مذهب تشیع به مسئله امامت شناخته میشود و هویت شیعه امامت است
حجتالاسلام والمسلمین«سیدمحمدباقر علوی تهرانی» درباره موضوع مهدویت در قالب فضای مجازی به سخنرانی پرداخته و گفت: مذهب تشیع به مسئله امامت شناخته میشود و هویت شیعه امامت است.
وی افزود: علامه طباطبائی در کتاب شیعه در اسلام، شیعه را اقلیتی عنوان میکند که در استمرار نبوت و غدیر باقی مانده است و دیگران از این راه جدا شدهاند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امامت و عدل دو اصل اعتقادی شیعه است که مانند توحید، نبوت و معاد با قرآن، عرفان و برهان اثباتشدنی است، عنوان کرد: واژه امامت در لغت به معنای رهبری و پیشوائی و امام به معنای رهبر، مقتدا و پیشوا است.
حجتالاسلام والمسلمین علوی تهرانی بیان کرد: امام و مقتدا میتواند انسان باشد همانگونه که در آیه ۱۲۴ سوره بقره «..إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً...» به آن اشاره شده است و میتواند کتاب الهی باشد همانگونه که در آیه ۱۷ سوره هود «... وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسى إِماماً...» به آن اشاره شده است.
وی ادامه داد: در آیه ۷۳ سوره انبیاؤ از امام به عنوان امام هدایت یاد شده اما گاهی نیز از برخی به عنوان ائمه کفر یاد شده که در آیات ۱۲ سوره توبه و ۴۲ سوره قصص به آن اشاره شده است.
استاد حوزه علمیه گفت: اهل سنت، امامت را مصداق حکومت و حکومت کردن میدانند و عقیده دارند انتخاب امام از راه بیعت عمومی، نص خلیفه قبلی، شورا و گاهی نیز با نیروی نظامی و کشتار و قتل صورت میگیرد، اما در مکتب تشیع، طبق آیات قرآن کریم از جمله آیه ۶۷ سوره مائده امامت یک منصب الهی و در تداوم رسالت است و حتی خود پیامبر(ص) نیز در انتخاب جانشین خود نقشی ندارد.
وی افزود: شیعه خلافت را شأنی از شئون امامت میداند که از امامان ما فقط حضرت امیرمومنان امام علی(ع) و امام مجتبی(ع) مدت کوتاهی خلافت کردند. ولی منصب امامت که الهی است را همه ۱٢ امام دارا هستند.
حجتالاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه امام دارای همه ویژگیهای رسول گرامی است به جز وحی که فقط از طریق پیامبر(ص) دریافت و ابلاغ میشود، گفت: پایینترین حد شناخت از امام اینست که بدانیم امام تمام ویژگیهای پیامبر (ص)را دارا است.
استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: آیات ٢٢ تا ۳٢ سورۀ طه و آیه ۱۴٢ سورۀ اعراف به همراه حدیث منزلت بیان میکنند که منزلت حضرت امیرمومنان امام علی(ع) نسبت به پیامبر(ص) همانند منزلت هارون نسبت به حضرت موسی(ع) است به عنوان خلیفه، برادر، وصی و جانشین مگر در بحث نبوت که بعد از حضرت رسول اکرم (ص) پیامبری نخواهد آمد.
منبع: شبستان
افزودن دیدگاه جدید