بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه قم درباره عزاداری ماه محرم

کد خبر: 102884
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در زمینه عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در ماه محرم در ایام شیوع کرونا بیانیه‌ای صادر کرد
وارث

متن بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ومن یعظم شعائرالله فانها من تقوی القلوب
 
جریان عاشورا و ایستادگی امام حسین(ع) و یارانش در برابر حکومت ظالمانه و استبدادپیشه امویان، بی‌تردید از رویدادهای  بزرگ تاریخ است و شکی نیست که باید این حادثه بزرگ همواره در تاریخ زنده نگه داشته شود تا همیشه پرچم توحید و عدالت در برابر شرک و سیاهی و ستم برافراشته باشد. از پیامبر گرامی اسلام(ص) در این باره نقل است، «حسینٌ منّى و انا مِن حسینٍ؛ حسین از من است و من از حسینم.» یعنى نه تنها حسین فرزند من است، بلکه بقاى دین و آیین من نیز از اوست و اسلام به واسطه فداکارى و جانبازى او و یارانش باقى مى‌ماند.
 
پوشیده نیست تقابل امام حسین(ع) با حاکمی مانند یزید تقابل عدل در برابر ظلم است و این منحصر به دو شخص و یک برهه از تاریخ نیست. حفظ شعایر عاشورا یعنی ایستادگی در برابر ستم و استبداد و تحقق عدالت و حفظ کرامت انسان‌ها. نیک واضح است اگر امام حسین (ع) حکومت امویان که روح جاهلی و قبیلگی داشت و در قالب اسلام شکل گرفته بود را رسوا نمی‌ساخت، مردم، اسلام توحیدی و ظلم‌ستیز پیامبر را به گونه‌ای دیگر می‌شناختند؛ اسلامی که در زمان خلیفه سوم شکل گرفت و از حقیقت خود تهی و تحریف شد و معاویه وارث آن گشت. به تعبیر امام علی (ع) اسلام مقلوبی بود که مانند پوستین وارونه بر اندام جامعه اسلامی پوشیده  شد.
 
غالب حاکمان اسلامی پس از امویان، حکومت بیداد و استبدادی خود را در قالب اسلام شکل دادند و با حفظ شعایر اسلامی، عدالت، عزت و کرامت انسانی را زیر پا گذاشتند، اما تفسیر درست عاشورا این حقیقت را بر ما روشن می سازد، که اسلام محمدی غیر از اسلام اموی، عباسی، صفوی، عثمانی وحاکمان بیدادپیشه تاریخ است؛ به همین جهت بر این باوریم که باید این حماسه بزرگ تاریخ را در جهت اسلام پیامبر و تعالیم قرآن تفسیر کرد و جنبه تقابل عدل با ظلم و عقل با جهل و جمود با تحرک را در این تراژدی بی‌نظیر نشان داد.
 
از آنجا که در آستانه ماه محرم قرار داریم و امسال به خاطر پدیده ویروس کرونا برگزاری مراسم شکل دیگری به خود می‌گیرد، نکاتی را متذکر می‌شویم :
۱. همانطور که اشاره شد حفظ شعایر حسینی تنها یک هویت شیعی نیست، بلکه حفظ این خاطره و این حادثه  برای حفظ حیات آدمی و از شعایر مهم اسلامی است تا بشر همواره در برابر ستم بایستد و با عدالت و کرامت زندگی کند .
 
۲. هرچند تحریف واقعه عاشورا از همان سال‌های نخست به دست حاکمان و جاهلان آغاز شد ولی متاسفانه سال‌هاست که این تحریف در قالب‌های مختلف تشدید یافته و برخی با عنوان مداحی و عزاداری ‌آن‌را در مسیر دیگری هدایت کرده‌اند که ممکن است تار و پود آن چیزی جز جهل و جمود نباشد .
 
۳. با کمال تاسف در سال جاری برگزاری مراسم عاشورا با پدیده اپیدمی کرونا همراه شده و متخصصان و پزشکان برگزاری مراسم را به شکل و شیوه سابق صلاح نمی‌دانند و اعلام خطر می کنند. می‌دانیم حفظ جان انسان در اسلام از مقاصد شریعت و از اصول عقلایی است؛ یعنی اگر چیزی در تضاد با جان و سلامت انسان قرارگیرد، باید حفظ حیات و سلامت انسان را بر آن مقدم داشت. شریعت اسلام این اصل را در تمام احکام پیش‌بینی کرده است. اصل دیگری که اسلام آن را صحه گذاشته این است که اگر احتمال یک چیزی کم ولی محتمل مهم باشد باید احتمال را جدی شمرد. اگر احتمال داده شود که برگزاری مراسم به شیوه سابق ویروس را گسترش می‌دهد به حکم عقل و شرع باید از آن اجتناب کرد و مراسم را به شکل مجازی برگزار نمود، یا به تعبیر برخی مراجع بزرگ خانه‌ها را با حفظ رعایت مقررات به حسینیه تبدیل کرد .
 
۴. کسانی که در این ایام نذری بر عهده دارند می‌توانند آن را به صورت بسته‌بندی شده یا به صورت خام به آسیب‌دیدگان و نیازمندان برسانند تا از تشکیل صفوف و ازدحام که موجب سرایت ویروس است جلوگیری شود.
 
 ۵. شکی نیست که در این‌گونه مساِئل نظر کارشناسان و پزشکان و کسانی که تمام وقت خود را برای حفظ جان مردم گذاشته‌اند، مقدم است. باید احساسات کنار گذاشته شود و یکی از مقاصد مهم شریعت که حفظ جان است در هر امری لحاظ شود.
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، هرساله با برگزاری مراسم عزاداری و سخنرانی این روزها را گرامی می‌داشت؛ ولی امسال به خاطر شرایط خاص کرونایی، برنامه‌هایی تهیه و در فضای مجازی منتشر خواهد کرد.
 
در پایان ضمن ضروری دانستن برگزاری مراسم عاشورا از آحاد ملت تقاضا می‌شود تا دستورات پزشکان و کارشناسان را محترم شمرده و به سخن کسانی که می‌خواهند مراسم را به شیوه سابق و با هر پیش‌آمدی برگزار کنند، توجه ننمایند.
 
این مجمع از همه پزشکان، پرستاران، کارکنان بیمارستان‌ها و کسانی که در چند ماه گذشته زندگی خود را وقف سلامت بیماران کرده‌اند تشکر می‌کند و از خداوند برای آنان صبر و سلامتی طلب دارد و از خداوند متعال برای کسانی که در این راه جان خود را فدا کردند و شهید راه سلامت شدند، رضوان و مغفرت و برای بازماندگانشان صبر و اجر طلب می‌نماید.
 
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
۲۲/۵/۱۳۹۹

منبع: ایکنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.