باشد، با حداقل جمعیت باشد، پخش غذا در مجالس ممنوع است و ... .

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: خواهشم از رئسای هیئات‌ها، مداحان و سخنرانان و حوزه‌ها و ... این است که حواسمان باشد با این کار ضربه‌ای به دین و امام حسین علیه‌السلام نزنیم، طوری نشود که بعداً آمار بدهند که شما هیئتی‌ها و مسجدی‌ها مقصر بوده‌اید؛ کاملاً مراعات کنیم؛ حق‌الناس است و مسئولیت شرعی دارد. ما مسئول جان مردم هستیم و باید بسیار دقت کنیم.

منبع: تسنیم


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.