نغمه‌های حماسه‌ساز| چاووشی خاطره‌انگیز آهنگران/ «ای لشکر صاحب زمان» کجا سروده شد؟

کد خبر: 103636
صادق آهنگران، مداح سرشناس دوران دفاع مقدس است که در برهه‌ها و مناسبت‌های مختلف به نوحه‌خوانی پرداخته و بسیاری از آن‌ها جزو خاطره‌انگیزترین نغمه‌ها و منشاء حماسه‌سازی‌های بسیاری شده است؛ از جمله نوحه «ای لشکر صاحب زمان»
وارث

در دوران ۸ ساله دفاع مقدس، عملیات‌های بسیاری برای مقابله با دشمن متجاوز بعثی انجام شد و جوانان این مرز و بوم با روحیه شهادت‌طلبی و در لبیک به مولا و مقتدای خود امام خمینی (ره)  اجازه ندادند، ذره‌ای از خاک این کشور زیر پای دشمنان بنشیند. شور و انگیزه این جوانان با ذکر و نام اهل بیت (ع) به خصوص امام حسین (ع) تهییج و تحریک می‌شد.

شب‌های عملیات، مجالس دعا و روضه برپا می‌شد و مداحان و نوحه‌خوان‌ها به مرثیه‌خوانی می‌پرداختند. روز عملیات نیز نواهای حماسی در گردان‌ها پخش می‌شد تا رزمنده‌ها برای نبرد آماده باشند. یکی از این نوحه‌ها، نوحه مشهور «ای لشکر صاحب‌الزمان» با نوای حاج صادق آهنگران است.

شاعر این نوحه ماندگار، مرحوم حبیب‌الله معلمی است که بسیاری از آثار ماندگار دوران دفاع مقدس را او سروده است. آیت‌الله جزایری به نقل از این شاعر می‌گوید: «بسیاری از اشعار نوحه‌های معروف دوران دفاع مقدس  از جمله «ای لشکر صاحب‌ زمان» را هنگام بیل زدن باغم سروده‌ام»

 

ماجرای آشنایی معلمی با آهنگران هم شیرین است. آهنگران بنا بود در دیدار امام خمینی (ره) با رزمنده‌ها، نوحه‌خوانی کند. عمویش به او نوحه‌ای قدیمی می‌دهد تا بخواند. سبک آن نوحه به دلش می‌نشیند، اما چند روز مانده به مراسم، پسر آقای معلمی نزد آهنگران می‌آید و می‌گوید: پدرم شعر می‌گوید. آهنگران با ناامیدی آن شعر قدیمی را به او می‌دهد و می‌گوید، به پدرت بگو مطابق این شعر و با همین سبک، شعری بسراید و تعدادی نام شهید هم می‌دهد تا آن‌ها را در شعر بگنجاند. فردای آن روز پسر مرحوم معلمی با شعر «ای شهیدان به خون غلتان خوزستان درود...» می‌آید پیش حاج صادق. آهنگران با دیدن این شعر شگفت‌زده می‌شود و همان را محضر امام خمینی (ره) می‌خواند که بسیار هم مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

«ای لشکر صاحب زمان»، «با نوای کاروان»، «شور حسین است چه‌ها می‌کند»، «این لشکر حق عازم کربلاست امشب»، «سوی دیار عاشقان رو به خدا می‌رویم»، «بهر آزادی قدس از کربلا باید گذشت»، «ای لشکر حسینی تا کربلا رسیدن یک یا حسین دیگر» و ... از سروده‌های مشهور حبیب‌الله معلمی است که با صدای آهنگران در دوران دفاع مقدس خوانده شد و زمزه شهدا و رزمنده‌ها شد.

 

حال زمان آن رسیده است تا نغمه حماسه‌ساز جبهه‌های دفاع مقدس را بشنویم. چشم‌های خود را ببندید و حال و هوای سنگرها و رزمندگان را ساعاتی قبل از آغاز عملیات کربلای ۵ تصور کنید. آن زمان با گوش جان بشنوید تا شما هم همصدای رزمنده‌هایمان بگویید: «آماده باش، آماده باش»

منبع: فارس


دانلود

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.