بیعت یعنی در عمل پای امام زمان(عج) بایستیم

کد خبر: 102886
حجت‌الاسلام نصوری با بیان‌اینکه راهبرد و تکلیف شیعه در عصر غیبت، زمینه‌سازی برای ظهور است، گفت: بیعت عملی با امام زمان(عج) یعنی فقط به ذکر و دعا بسنده نکنیم بلکه در عمل پای حضرت(عج)، و آرمان ها و اهداف ایشان بایستیم.
وارث

به مناسبت فرا رسیدن ایام عید غدیر و در آستانه روز مباهله که برگ زرین دیگری در اثبات حقانیت امیرمومنان(ع) و اهل بیت(ع) است با حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، کارشناس مهدوی و معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت درباره ارتباط غدیر و مهدویت گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح بخش دوم و پایانی آن تقدیم حضورتان می شود:

 

بخش نخست این گفتگو را اینجا بخوانید.

 

بنابر خطبه غدیر، تکلیف شیعه در عصر غیبت امام زمان(عج) چیست؟

 

تکلیف و راهبرد شیعه در عصر غیبت، زمینه سازی برای ظهور است لذا پیامبر(ص) در طراحی خطبه غدیر، نظام هستی را در مسیر صحیح ریل‌گذاری و در گام اول در این خطبه، توحید را مطرح می کنند، در گام دوم، خبر رحلت خود را می دهند، خبری که کفار و منافقان را دلشاد و مومنان را غمگین می کند اما بلافاصله حضرت رسول(ص) برای ناامید کردن دشمنان، جانشین خود را معرفی و آیه اکمال را قرائت کردند: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي».

این آیه امیدآفرینی می کند چنان که در عمر انقلاب اسلامی، تحریم، تهدید، جنگ و رحلت امام را شاهد بودیم اما با انتخاب مقام معظم رهبری به ولایت فقیه، روحی دوباره در جان جامعه دمیده شد.

 

پیامبر(ص) در گام های بعدی با خطبه غدیر چه مهندسی‌ای را برای امت اسلام طراحی می کنند؟

 

رسول خدا(ص) در گام چهارم تکلیف امت اسلام تا روز قیامت را مشخص می کنند و به نوعی با صفات و ویژگی های خاص به امام علی(ع) استناد می کنند. حضرت محمدمصطفی(ص) در این خطبه به 62 آیه از قرآن استناد کرده و 40 مرتبه نام امیرالمومنین(ع) را بیان می کنند، این تکرار به نوعی سنگ تمام گذاشتن و حق مطلب را ادا کردن است.

علاوه بر این، در 10 مورد خطاب امیرالمومنین(ع) را در معرفی علی‌بن ابیطالب(ع) دارند، پنج مورد تعبیر «وصی»، سه مورد تعبیر «خلیفه رسول الله(ص)»، 10 مورد تعبیر «ولی» و 10 مرتبه از ولایت اهل بیت(ع) سخن به میان آورده و در 13 مورد لفظ «امام» را به کار برده اند و به 198 فضیلت امیرالمومنین(ع) امام علی(ع) اشاره می کنند و در پایان 18 صفت از امام مهدی(عج) را برمی شمارند.

 

اشارات و تصریحات پیامبر(ص) به وجود مقدس امام زمان(عج) در خطبه غدیر چه کیفیتی دارد و چه حقایقی را بازگو می کند؟

 

ایشان در خطبه غدیر توجهی خاص به امام مهدی(عج) دارند و خطبه را با نام امام زمان(عج) به پایان می برند و عالمانه تصریح دارند که گستره دین از بعثت نبوی(ص) تا ظهور مهدوی(عج) را شامل می شود. ایشان در توصیف امام مهدی(عج) می فرمایند: «أَلا إِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَى ‏الدِّينِ» یعنی ایشان بر همه ادیان چیره می شوند، حقیقتی که مربوط به آینده است، اینجا بحث بین شیعه و سنی نیست بلکه قرآن آن را برای پایان تاریخ پیش بینی کرده و هنوز محقق نشده است. حدیث غدیر مورد تایید و استناد 360 محدث اهل سنت است.

همچنین پیامبر(ص) می فرمایند: «أَلا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ»؛ عزت و اقتدار مومنان در این دنیا با این انتقام تامین می شود و جهان جریان حاکمیت مستضعفان را درک می کند.

پیامبر(ص) در توصیف امام مهدی(عج) همچنین می افزایند: «أَلا إِنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَهادِمُها» یعنی او است فاتح دژها و منهدم کننده شرک؛ چنانکه در دعای ندبه هم می خوانیم: «أَيْنَ هَادِمُ أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَ النِّفَاقِ».

 

خطبه غدیر پیامبر(ص) چه حقایق دیگری را درباره امام زمان(عج) و دولت کریمه ایشان بیان می کند؟

 

در ادامه تصریح می دارند: «اَلا اِنَّهُ قاتِلُ کُلِّ قَبِیلَةٍ مِنْ اَهْلِ الشِّرْکِ»؛ «هُوَ ناصِرُ دینِ الله»؛ «ألا إنَّهُ يَسِمُ كُلَّ ذی فَضْلٍ بِفَضْلِهِ وَ كُلَّ ذی جَهْلٍ بِجَهْلِهِ»؛ «ألا إنَّهُ الْغَرّافُ مِنْ بَحْرٍ عَميقٍ»؛ «ألا إنَّهُ خِيَرَةُ اللَّهِ وَ مُخْتارُهُ»؛ «اَلا اِنَّهُ وارثُ کُلِّ عِلْمٍ وَالْمُحِیطُ بِهِ»؛ «أَلا إِنَّهُ الُْمخْبِرُ عَنْ رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ الْمُشَیِّدُ لاَِمْرِ آیاتِهِ»؛ «أَلا إِنَّهُ الرَّشيدُ السَّديدُ»؛ «اَلا اِنَّهُ الْمُفَوَّضُ اِلَیْهِ»؛ «اَلا اِنَّهُ الْباقِی حُجَّةً وَلا حُجَّةَ بَعْدَهُ»؛ «أَلا إِنَّهُ لاغالِبَ لَهُ» و «و اِنَّهُ وَلیُّ اللهِ فی اَرضِهِ و حَکَمُهُ و امینُهُ فی سِرِّهِ و علانِیَتِهِ».

یعنی امام مهدی(عج) بر همه قبائل مشرکان چیره یافته، خونخواه همه اولیای خدا و یاور دین خدا است. به هر ارزشمندی به اندازه ارزشش نیکی کند، او نیکو و برگزیده خداوند و وارث دانش ها و حاکم بر ادراک ها است، از سوی خدا سخن می گوید، استوار است و اختیار جهان به او واگذار شده و همه گذشتگان ظهورش را پیشگویی کرده اند، او است که برتری می یابد و انسان های صالح را حاکم جهان می کند.

لذا خطبه غدیر به خوبی ویژگی های اولین و آخرین وصی پیامبر اکرم(ص) را که از جانب خدا منصوب شده اند، بین می کند.

 

از سنت های مرسوم عید غدیر، بیعت با امیرالمومنین(ع) امام علی(ع) بوده است، امروز این بیعت چه سبک و سیاق و کیفیتی دارد؟

 

بیعت در روز غدیر با ولایت بر سه گونه است، قلبی، زبانی و ظاهری (عملی). شرط اصلی همین بیعت قلبی است، بیعت زبانی، مربوط به دعا و ذکر و توجه به امام(ع) می شود و بیعت عملی یعنی فقط به ذکر و دعا بسنده نکنیم بلکه در عمل پای امام زمان(عج)، و آرمان ها و اهداف ایشان بایستیم.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.